ناسا موفق به ساخت مولکولی شبیه به دی‌ان‌ای (DNA) برای کمک به کشف حیات بیگانه شد

زمان مطالعه : 1 دقیقه
کد خبر : 42726
محققان ناسا (NASA) به‌تازگی موفق به ساخت مولکولی شده‌اند که همانند دی‌ان‌ای (DNA) اطلاعات را ذخیره و به نسل بعد منتقل می‌کند. ساخت این مولکول این شائبه را ایجاد می‌کند که شاید این مولکول الگو ژنتیکی حیات بیگانه باشد.

لوری گلیز (Lori Glaze) مدیر اجرایی بخش علوم سیاره‌ای ناسا (NASA"s Planetary Science Division) می‌گوید: «کشف حیات بیگانه از مهم‌ترین اهداف ناسا است و ساخت این مولکول به گسترش آزمایش‌ها و دامنه اهدافمان کمک بزرگی می‌کند

یکی از راه‌هایی که به ما کمک می‌کند تا ساختار ژنتیکی بیگانه را بشناسیم شبیه‌سازی این ساختار بر روی زمین است. تیمی از محققان، به سرپرستی استیون بنر (Steven Benner) در بنیاد تکامل مولکولی کاربردی در آلاچوا در فلوریدا (Foundation for Applied Molecular Evolution) موفق به ساخت ساختار مولکولی جدید شده اند که در همه ابعاد به‌جز یک وجه کلیدی مشابه دی ان ای است: مولکول جدید دارای هشت بخش اطلاعاتی است درحالی‌که دی ان‌ای تنها دارای چهار بخش اطلاعاتی می‌باشد.

گروه بنر که با آزمایشگاه‌هایی از دانشگاه تگزاس در آستین (University of Texas)، دانشکده پزشکی دانشگاه ایندیانا در ایندیاناپولیس (Indiana University Medical School) و دی‌ان‌ای سافت ور در آن آربور در میشیگان (DNA Software) همکاری داشته، نام این مولکول جدید را هچیموجی (hachimoji) نهاده‌است. این اسم از دو قسمت هچی (hachi) که در زبان ژاپنی به معنای هشت و موجی (moji) به معنای بخش می‌باشد. هچیموجی تمام ویژگی‌های ساختاری دی‌ان‌ای شامل ذخیره و انتقال اطلاعات  را دارا است.

بنر افزود: «بررسی دقیق شکل، اندازه و ساختار دی‌ان‌ای  هیچیموجی به ما کمک می‌کند تا انواع مولکول‌هایی که ممکن است اطلاعاتی حاوی زندگی در خارج از زمین را داشته باشند را شناسایی کنیم

کشف یکسانی ساختارهای ژنتیکی و همچنین نحوه تشخیص مناسب بودن این ساختارها در کرات دیگر ازجمله سؤالاتی است که ناسا با ساخت این مولکول به دنبال پاسخی به آن‌ها است. علاوه بر این‌ها سؤالاتی مبنی بر اینکه چه ساختارهای ژنتیکی دیگری می‌توانند برای ایجاد زندگی بکار برده شوند و یا اینکه این ساختارها در چه مکانی قابل‌دسترس هستند اهدافی هستند که ناسا امیدوار است بتواند با مطالعات بیشتر به آن‌ها برسد.

تصاویر