فناوری چگونه به نجات خلبانان می آید
به گزارش ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به نقل از ماهنامه صنایع هوایی، نیروی هوایی فرانسه، لباس خلبانی جدیدی را طراحی کرده که دارای ویژگیهایی چون مقاومت بسیار بالا، ضد آتش، بازتاب دهنده مادون قرمز برای حرکت در شب (بسیار پرکاربرد در مواقع اضطراری)، علائم و نشانههای جدید بر روی بازو و سینه است.
این نیرو از رنگ سبز ناتو برای لباس خلبانی جدید خود استفاده نموده است. این لباس مورد استفاده خلبانان هواپیماهای جنگنده و ترابری قرار خواهد گرفت.
لباس پرواز، مشخصه خدمه پروازی است. از زمان آغاز پرواز هواپیماهای جنگی، این لباس به خلبانان امکان میدهد تا با خیال راحت، در کابین تنگ و باریک هواپیماهای شکاری نشسته و به اجرای عملیات بپردازند. مفهوم پرواز با لباس پروازی نوین، درابتدای جنگ جهانی اول رایج شد و سپس رفته رفته نقش خود را تکمیل کرد. این لباس در ابتدا به منظور گرم نگه داشتن خلبانان در کابین مورد استفاده قرار میگرفت. سالها پیش و در در زمان جنگ جهانی دوم، تولید لباسهای خلبانی به شکل و شمایل امروزی پایهگذاری شد.
وینسنت اسپانگنو، از کارشناسان لباس نیروی هوایی فرانسه ورئیس پروژه نساجی است.
به گفته وی، شرکت (CESCOF ) مطالعات مربوط به لباس جدید را انجام میدهد. این آزمایشات و بررسیها به منظور تجهیزکارکنان ارتش، در نیروی زمینی، هوایی و نیروی دریایی ملی فرانسه صورت میگیرد.
در طول دهه 1960، لباس پرواز ویژگیهای جدیدی به دست آورد که از آن جمله میتوان به ارگونومی و راحتی در استفاده اشاره نمود.
از لباس ضد آتش جدید، دو نمونه تولید شده است. یک نمونه مخصوص استفاده در کابینهای تنگ و باریک هواپیماهای جنگنده و نمونه دیگر، مخصوص خدمه هواپیماهای حمل و نقل هوایی است.
این دو مدل چند تفاوت کوچک با یکدیگر دارند. در نمونههای مخصوص هواپیماهای ترابری، جیبهای نزدیک به بدن کمتر از خلبانان جنگی است. در حال حاضر، بسیاری از موارد پروازی برای این لباس در نظر گرفته شده و همچنان در حال گذراندن مراحل توسعه است.
به گفته وینسنت اسپاگنولو، پارچههای مورد نیاز بر اساس شرایط سفارش داده شده از سوی مشتری طراحی و ترکیب شده و برای دستیابی به یک محصول مناسب، تلاشهای فراوانی صورت میگیرد.
آزمون مربوط به مقاومت لباس پرواز در برابر شوک الکتریکی، از طریق هدایت جریان الکتریکی باطری به لباس انجام میشود. این ارزیابیها در آزمایشگاه ارتش (به نام آنجز) صورت میگیرد.
به این ترتیب، آزمایشات مربوط به آتش سوزی، سایش، شستن، مقاومت در برابر جریان الکتریکی، نورخورشید و میزان تعریق کاربر، انجام شده و سپس این لباس توسط اسکادران بقای عملیاتی و چتربازی (ESOPE) در محیطهای واقعی آزمایش میشود
مرکز تجارب هوایی پلیس نظامی (CEAM) واقع در شهرمونته دمرزن، اطمینان حاصل میکند که محصولات تولید شده، با نیازهای عملیات هوایی مطابقت داشته باشند.
در حال حاضر، خدمه نیروهای ویژه نیروی هوایی از اسکادران حمل و نقل(پوایتو) اسکادران 67/1 بالگرد پیرنه، ازاین لباس استفاده میکنند.
نخستین بازخوردهای دریافت شده از خلبانانی که این لباس را به ویژه در ممالک گرمسیری پوشیده اند، بسیار رضایت بخش بوده است.
این لباس پرواز کارایی خود را اثبات کرده است. ضد آتش بوده و جیبهای متعددی دارد.
علائم استاندارد پروازی نیز برای آن طراحی شده است. در حالی که قبلاً نام، نامخانوادگی، گروه زبانی و.... بر روی لباس قرار نمیگرفت، اما از این به بعد، علائم و نشانههای جدیدی استانداردسازی شده و قرار است بر روی لباس، مورد استفاده قرارگیرند. علاوه بر نام و نامخانوادگی و گروه خون فرد، علائم مربوط به گواهینامه خلبانی، سیستمهای سلاح افسر ناوبر و یا مکانیک خدمه، بر روی این لباس در حال طراحی و نصب هستند.
نام و نام خانوادگی، در قسمت بالای جیب سینهای سمت راست نصب میشود. باند شناسایی یکپارچه بازتاب دهنده مادون قرمز، در محل بالای آستین سمت راست قرار داده شده و به طور خاص، جهت سهولت حرکت خدمه در تاریکی مورد استفاده قرارمیگیرد.
نشانه رتبه در سمت چپ سینه، بالای آرم نیروی هوایی قرار میگیرد و روی بازوی چپ نیز نشان یا اسکادران هواپیما نصب میشود. در نهایت نشان پرچم فرانسه، بالای آرم اسکادران هواپیما دوخته میشود.