کاهش هوشمندانه خسارات ناشی از تصادفات
8 سال تلاش مداوم برای اثبات توان و ضرورت حمایت از زیستبوم فناوری و نوآوری؛ امسال به ثمر نشست و با انتخاب شعار سال با محوریت شرکتهای دانشبنیان هم مهر تایید و تاکیدی بود بر ضرورت حمایتهای همهجانبه از این مجموعههای دانش محور و توانمند.
شرکت هایی که اثبات کردند با بودن خود می توانند ایران را از گذرگاه های سخت سیاسی و دست اندازهای اقتصادی به سلامت عبور دهند و با فعالیتشان اجازه ندهند چرخ اقتصاد کشور در هیچ شرایطی از حرکت بازایستد. در حال حاضر هم این مجموعه ها در حوزه های مختلفی فعالیت و ارائه خدمات می کنند. به طور مثال برخی از آنها با دغدغه کاهش تصادفات به این حوزه ورود کرده اند و با طراحی و ساخت نرمافزارهایی ایرانساخت در تلاشند تا جان مردم را نجات دهند و از خسارات ناشی از تصادفات رانندگی بکاهند.
مثلا سامانه تماس اضطراری (e call) یکی از این محصولات است که در قالب پروژه ای ملی با هدف شناسایی هوشمند تصادف و اطلاع رسانی زمان و مکان رخداد سانحه تعریف شده است. این کار اجازه نمیدهد افراد به دلیل ارسال به موقع کمکهای درمانی و دیگر خدمات در تصادفات جادهای جان خود را از دست هند.
این پروژه در حال حاضر در مرحله اتمام و پیادهسازی نمونه پایلوت سامانه قرار دارد. کاری که با یک همکاری تیمی میان 3 شرکت دانشبنیان «سامانه ساز دلفین آپادانا»، «آیرود الکترونیک آریا» و «موبیکار» و با حمایت ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در انجام شده است. نصب نمونههای پایلوت بر روی ناوگان شرکت ماموت دیزل، سازمان راهداری استان البرز و بیمه رازی نیز دیگر اقدامات انجام شده در این زمینه است.
در سیستم جامع تماس اضطراری (e-call) کلیه خودروهای مجهز شده به این سامانه، در صورت بروز یک تصادف جادهای، بهطور خودکار و با استفاده از سنسورهای شناسایی تصادف و با یک شماره مشخص مختصات محل تصادف به مراکز اورژانس و دیگر مراکز هماهنگ شده برای کمکرسانی، در همان لحظه تصادف، اطلاعرسانی می شود و سازمانهای امدادی مربوطه با استفاده از منابع انسانی، خودرویی و سایر امکانات خود، اقدام به اعزام و خدماترسانی در همان نقطه تصادف خواهند کرد.
پایان پیام/