تست موتور برای برنامه فضاگرد DARPA در حال انجام است


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 35675
تست‌های احتراق بصورت روزانه بر روی موتور اصلی شاتل انجام می‌شود

واشنگتن - یک سری تست‌های احتراق به صورت روزانه بر روی موتور اصلی شاتل در حال انجام می‌باشد که در طی آن محققان بدنبال نشان دادن امکان استفاده از آن در فضاگردهای قابل استفاده مجدد (Reusable Spaceplane) در حال توسعه هستند.

موتور Aerojet Rocketdyne AR-22 در طی 10 روز در مرکز فضایی Stennis ناسا در میسی سیپی، در حال آزمایش است که طی آن 10 بار به مدت 100 ثانیه این موتور عملیاتی شده و در حالت احتراق قرار می‌گیرد. از تاریخ 2 ژوئیه، این شرکت شش تست را تکمیل کرده است و در حال برنامه ریزی برای تکمیل است.

جف هائنس، مدیر برنامه AR-22 در Aerojet، در مصاحبه ای 2 ژوئیه، اعلام کرد که این موتور نسخه‌ای از موتور اصلی شاتل فضایی، با تغییرات جزئی، است. او گفت: «ما در حال طراحی یا ساخت سخت افزار جدیدی برای این موتور نیستیم. ما در حال استفاده از سخت افزار موجود هستیم، که پیشتر قابلیت‌های خود را در پرواز ثابت کرده است.»

او گفت: «یک تفاوت جزئی در موتور ایجاد شده که شامل کنترل کننده پرواز جدید یا سیستم کامپیوتری آن است و از نسخه به روز شده موتور RS-25 که در سیستم پرتابگر‌های فضایی ناسا استفاده می‌شود. او گفت: «بقیه فن آوری ها جدید نیست.»

هدف از این مجموعه از آزمون‌ها این است که نشان دهیم که موتور را می توان 10 بار در 10 روز استفاده کرد. این یک الزام اساسی «آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته دفاع» در پروژه «فضاگرد آزمایشی (Experimental Spaceplane)»است که AR-22 بتواند توان لازم برای پرتابگر فانتوم اکسپرس (Phantom Express) بوئینگ را تأمین کند.

اگر چه AR-22 و پیشینیان آن در دوران شاتل حاصل سال‌ها تجربه و آزمون هستند، ولی موتور مشابه آن تا به حال هرگز به طور مداوم به این شکل تست نشده است. هائنس گفت که تنها یک مورد وجود دارد که در آن یک موتور یک روز در میان تست شده باشد. او گفت: «ما در حال حاضر در این مجموعه آزمون‌ها، خیلی فراتر رفته‌ایم.»

برنامه Experimental Spaceplane که قبلا به نام XS-1 شناخته می‌شد، در حال توسعه یک مرحله پایانی پرتابگر قابل استفاده مجدد است که قادر به پرتاب روزانه است که در صورت بهره‌گیری از یک مرحله بالایی (Upper Stage)، می تواند 1360 کیلوگرم را به مدار منتقل کند. در ماه مه سال 2017، DARPA شرکت بوئینگ را انتخاب کرد تا XS-1 را توسعه دهد و بوئینگ توانست شرکت‌های Masten Space Systems و Northrop Grumman را شکست دهد و قرارداد مطالعات اولیه این پروژه را دریافت کرد.

بوئینگ شروع به ساخت سخت افزار برای پرتابگر Phantom Express کرده است. استیو جانستون از بوئینگ گفته است که: «مخزن اکسیژن مایع پرتابگر ساخته شده از مواد کامپوزیتی در حال حاضر در اتوکلاو در حال آماده‌سازی است. ما در حال تولید سخت افزار پروازی هستیم، از جمله مخزن‌ها.»

او گفت که سایر زیرسیستم ها طی ماه های آینده تحت یک سری بررسی های طراحی بحرانی قرار خواهند گرفت که به بررسی نهایی پرتابگر در اوایل سال 2019 می رسد. مونتاژ کامل پرتابگر از بهار 2019 آغاز خواهد شد.

جانستون گفت که در این برنامه، آزمایشات پروازی Phantom Express در سال 2021 آغاز خواهد شد. وی گفت: «گزینه های مختلفی در جدول زمان‌بندی وجود دارد که براساس مشخصه برنامه تست پرواز و بسته به اینکه متقاضیان مختلف مشتاق اثبات چه فناوری‌هایی توسط ما باشند، وجود دارد. این برنامه شامل یک هدف اصلی برنامه اجرای 10 پرواز در 10 روز است. ما در حال طراحی تمام جنبه های این سیستم هستیم تا بتوانیم روزانه پرواز کنیم.»

ویرزبانوسکی، مدیر برنامه فضایی آزمایش تجربی DARPA، گفت: «کارها کاملا به خوبی پیش می روند. من فکر می کنم ما در یک مسیر بسیار محکم برای تحقق این مهم در زمان مشخص شده هستیم.»

انتهای پیام / 142

تصاویر

نظرات شما
آدرس : تهران، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی، کوچه لادن، پلاک 20
تلفن : 83530-021
ایمیل : pr@isti.ir
//isti.ir/ZSgg
ستاد توسعه فناوری حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته

معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان

ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته