دبیر ستاد توسعه فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری:

کلونی پهپادهای تجاری در ایران شکل گرفته است


زمان مطالعه : 1 دقیقه
کد خبر : 46775
دبیر ستاد توسعه فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، گفت: ما در حوزه هوايي و فضايي و همچنين پهپادهاي تجاري يك كلوني ايجاد كرده‌ايم كه شركت‌هاي دانش‌بنيان و استارتاپ‌ها در آن رشد كنند.

به گزارش ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، پرویز کرمی دبیر ستاد توسعه فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری در گفت و گو با روزنامه همشهری با اشاره به شکل گیری استارتاپ های هوافضا در کشور، بیان کرد: در حال حاضر حدود ۶۰-۷۰ استارتاپ هستند كه محصول قابل ارائه در حوزه هوافضا دارند. ایران از نظر نيروي انساني در اين حوزه خيلي قدرتمند است.

وی افزود: ایران از نظر فناوری هایی هوافضا از دنيا عقب نمانده است و فكر مي‌كنم در آينده نزديك ايران يكي از كشورهايي خواهد بود كه در اين زمينه عرض‌اندام خواهد كرد. 

به گفته کرمی، نخستين مركز نوآوري پهپادهاي تجاري سال گذشته رونمايي شد و امروز استارتاپ‌هاي خوبي در اين حوزه داريم و در اين زمينه به صادرات هم دست پيدا كرديم. 

وی همچنین تصریح کرد: مي‌توانيم بگوييم اكوسيستم استارتاپي‌ايران در خاورميانه اكنون بالاتر از سيليكون‌ولي است.

دبیر ستاد توسعه فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه اظهار کرد: نمونه‌اش حوزه پهپادهاي غيرنظامي است. استارتاپ‌هایي كه اكنون در حوزه پهپادهاي تجاري يا غيرنظامي در حال به‌وجود آمدن در ايران هستند يك نمونه خوب به‌حساب مي‌آيند. 

کرمی همچنین گفت: بازار پهپادهاي تجاري در دنيا نزديك ۱۲۷ميليارد دلار گردش مالي دارد. ما 5/4ميليون دانشجو داريم كه بخشي از آنها در حوزه هوا‌و‌فضا فعاليت مي‌كنند. همه آنها نمي‌توانند در بخش‌هاي پدافندي و نظامي فعال شوند و بخشي از آنها مي‌توانند از دانش خود در فضاي غيرنظامي استفاده كنند. 

وی افزود: اكنون در كشور مي‌توانيم در حوزه حمل‌ونقل، امنيت شخصي، ترافيك، هواشناسي، كشاورزي و توزيع محصول از اين پهپادها استفاده كنيم. شايد باز هم مثل گذشته اكنون هم گروهي به اين حرف‌ها بخندند اما اين واقعيت آينده است.

پایان پیام

 

تصاویر

نظرات شما
آدرس : تهران، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی، کوچه لادن، پلاک 20
تلفن : 83530-021
ایمیل : pr@isti.ir
//isti.ir/ZBC2
ستاد توسعه فناوری حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته

معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان

ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته