بازار ماهوارههای کوچک توانایی عبور از هر حبابی را دارد
آیا بازار ماهوارههای کوچک گرفتار یک حباب شده است؟ هم بله و هم خیر! گروهی از کارشناسان در این مورد به بحث پرداختهاند.
در حاشیهی ۳۱-امین کنفرانس ماهوارهای کوچک که اوایل ماه جاری برگزار شد، جلساتی در مورد مسائل اقتصادی و کسب و کار ماهوارههای کوچک شکل گرفت و در این مورد صحبت شد که با وجود اشباع سرمایهگذاری در صنعت ماهوارههای کوچک که در نهایت منتج به ادغام شرکت ها خواهد شد، این صنعت در معرض خطر از هم پاشیدن نیست.
رندی سگال (Randy Segal) از اعضای ارشد شرکت حقوقی Hogan and Lovells میگوید: «به نظرم وجود ماهوارههای کوچک و حرکت از ماهوارههای بزرگ به سمت این ماهوارهها، حباب نیست و امری پایدار خواهد بود.» وی اعتقاد دارد با توجه به زمان اندک توسعه و توانایی تطبیق با انواع تکنولوژی، کاربردهای این ماهوارهها رو به افزایش است.
این کاربردها همچنین توجه سرمایهگذاران بزرگ را نیز جلب کرده و بودجههای آنها را به سمت شرکت های نوپایی که قصد دارند ماهوارههای کوچک را برای اهداف مختلفی از تصویربرداری تا ردیابی توسعه دهند، سرازیر کرده است. البته از افزایش سرمایهگذاری در شرکت های مربوطه که از دادههای تهیه شده توسط ماهوارههای کوچک استفاده میکنند یا در زمینهی پرتاب آن ها فعل هستند نیز نباید غافل شد.
سیگال میگوید با وجود اینکه این صنعت، خود یک حباب در معرض ترکیدن نیست، نمیتواند تمامی این شرکت های در حال ظهور را پشتیبانی کند. وی افزود: «استارتآپ هایی که در این زمینه فعال هستند روز به روز بیشتر میشوند و یک حباب بزرگ را به وجود آوردهاند. فکر میکنم ادغام بزرگی در راه است که خیلی از شرکت ها در آن موفق میشوند و خیلی از شرکت ها از ادغام شدن جا میمانند.»
استیگار ثورانا (Stig-Are Thrana) مدیر شرکت خدمات ماهوارهای کونگزبرگ (Kongsberg) میگوید این شرکت از چند سال پیش تصمیم گرفته که با وجود احتمال حباب بودن صنعت ماهوارههای کوچک، از شرکت های فعال در این زمینه حمایت کند. وی افزود: «حتی اگر این صنعت یک حباب باشد، ما فرض میکنیم سرمایهی خود را در راه تحقیق و توسعه خرج کردهایم.»
شرکت سیستمهای نانوماهوارهای تیواک (Tyvak) که بر خلاف شرکت های دیگر از دریافت بودجههای سرمایهگذاران اجتناب کرده، اعتقاد دارد که روند رشد شرکت باید به آرامی صورت گیرد تا پایدارتر باشد. مارکو ویا (Marco Villa) رییس این شرکت میگوید: «بازگشت سرمایه در این روش بسیار بیشتر از زمانیست که در آغاز کار مقدار زیادی پول دریافت کنیم و بعد تصمیم بگیریم که قصد چه کاری داریم. از این رو توصیهی من برای شرکت های دیگر این است که صبور باشند و در رشد شرکت ماهوارههای کوچک خود عجله نکنند.»