توسط بخش خصوصی:

ایران دارنده شناور مسافربری می شود


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 50025
گردشگری دریایی یکی از حوزه های درآمدزا و فناورانه دنیا محسوب می شود و کشورمان نیز به کمک شرکت های دانش بنیان بخش خصوصی به این حوزه ورود پیدا کرده است.

 

به گزارش ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به نقل از نشریه مهندسی دریا،مدیرعامل شركت کشتی سازی و خدمات دریایی امواج براق اظهار داشت:  با توجه به اینکه گردشگری دریایی در کشور به خصوص در جنوب نیاز به توسعه دارد، شناور مسافربری ساخته ایم که تمام بخش های آن از طراحی تا ساخت توسط متخصصان داخلی انجام گرفته است.

مالك علیمحمدی با بیان اینکه موتور آن از نوع واترجت است نصب و استانداردهای بین المللی برای ساخت آن رعایت شده که توسط موسسه رده بندی ایرانیان تایید و بازرسی های اولیه و ثانویه آن انجام شده است، گفت: در زمان به آب اندازی هم بازرسی نهایی توسط این موسسه انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین مدیریت ثبت شناورهای سازمان بنادر و دریانوردی از این شناور بازدید کرده است و مکاتبات لازم آن در حال انجام است و قرار است این شناور در بندرگاه بوشهر به آب انداخته شود.

علیمحمدی ضمن اعلام اینکه جنس شناور جی آر پی )فایبرگلاس( است، اعلام نمود: این شناور با طول 18 متر، عرض 5/ 7 متر، عمق 75 / 2 متر و آبخور 1 متراست که می تواند با ظرفیت 150 نفر به عنوان مسافربری انجام وظیفه نماید.

این مدیر باتجربه صنعت كشتی سازی با بیان اینکه این شناور طوری طراحی شده که زاویه زیر شناور بسیار تیز است تا بتواند در موج ها براحتی حرکت کند و تلاطم نداشته باشد، افزود: از این طراحی برای ساخت شناورهای خدماتی هم می توان استفاده کرد.

وی گفت: این شناور با سرمایه بخش خصوصی ساخته شده است و در پاسخ به این سوال که آیا از تسهیلات استفاده کرده اید، بیان داشت:  صندوق توسعه صنایع دریایی حدود 2 سال قبل توافق کرده بود که تسهیلات بدهد و نامه آن را هم برای پرداخت 800 میلیون تومان وام به اضافه 260 هزار دلار برای موتورها و سیستم رانش شناورصادر کرده بودند، اما متاسفانه چون نرخ آن خیلی بالا بود آن را نتوانستیم دریافت کنیم.البته هم اکنون اعلام کرده اند تسهیلات با نرخ پایین دارند که آنقدر شرایط دریافت آن سخت است که منصرف شدیم.

علیمحمدی ادامه داد: براین اساس بدنه کامل را با سرمایه گذاری بخش خصوصی ساختیم. برای خرید ماشین آلات هم به زمان افزایش نرخ ارز خوردیم که باعث شد هزینه خرید لوازم چندین برابرشود. در نهایت موتورها و سیستم رانش را از داخل تهیه کردیم که هزینه ها کمتر شود، سیستم این شناور واتر جت است که تست شده و خوب است.

تمام سعی خود را کرده ایم تجهیزات را از صنایع داخلی تهیه کنیم. بیش از 90 % این شناور ایرانی است و با توجه به همه مشکلات در مقایسه با نمونه خارجی ساخت این شناور صرفه جویی ارزی قابل توجهی دارد.

این مدیر صنعت كشتی سازی خاطر نشان کرد:  برای ساخت این شناور همکاری خوبی بخش خصوصی با ما داشتند بخصوص موسسه رده بندی ایرانیان که قرار شده است بخاطر حمایت از صنایع داخلی هزینه بازرسی های انجام شده را بعد از به آب اندازی و کسب درآمد شناور دریافت کنند.

وی با بیان اینکه بسیاری از کارگاه ها و کارخانجات کوچک شناور سازی در بوشهر، آبادان و ... بدون کار هستند و با بحران مواجه شده اند، درحالیکه توان ساخت تمامی انواع شناورهای مورد نیاز کشور را در همین کارگاه ها داریم، افزود:  مخصوصا هم اکنون که قیمت ارز تغییر پیدا کرده است واقعا خرید شناور ازخارج و شناورهای دست دوم به هیچ عنوان مقرون به صرفه نیست درحالیکه می توان در ایران آن ها را ساخت.

مدیرعامل شركت امواج براق در پایان گفت: امیدوارم با حمایت های دولت بتوانیم با ساخت شناور و کشتی های مورد نیاز کشور از خروج ارز از کشور جلوگیری نماییم و بتوانیم برای جوانان کشورمان اشتغال ایجاد نماییم.

پایان پیام/

 

تصاویر

نظرات شما
آدرس : تهران، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی، کوچه لادن، پلاک 20
تلفن : 83530-021
ایمیل : pr@isti.ir
//isti.ir/ZCC3
ستاد توسعه فناوری حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته

معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان

ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته