بهره وری حمل و نقل عمومی درون شهری با کمک هوشمندسازی افزایش می یابد
مجتبی پیرایش مدیر عامل شرکت دانشبنیان سازههای هوشمند مبین طابران تولید کننده این محصول، گفت: تحلیل و مدیریت بهرهبردای ناوگان کاری است که این «خط بان» انجام میدهد. این نرم افزار بیشتر جنبه تحلیل و استخراج دادههای نهان سیستم را دارد.
وی ادامه داد: محاسبه یارانه بر اساس پیمایش و عملکرد اتوبوس نیز یکی از فعالیتهای دیگر آن است. بر این اساس تخصیص یارانه حالت بهینهای به خود میگیرد. همچنین در این محصول استخراج میزان تقاضای سفر برای هر ایستگاه بر اساس کارت بلیط ثبت شده، انجام میشود. پس در این صورت میتوان آمار درستی از تقاضای سفر در هر ایستگاه داشته باشیم.
پیرایش همچنین افزود: با این اطلاعات میتوان طراحی شبکه اتوبوسرانی درون شهری را انجام داد. در حال حاضر این شبکه قدیمی و تجربی است. پس از فاز طراحی می توان به تعداد دستگاههای اتوبوس برای خطوط مختلف دست پیدا کرد. بر اساس پارامترهای گوناگون میتوان به این تعداد دست یافت. به عنوان مثال در نمونه آزمایشی، یک خط که دارای 13 دستگاه بود با این محصول تعداد اتوبوسها به 9 کاهش یافت. بنابراین با حذف 4 اتوبوس از هزینههای اضافی جلوگیری شد.
به گفته وی، در این اپلیکیشن اتوبوسران اصلى و همچنین اتوبوسران کمکى با استفاده از شماره تلفن همراه خود میتوانند وارد اپلیکیشن شوند و عملکرد، تخلفات و جرایم ثبت شده پرونده مالى و تراکنش هاى مالى ثبت شده براى خودرو را مشاهده کنند.
مدیریت بهره برداری، طراحی خطوط و محاسبه یارانه بر اساس تجربه کارشناسان و دادههای غیرملموس انجام میشد. اما با این محصول دانش بنیان در این حوزهها میتوان دقت را بالا برد. زیرا پارامترهای مختلف مانند ترافیک و شرایط جوی نیز در آن در نظر گرفته میشود. پس علاوه بر افزایش کیفیت سرویس دهی به مصرف کنندگان، مدیریت بهره برداری ناوگان اتوبوس رانی نیز بهینه میشود. البته این محصول قابلیت پیاده سازی برای سیستم تاکسی رانی را نیز دارد.
تغییرات الگو هاى بهره بردارى از خطوط اتوبوسرانى موضوعى است که در چندسال اخیر به صورت جدى در سازمان هاى اتوبوسرانى کشور در حال پیگیرى است، این محصول ابزاری کارا در همین راستا است. با استفاده از ابزارهاى مناسب و تمهیدات دیده شده در نرم افزار امکان مدیریت جامع خدمات فراهم میشود.
پایان پیام/