فناوری چگونه به نجات خلبانان می آید


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 49533
هنگام تصمیم برای خروج اضطراری، ممکن است آتش سوزی در هواپیما رخ داده باشد که دمایی بالغ بر 800 درجه سانتی¬گراد ایجاد خواهد کرد. برای تولید یک لباس ضد آتش متناسب با این وضعیت، به سه تا چهار مترمربع از پارچه¬ی ضد آتش نیاز است! اما در این لباس جدید، نگرانی در مورد وزن وجود ندارد چراکه وزن پارچه آن، به میزان تنها 200 گرم در هر متر مربع است.

به گزارش ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به نقل از ماهنامه صنایع هوایی، نیروی هوایی فرانسه، لباس خلبانی جدیدی را طراحی کرده که دارای ویژگی­هایی چون مقاومت بسیار بالا، ضد آتش، بازتاب دهنده مادون قرمز برای حرکت در شب (بسیار پرکاربرد در مواقع اضطراری)، علائم­ و نشانه­های جدید بر روی بازو و سینه است.

این نیرو از رنگ سبز  ناتو برای لباس خلبانی جدید خود استفاده نموده است. این لباس مورد استفاده خلبانان هواپیماهای جنگنده و ترابری قرار خواهد گرفت.

لباس پرواز، مشخصه خدمه پروازی است. از زمان آغاز پرواز هواپیماهای جنگی، این لباس به خلبانان امکان می­دهد تا با خیال راحت، در کابین تنگ و باریک هواپیماهای شکاری نشسته و به اجرای عملیات بپردازند. مفهوم پرواز با لباس پروازی نوین، درابتدای جنگ جهانی اول رایج شد و سپس رفته رفته نقش خود را تکمیل کرد. این لباس در ابتدا به منظور گرم نگه داشتن خلبانان در کابین مورد استفاده قرار می­گرفت. سال­ها پیش و در در زمان جنگ جهانی دوم، تولید لباس­های خلبانی به شکل و شمایل امروزی پایه­گذاری شد.

وینسنت اسپانگنو، از کارشناسان لباس نیروی هوایی فرانسه ورئیس پروژه نساجی است.

به گفته وی، شرکت (CESCOF ) مطالعات مربوط به لباس جدید را انجام می­دهد. این آزمایشات و بررسی­ها به منظور تجهیزکارکنان ارتش، در نیروی زمینی، هوایی و نیروی دریایی ملی فرانسه صورت می­گیرد.

در طول دهه 1960، لباس پرواز ویژگی­های جدیدی به دست آورد که از آن جمله می­توان به ارگونومی و راحتی در استفاده اشاره نمود.
از لباس ضد آتش جدید، دو نمونه تولید شده است. یک نمونه مخصوص استفاده در کابین­های تنگ و باریک هواپیماهای جنگنده و نمونه دیگر، مخصوص خدمه هواپیماهای حمل و نقل هوایی است.

این دو مدل چند تفاوت کوچک با یکدیگر دارند. در نمونه­های مخصوص هواپیماهای ترابری، جیب­های نزدیک به بدن کمتر از خلبانان جنگی است. در حال حاضر، بسیاری از موارد پروازی برای این لباس در نظر گرفته شده و همچنان در حال گذراندن مراحل توسعه است.

به گفته وینسنت اسپاگنولو، پارچه­های مورد نیاز بر اساس شرایط سفارش داده شده از سوی مشتری طراحی و ترکیب شده و برای دست­یابی به یک محصول مناسب، تلاش­های فراوانی صورت می­گیرد.

آزمون مربوط به مقاومت لباس پرواز در برابر شوک الکتریکی، از طریق هدایت جریان الکتریکی باطری به لباس انجام می­شود. این ارزیابی­ها در آزمایشگاه ارتش (به نام آنجز) صورت می­گیرد.

 به این ترتیب، آزمایشات مربوط به آتش سوزی، سایش، شستن، مقاومت در برابر جریان الکتریکی، نورخورشید و میزان تعریق کاربر، انجام شده و سپس این لباس توسط اسکادران بقای عملیاتی و چتربازی  (ESOPE) در محیط­های واقعی آزمایش می­شود

 مرکز تجارب هوایی پلیس نظامی  (CEAM) واقع در شهرمونته دمرزن، اطمینان حاصل می­کند که محصولات تولید شده، با نیازهای عملیات هوایی مطابقت داشته باشند.

 در حال حاضر، خدمه نیروهای ویژه نیروی هوایی از اسکادران حمل و نقل(پوایتو)  اسکادران 67/1 بالگرد پیرنه، ازاین لباس استفاده می­کنند.

 نخستین بازخوردهای دریافت شده از خلبانانی که این لباس را به ویژه در ممالک گرمسیری پوشیده اند، بسیار رضایت بخش بوده است.

این لباس پرواز کارایی خود را اثبات کرده است. ضد آتش بوده و جیب­های متعددی دارد.


علائم استاندارد پروازی نیز برای آن طراحی شده است. در حالی که قبلاً نام، نام­خانوادگی، گروه زبانی و.... بر روی لباس قرار نمی­گرفت، اما از این به بعد، علائم و نشانه­های جدیدی استانداردسازی شده و قرار است بر روی لباس، مورد استفاده قرارگیرند. علاوه بر نام و نام­خانوادگی و گروه خون فرد، علائم مربوط به گواهینامه خلبانی، سیستم­های سلاح افسر ناوبر و یا مکانیک خدمه، بر روی این لباس در حال طراحی و نصب هستند.


نام و نام خانوادگی، در قسمت بالای جیب سینه­ای سمت راست نصب می­شود. باند شناسایی یکپارچه بازتاب دهنده مادون قرمز، در محل بالای آستین سمت راست قرار داده شده و به طور خاص، جهت سهولت حرکت خدمه در تاریکی مورد استفاده قرارمی­گیرد.

نشانه رتبه در سمت چپ سینه، بالای آرم نیروی هوایی قرار می­گیرد و روی بازوی چپ نیز نشان یا اسکادران هواپیما نصب می­شود. در نهایت نشان پرچم فرانسه، بالای آرم اسکادران هواپیما دوخته می­شود.

 

تصاویر

نظرات شما
آدرس : تهران، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی، کوچه لادن، پلاک 20
تلفن : 83530-021
ایمیل : pr@isti.ir
//isti.ir/ZZx3
ستاد توسعه فناوری حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته

معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان

ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته