دکتر منطقی، رئیس مرکز ملی فضایی ایران:

ایران و روسیه ظرفیت های خوبی برای توسعه همکاری های هوا و فضا دارند


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 19346
رئیس مرکز ملی فضایی ایران گفت: ایران و روسیه از ظرفیت های خوب و شاخصی برای توسعه همکاری های هوا و فضا برخوردارند و باید از این پتانسیل ها حداکثر استفاده را کرد.

به گزارش ایرنا، دکتر منوچهر منطقی روز پنج شنبه در نشست تخصصی هوایی و هوانوردی روسیه در کیش افزود: کشورمان از پتانسیل های بسیاری در صنایع هوایی از نظر نیروی انسانی، تولیدات تجهیزات فرودگاهی و تعمیر و نگهداری هواپیما برخوردار است، که می تواند بسترساز توسعه همکاری های مشترک با روسیه باشد.

وی در تشریح سیاست های ایران در توسعه همکاری های صنایع هوایی با روسیه گفت: در بخش هواپیماهای ۱۵۰ نفره به بالا خواستار مشارکت در تولید قطعات هواپیماهای ۵۰ الی ۱۰۰ نفره و گردآوری قطعات (مونتاژ) هواپیما هستیم.

منطقی گفت: در زمینه بالگردهای متوسط و نیمه سنگین نیز به دنبال استفاده از ظرفیت های مشترک با روسیه در بخش تولید بوده و در بخش پهپادها نیز تجاری سازی و توسعه همکاری های اقتصادی را دنبال می کنیم.

وی ادامه داد: طراحی هواپیمای ۱۵۰ نفره در سه سال گذشته در ایران آغاز و در بخش ساخت اجزای موتور هواپیما اقدامات خوبی انجام شده است.

منطقی گفت: سرهم بندی (مونتاژ) هواپیماهای ۵۰ الی ۷۰ نفره در ۲۶ سال گذشته در ایران آغاز شد و کشورمان دارای قابلیت های خوبی در تعمیر هواپیماهای قدیمی و تبدیل آنها به هواپیماهای باری و آتش نشانی است.

وی افزود: مذاکراتی برای خرید و تولید مشترک هواپیماهای سوپرجت و به کارگیری آنها در شرکت های هواپیمایی ایران صورت گرفته است و ۴ شرکت هواپیمایی خواستار تهیه این هواپیماها در ناوگان حمل و نقل خود هستند.

وی گفت: تشکیل کمیسیون مشترک علمی و فناوری بین دو کشور ایران و روسیه نقش بسیار مهمی در توسعه همکاری های دو کشور از جمله در حوزه صنایع هوایی و هوانوردی داشته است و در این کمیسیون کمیته های هوایی و فضایی به طور مستقل طرحهای دو کشور را دنبال می کنند.
رئیس مرکز ملی فضایی ایران اظهار کرد: سه بالگرد جدید در مرحله طراحی قرار دارد که در آینده وارد فرآیند تولید می شود.

وی ادامه داد: ۳۰ هزار نفر دانشجو در ۳۱ دانشگاه کشور در مرکز آموزش عالی مرتبط با هوا و فضا شاغل به تحصیل بوده و تاکنون ۱۶ هزار نفر در این رشته دانش آموخته شده اند و حدود ۴۰۰ نفر هیات علمی نیز در این رشته ها شاغل هستند.

وی تصریح کرد: از مجموع ۱۸۰ مرکز هوا و فضا در ایران ۱۲۵ مرکز در بخش طراحی و مهندسی و ۱۵ مرکز در بخش تعمیر و نگهداری صنایع هوایی فعالیت می کنند.

منطقی با تاکید بر این که مهندسان ایرانی از توانمندی های خوبی در طراحی و تولید و توسعه در ابعاد مختلف برخوردارند افزود: از مجموع ۴ میلیون و هشتصد هزار نفر دانشجوی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی ایران ۱.۵ میلیون نفر در رشته های مهندسی مشغول به تحصیل هستند.

وی خاطر نشان کرد: ایران از نظر تعداد مهندسان بعد از روسیه و آمریکا، سومین کشور در جهان محسوب می شود.

نشست تخصصی هوایی و هوانوردی ایران و روسیه و روز روسیه امروز در مرکز همایش های بین المللی کیش با حضور معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه، بیژن بنکدار دبیر اجرایی نمایشگاه هوایی ایران و تعدادی از مدیران صنایع هوایی روسیه در مرکز همایش های بین المللی کیش برگزار شد.

هشتمین نمایشگاه بین المللی صنایع هوایی و هوانوردی ایران ۲۶ الی ۲۹ آبان ماه جاری با حضور بیش از یکصد شرکت داخلی و خارجی در کیش در حال برگزاری است.

تصاویر

نظرات شما
آدرس : تهران، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی، کوچه لادن، پلاک 20
تلفن : 83530-021
ایمیل : pr@isti.ir
//isti.ir/Zofb
ستاد توسعه فناوری حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته

معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان

ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته