فناوری‌های مکان محور

محوری برای توسعه کسب‌وکارهای نو


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 47598
ژئوماتیک یکی از فناوری‌های نوظهوری است که در چند سال اخیر رشد قابل توجهی یافته و به عنوان یک ابرفناوری در لیست تکنولوژی‌های مدرن و پیشرفته قرار گرفته است. فناوری که علی‌رغم نام غریبش کاربرد فراوانی در زندگی روزمره مردم دارد.

فناوری‌هایی که سال‌ها است نقش تاثیرگذاری در صنعت حمل‌ونقل دنیا ایفا می‌کنند، چند صباحی است که در ایران نیز مورد توجه قرار گرفته و کسب‌وکارهای نوینی حول محور این فناوری پرکاربرد ایجاد شده است.

از جمله این فناوری‌ها می‌توان به «فناوری‌های اطلاعات مکانی»، «فناوری‌های تعیین موقعیت و ناوبری» و «سنجش از دور» اشاره کرد که به یکی از ابزارهای کاربردی مهم در افزایش رفاه اجتماعی بدل شده‌اند.

صدها سال از نخستین استفاده‌ها از انواع وسایل نقلیه ماشینی در دنیا می‌گذرد. نخستین بارهایی که در تاریخ ثبت و ضبط شد. اما این صنعت متنوع و کاربردی در سال‌های اخیر به مدد فناوری‌های نوین ارتباطی توسعه‌ای شتابان و رو به رشد داشته است.

"این فناوری به حفاظت از بزرگراه‌ها، مدل‌سازي ترافيکي، تحليل تصادف، برنامه‌ريزي راه و ارزيابي زيست‌محيطي پروژه‌هاي راه کمک می‌کند."

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل فضایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان این مطلب، می‌گوید: توسعه فناوری‌های مکان‌محور به عنوان یک ابرفناوری نوظهور و در حال رشد، در دستور کار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار گرفته است.

بنا به گفته منطقی، در راستای توسعه این فناوری، بانک اطلاعات شرکت‌های دانش‌بنیان فناوری‌های مکان‌محور نیز در کشور ایجاد شده است.

فناوری‌های مکان محور، جزء فناوری‌هایی هستند که استفاده از آنها به تخصص‌های ویژه‌ای نیاز دارد. با پیشرفت تکنولوژی استفاده از این قابلیت در صنعت گردشگری دنیا افزایش چشمگیری داشته است. فناوری‌ مکان‌محور از جمله تکنولوژی‌های دانش‌بنیان است که با تهیه، ذخیره، همگام‌سازی و تحلیل داده‌های به‌دست آمده از یک موقعیت مکانی مشخص، اطلاعات موثری به مخاطبان نمایش می‌دهد.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری معتقد است؛ با توجه به اینکه این فناوری در تمام ‌کشورهای توسعه یافته جهان تدوین شده و اجرای برنامه‌های توسعه‌ای آن نیز از مدت‌ها پیش آغاز شده است، در ایران نیز باید به اقدامات توسعه‌ای در حوزه فناوری‌های مکان‌محور سرعت دهیم.

آن‌طور که منطقی می‌گوید: با تشکیل کارگروه ژئوماتیک در ستاد تلاش شده است تا همگام با پیشرفت‌های این حوزه در دنیا حرکت کنیم؛ البته هنوز در این حوزه راه برای رفتن زیاد است.

«شناسایی تمامی شرکت‌های دانش‌بنیان و رصد آمار و اطلاعات در زمینه محصولات و خدمات مربوط به حوزه فناوری‌های مکان محور از جمله اقداماتی است که قرار است ذیل کارگروه ژئو ماتیک ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پیگیری شود.»

تصاویر

نظرات شما
آدرس : تهران، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی، کوچه لادن، پلاک 20
تلفن : 83530-021
ایمیل : pr@isti.ir
//isti.ir/Z3G2
ستاد توسعه فناوری حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته

معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان

ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته