تویوتا به کره ماه می رود


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 47013
شرکت تویوتا و سازمان فضایی ژاپن برای تولید خودروی ماه‌نورد با یکدیگر همکاری می‌کنند.

به گزارش ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، آژانس فضایی ژاپن (JAXA) با امضای قراردادی با تویوتا برای توسعه و طراحی خودروی ماه نورد در اسفند ماه 1397 (مارس 2019) همکاری خود را آغاز کردند. 

در روزهای نخست همکاری اطلاعات زیادی درباره این پروژه منتشر نشد، اما با گذشت چند ماه اکنون تویوتا نقشه راهی را در اختیار رسانه قرار داده و به جزئیات بیشتری اشاره کرده است. بر اساس اعلام شرکت تویوتا، سال 2029 این کار آغاز خواهد شد.

 سال 2020 قطعات اولیه و نمونه  ای از این خودروی فوق پیشرفته تویوتا تولید می شود و در سال 2021 تست و ارزیابی این خودرو آغاز می شود. بر اساس این برنامه در سال 2022 مدل با ابعاد خودرو آماده شده و قوای محرکه با توجه به شرایط حاکم بر سطح ماه، نیروهای وارده و ... مورد بررسی قرار می گیرند. 

طرح اصلی و نمونه مهندسی این خودرو در سال 2024 آماده خواهد شد و کار بر روی انواع فناوری های آن ادامه خواهد داشت تا در سال 2027 نسخه نهایی خودرو تولید شود. بر اساس برنامه زمانی انتظار می رود مجموعه اصلاحات و تغییرات احتمالی بر روی خودرو در دو سال باقی مانده صورت پذیرد تا در نهایت ماشین ماه نورد تویوتا در سال 2029 وارد سطح ماه شود . 

بر اساس تصاویر منتشر شده این خودرو 6 چرخ دارد که قابلیت حمل دو فضانورد را دارا است. ماه نورد مفهومی تویوتا طولی در حدود 6 متر خواهد داشت که حجم فضای داخل کابین آن را به 13 متر مکعب می رساند.  خودروی ماه نورد تویوتا از نیروی الکتریسیته برای حرکت بهره می برد که این نیرو با تبدیل هیدروژن به انرژی الکتریکی از طریق پیل سوختی به کار رفته در خودرو اتفاق می افتد. 

ماه نورد تولیدی این شرکت قابلیت طی مسیر بیش از 1۰ هزار کیلومتر را دارد یک دور کامل بتواند دور محیط استوایی ماه و بر روی سطح خشن و بعضا کوهستانی آن بچرخد. 

پروژه‌ی همکاری تویوتا و آژانس فضایی ژاپن اولین پروژه‌ای نیست که صنعت خودروسازی دنیا در تولید ماه‌نورد مشارکت می‌کند؛ زیرا در دهه‌ی ۱۹۶۰ و هنگام رسیدن اولین ماه‌نورد به سطح ماه، ماه‌نورد به چرخ‌های زنجیری تولید‌شده‌ی شرکت لاستیک‌سازی گودیر (Goodyear) مجهز شده بود.

 

منبع: www.global.toyota.com

پایان پیام/

تصاویر

نظرات شما
آدرس : تهران، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی، کوچه لادن، پلاک 20
تلفن : 83530-021
ایمیل : pr@isti.ir
//isti.ir/ZMQ2
ستاد توسعه فناوری حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته

معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان

ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته