در نشستی مشترک مطرح شد

نقش‌آفرینی دانش‌بنیان‌ها در فناوری‌های حوزه هواشناسی توسعه می‌یابد


زمان مطالعه : 4 دقیقه
کد خبر : 48100
ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با برگزاری نشستی مشترک، توسعه فعالیت‌ها و تعامل شرکت‌های دانش‌بنیان در تأمین فناوری‌ها و محصولات دانش‌بنیان حوزه هواشناسی پیگیری شد؛ در این نشست، راه‌کارهای توسعه تعامل شرکت‌ها و سازمان هواشناسی برای رونق تولیدات دانش‌بنیان داخلی مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت.

 

 به گزارش ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، برای اجرایی شدن این طرح، نمایندگانی از ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با مسوولان سازمان هواشناسی کشور دیدار کردند. در این نشست، موضوعات، فناوری‌ها و محصولات مورد نیاز این صنعت ارائه شد تا نیازهای موجود با کمک دانش‎‌بنیان‌ها رفع شود.

ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز بر مبنای همین ضرورت علمی در کشور، اقدام به ایجاد زیرساخت‌های لازم برای ورود محصولات دانش‌بنیان به این صنعت کرده است. این اقدام به صنعت هواشناسی کمک می‌کند که نیازهای خود را با کمک محصولات داخلی به‌روزرسانی و در شرایط تحریم بتواند خودکفا عمل کند.

 بر همین مبنا، شرکت‌های دانش‌بنیانی که توانمندی ارائه محصولات و خدمات مورد نیاز صنعت هواشناسی را دارند به این مجموعه معرفی شدند و پس از انجام جلسات کارشناسی تا کنون سه موافقت نامه تنظیم و نهایی شد  تا زمینه آغاز همکاری‌های فناورانه بین آنها فراهم شود.

 با توجه به عضویت سازمان هواشناسی در اتحادیه جهانی هواشناسی، این سازمان می‌تواند دستاوردهای ایجاد شده در سطح ملی را به دیگر کشورهای عضو با قیمت رقابتی و استاندارد جهانی ارتقا دهد. همچنین با ایجاد تجهیزات و فناوری‌های مورد نیاز سازمان هواشناسی در کشور، این سازمان می‌تواند عملکرد خود را ارتقا دهد.

 این دیدار و گفت‌وگو در راستای توسعه همکاری‌ها با هدف پیشرفت فرآیند نقش‌آفرینی شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه هواشناسی صورت گرفت. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پیش از این نیز با امضای تفاهم‌نامه‌های همکاری با وزارت راه و شهرسازی و نیز سازمان هواشناسی، زمینه را برای نقش‌آفرینی این کسب‌وکارها در حوزه‌های راه‌داری و هواشناسی فراهم کرده بود.

 

 حمایت معاونت علمی و فناوری از تأمین نیازهای فناورانه کشور توسط دانش‌بنیان‌ها

 

یکی از اولویت‌های جدی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته، استفاده از ظرفیت و توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها در تأمین نیازهای فناورانه کشور است. بر همین اساس بود که مهرماه سال جاری، تفاهمنامه همکاری مشترک بین معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری، وزارت راه و شهرسازی و همچنین سازمان هواشناسی کشور منعقد شد.

 بر اساس تفاهمنامه منعقد شده انجام مطالعات تدوین اسناد استراتژیک به عنوان سند بالادستی و توسعه‌بخش و دقیق نقشه راه، همکاری و تعریف پروژه‌های مشترک، برنامه‌ریزی برای به‌کارگیری فناوری‌های نوین در راستای ارتقای خدمات؛ بهره‌وری و تسهیل امور حمل‌ونقل کشور، مطالعه و طراحی به‌کارگیری فناوری‌های نورین برای ارتقا توان عملیاتی مدیریت؛ کاهش خسارت و آسیب‌های بحران حمل‌و‌نقل جاده‌ای ناشی از حوادث غیرمترقبه، تجاری‌سازی و ایجاد کسب و کارهای نوین با بهره‌گیری از شرکت‌های فناورانه، دانش بنیان و شتاب دهنده از مفاد این توافقنامه است.

همچنین بهینه‌سازی ساختارها، فرایندها و قوانین  موجود؛ ارتباط با مراجع تخصصی بین‌المللی بری انتقال دانش فنی و بهره‌مندی از فرصت‌های بین‌المللی و منطقه‌ای؛ تامین منابع مالی و اعتبار برای پیاده سازی طرح‌های کاربردی فناورانه در حوزه حمل‌ونقل و راهداری، تشکیل مرکز مشترک و اتاق فکر توسعه و شتاب دهنده طرح‌های فناورانه در حوزه حمل‌ونقل و راهداری نیز از دیگر مفاد توافق است.

در حوزه هوانوردی نیز دو تفاهمنامه امضا شد تا با استفاده از توان داخل سنجنده RVR یا دستگاه اندازه‌گیری دید روی باند برای نشست و برخواست هواپیماها و تجهیزات سیلومتر ﴿ارتفاع سنج کف ابر﴾ را باکاربری هوانوردی تولید کنند.

 با امضای تفاهم نامه ای میان ستاد توسعه فناوری حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته و سازمان هواشناسی برای تأمین نیاز سازمان هواشناسی به طراحی و ساخت سنجنده‌های هواشناسی، زمینه ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به این حوزه فراهم شده بود؛ در همین راستا شرکت دانش‌بنیان «آرسین تابش نگاران فناور»، پروژه‌هایی تحت عنوان تجهیز و ساخت سیلومتر و تجهیز و ساخت دیدسنج روی باند فرودگاه را کلید زده است.

 همچنین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از پروژه تجهیز و ساخت «رادیو سوند» حمایت کرد که این کار توسط شرکت دانش‌بنیان پایشگران جو بالا آغاز شده است.

 این حمایت ها در قالب تفاهم‌نامه ها و حمایت های مصوب از شرکت های دانش بنیاد ادامه دارد.

 

  پایان پیام/

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تصاویر

نظرات شما
آدرس : تهران، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی، کوچه لادن، پلاک 20
تلفن : 83530-021
ایمیل : pr@isti.ir
//isti.ir/ZR62
ستاد توسعه فناوری حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته

معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان

ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته