خودروهای جدید تسلا به هوش مصنوعی مجهز میشوند
به گزارش ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته، توسعه خودروهای خودران در دهه اخیر به شدت مورد توجه مجموعههای بزرگ فناوری و خودروسازان قرار گرفته است و در همین مدت سطوح مختلفی از خودرانی توسط این مجموعهها به خودروهای تولید شده افزوده شده است. سطوحی که از فناوریهایی مانند کروز کنترل به قابلیت ثابت نگه داشتن سرعت ماشین آغاز شده و تا خودرانی کامل اتومبیل ادامه خواهد داشت.
یکی از مهمترین مجموعههای فناور حاضر در بازار خودروهای پیشرفته مجموعه تسلا است. شاید یکی از مهمترین تفاوتهایی که انتظار میرود در آینده خودروهای خودران این شرکت با دیگر نمونههای در حال توسعه داشته باشند استفاده از شبکه هوش مصنوعی به جای فناوری لیدار است.
اما چرا تسلا به این فناوری امیدوار است؟
یکی از مهمترین عواملی که یک ربات را از انسان متمایز میسازد تواناییهای شناختی انسانها است. شبکههای عصبی هوشمند در بدن انسان که از میلیونها عدد سلول عصبی ساخته شدهاند به عنوان الگویی برای دانشمندان شناخته میشوند که برای تحقق بخشیدن به رؤیای خودرانی در خودروها، ایجاد شبکههای عصبی مصنوعی (ANN) شبیه به شبکه عصبی بیولوژیکی انسان را در دستور کار خود قرار دادهاند.
یکی از مهمترین فناوریهایی که در سالهای اخیر توسعه آن برای نیل به خودروهای خودران مورد نظر بوده است، فناوری لیدار است.یکی از بزرگترین مشکلات حسگرهای لیدار، قیمت بالای آنها است؛ در دوسال گذشته قیمت یک حسگر لیدار بیش از ۶۰،۰۰۰ پوند بود. گرچه قیمت این فناوری مانند بسیاری دیگر از انواع فناوریها به مرور زمان به شدت کاهش یافته است اما امروزه مسئله اساسی این سؤال است که استفاده از لیدار لازم است یا خیر.
محققان دانشگاه کرنل در تحقیقاتی گسترده دریافتند که پردازش توسط کامپیوترهای هوش مصنوعی (AI) میتواند تصاویر دوربین را که از جلو مشاهده میشود، تحریف کند. اما با تغییر دورنما در نرمافزار به نمای دید پرنده (bird’s-eye view)، دانشمندان توانستند با استفاده از دوربینهای استریو با قیمت چند دلار که در هر دو طرف شیشه جلوی خودرو قرار میگیرند، دقیقاً موقعیتیابی مشابهی را ارائه دهند.
تسلا معتقد است که هیچ انسانی مجهز به پروژکتورهای لیزری برای چشم نیست و کلید اصلی در درک بهتر نحوه شناسایی اشیاء توسط شبکههای عصبی و نحوهی آموزش آنها نهفته است. انسان میتواند با نگاهی اجمالی، شیء واقعی را از یک تصویر واحد تشخیص دهد. با این حال آنچه رایانه میبیند ماتریسی از اعداد است که مکان و روشنایی هر پیکسل را در یک تصویر مشخص میکند.
هیچ تراشهای بهطور خاص با تمرکز بر شبکههای عصبی و رانندگی خودران ساخته نشده، بنابراین این خودروساز سه سال گذشته را صرف طراحی چنین دستگاهی کرده است. رایانهی جدید قابلیت یکپارچهسازی دارد و انتظار میرود در آینده نزدیک در خودروهای الکتریکی جدید تسلا گنجانده شود؛ شاید این فناوری گامی مهم در توسعه موفقیت آمیز آنچه یادگیری ماشین مینامیم به مفهوم واقعی کلمه باشد.
خودروهای برقی تسلا هماکنون نیز صدها هزار تصویر موردنیاز برای آموزش شبکههای عصبی مغز را در حالت سایه (shadow mode) جمع میکند، اما بدون اینکه عملکردهای خودران در این مرحله فعال باشد.
خودروی خودران به رایانه شبکه عصبی نیاز دارد تا بتواند حداقل ۵۰ تریلیون عملیات در ثانیه را انجام دهد. مغز انسان حدود ۱۰ تریلیون عملیات را در ثانیه مدیریت می کند. کامپیوتر جدید تسلا کمتر از ۱۰۰ وات برق مصرف میکند، بنابراین میتواند ارتقا یابد. بوش و انویدیا (NVIDIA) در حال ساخت مغز مشابهی برای خودروهای خودران هستند که تا پایان سال 2020 برای عرضه آماده خواهد شد.
ایلان ماسک انتظار دارد که تسلا امسال مجموعهی کاملی از ویژگیهای نرمافزارهای رانندگی خود را در خودروهای جدید نصب کند و تا سال ۲۰۲۰ در روبوتاکسیها آزمایش شوند.
منبع: www.autocar.co.uk
پایان پیام