پورشه به رقابت تجارت فضایی پیوست
رقیب جدید ماسک و بزوس؛

پورشه به رقابت تجارت فضایی پیوست


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 76695
مسابقه بر سر ارائه خدمات سفرهای تجاری فضایی، به رقابتی داغ میان غول‌های بزرگ بدل شده است.

بنابر گزارش فایننشال تایمز، پس از موفقیت میلیاردهایی چون ایلان ماسک، جف بزوس و ریچارد برانسون، اکنون پورشه برای دستیابی به فناوری های نوپای فضایی روی یک استارت‌آپ موشکی آلمانی به نام هوافضای ایسار سرمایه گذاری کرده است.

حتی در صورتی که این چالش برای پورشه موفقیت آمیز نباشد، باز هم می‌تواند زمینه ورود فناوری پیشرفته فضایی را به صنعت خودرویی خود فراهم آورد که خود مزیت قابل توجهی خواهد بود.

پورشه روی یک شرکت هوافضایی نوپا سرمایه گذاری کرده است

این خودروساز 75 میلیون دلار را به همراه گروهی از سرمایه گذاران در این حوزه سرمایه گذاری کرده است. استارت آپ مذکور هنوز نوپا است؛ اما در عین بلند پروازی‌های شرکت هایی چون بلو ارجین جف بزوس و اسپیس ایکس ایلان ماسک برای ارائه وسیله‌ای کم هزینه برای پرتاب ماهواره به مدار‌های نزدیک زمین، تا کنون پیشرفت‌های قابل توجهی داشته است. با وجود این که در مقیاس بزرگی شرکت این هزینه نسبت کوچکی دارد، اما اوایل سال جاری این شرکت ساخت موشک اسپکترام خود را شروع کرده است که از پرینت سه بعدی و اتوماسیون برای کاهش هزینه‌های تولید استفاده می‌کند.

دستگاه اسپکترام یک سیستم دو مرحله‌ای است که برای بهینه سازی استقرار صورت فلکی ماهواره‌ای در آینده به کار خواهد رفت. این موشک می‌تواند تا 1000 کیلوگرم را حمل و از یک راکت مرحله دوم چند احتراقی استفاده می‌کند که محموله‌ها را در ارتفاع بالا وارد مسیر مداری نهایی خود خواهد نمود. در سه سالی که از تاسیس ایسار می‌گذرد این شرکت تنها 180 میلیون دلار جذب سرمایه داشته که با توجه به حوزه فعالیت آن یعنی سیستم های سفر فضایی، رقم چندان زیادی نیست و همچنین این شرکت تا کنون ماهواره‌ای به فضا ارسال نکرده است.

پورشه می‌تواند نرم افزار فضایی سطح بالا را به صنعت خورویی وارد کند

در ماه می سال جاری، ایسار به اولین شرکت اروپایی تبدیل شد که قراردادی را با آژانس هوافضای اروپا (ESA) امضا کرده است که با دریافت 13 میلیون دلار از دولت آلمان دو ماهواره را به مدار کم ارتفاع زمین انتقال خواهد داد. علاوه بر این ایسار قصد دارد به طراحی موشک‌هایی با قابلیت استفاده مجدد بپردازد که ساخت آن تا کنون تنها برای موشک فالکون 9 اسپیس ایکس موفقیت آمیز بوده است. به هر صورت توانایی این شرکت پس از پرتاب Spectrum در سال 2022 محک زده خواهد شد.

 

منبع: interestingengineering

/پایان پیام

نظرات شما
آدرس : تهران، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی، کوچه لادن، پلاک 20
تلفن : 83530-021
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم
ماموریتی که دیدگاه مردم جهان را درباره سفر به فضا متحول می‌کند
ماموریتی که دیدگاه مردم جهان را درباره سفر به فضا متحول می‌کند
99/03/07 - 15:28
راهکار پورشه برای حفاظت از محیط زیست و کاهش آلودگی هوا
راهکار پورشه برای حفاظت از محیط زیست و کاهش آلودگی هوا
98/05/27 - 10:17
//isti.ir/ZvYr
ستاد توسعه فناوری حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته

معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان

ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته