جنگنده نسل پنجم F-35

سرمایه گذاری مشترک شرکت BeLightning در برنامه تولید دم افقی هواپیمای نسل پنجم F-35


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 77045
شرکت بی‌لایتنینگ سرمایه‌گذاری مشترکی را برای تولید دم افقی و سایر اجزای مرتبط با آن، در برنامه جنگنده نسل پنجم اف-۳۵ آغاز کرده است.

این سرمایه گذاری مشترک با سه شرکت بلژیکی، Asco، Sabca، Sonaca Group شکل گرفته است. این تلاش‌ها در راستای تولید دم افقی هواپیمای جنگنده نسل پنجم شرکت لاکهید مارتین است که قرارداد آن با شرکت BAE Systems انگلیس منعقد شده است.

این سرمایه گذاری یک نقطه عطف در اجرای پروژه‌های بزرگ هوافضایی در کشور بلژیک است. «بریجت لودردیل» مدیر پروژه جنگنده اف-۳۵ درباره این سرمایه‌گذاری گفته است "ما به همکاری طولانی مدت و موفق خود با صنایع هوافضایی بلژیک ادامه خواهیم داد، ما از دهه‌های پیش پس از تجربه موفق ساخت جنگنده F-16 حساب ویژه‌ای بر روی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های صنایع هوافضایی بلژیک باز نمودیم".

قرار است شرکت‌های BeLightning، Lockheed Martin و BAE Systems در مرحله بعدی توانایی تولید بال و اجزای متعلق به آن را در بلژیک بررسی نماید.

در همین راستا و به منظور پشتیبانی فنی و مهارتی در حوزه تعمیر و نگهداری و پشتیبانی قطعات و اجزای وابسته در هواپیمای نسل پنجم F-35 مقرر شده است شرکت های Lockheed Martin و BAE Systems زیرساخت‌های لازم جهت آموزش کارکنان شرکت BeLightning را در بلژیک اجرایی نمایند.

بلژیک به عنوان یکی از قطب‌های پشتیبانی علمی و فنی و تجهیزاتی هواپیمای جنگنده نسل پنجم در اروپا مطرح است و قرار است در آینده بسیار نزدیک تجهیزات و زیرساخت‌ها و آموزش‌های لازم به این کشور ارائه گردد. انعقاد قرارداد سرمایه‌گذاری در حوزه طراحی و تولید دم افقی در همین راستا بوده است. در نهایت مقرر گردید شرکت BeLightning دم افقی هواپیمای نسل پنج F-35 را تولید و بعد از تست و ارزیابی‌های لازم آن را به شرکت BAE Systems تحویل دهد.

فرایند ساخت و تولید در سه مکان مجزا و با مشارکت شرکت‌های پیمانکار Asco،  Sabca و Sonaca Group انجام خواهد شد. فرایندهای تولید، ساخت و مونتاژ نهایی در شرکت Sonaca Group در گوسلیز، ساخت قطعات و تجهیزات کامپوزیتی در شرکت Sabca، و ساخت قطعات فلزی در صنایع Asco انجام می‌گیرد.

طبق تفاهم صورت گرفته، مقرر شده است تحویل قطعات و تولید کامل دم افقی از سال ۲۰۱۵ به طور کامل در بلژیک و توسط شرکت BeLightning انجام شود و از آن تاریخ عملیات پشتیبانی فنی نیز در بلژیک شروع شود.

این پروژه نتیجه مستقیم تعهدات امنیتی است که از طریق برنامه جنگنده اف-۳۵ در اروپا اجرایی شده و به شرکت‌های بلژیکی این فرصت را داده که با مشارکت صنعتی فعال بتوانند توانمندی‌ها و فرصت‌های درآمدزایی بیشتری را به دست آورند.

هدف این پروژه سرمایه‌گذاری مشترک تولید و ساخت حداقل ۴۰۰ دم افقی است. پیش بینی می‌شود این قرارداد درآمدزایی در حدود ۴۰۰ میلیون دلار برای شرکت‌های بلژیکی به همراه داشته باشد. همچنین طبق برآوردهای صورت گرفته تعداد ۲۰۰ فرصت شغلی مستقیم و تمام وقت برای تولید و ساخت دم افقی هواپیمای جنگنده نسل پنجم در هر سه بوجود خواهد آمد.

 

منبع: نشریه خبری-تحلیلی شرکت صنایع هواپیماسازی هسا

پایان پیام/

تصاویر

تولید دم افقی هواپیمای نسل پنجم F-35
نظرات شما
آدرس : تهران، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی، کوچه لادن، پلاک 20
تلفن : 83530-021
ایمیل : pr@isti.ir
//isti.ir/ZEKr
ستاد توسعه فناوری حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته

معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان

ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته