نخستین بزرگراه‌ برقی در آلمان افتتاح شد


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 46748
توسعه خودروهای الکتریکی همواره با مسئله‌ای به نام شارژ همراه بوده است و همین موضوع باعث ارائه ایده‌ها و راهکار متنوعی مانند ایستگاه‌های شارژ و نحوه شارژ این خودروهای در طول سال‌های اخیر شده است.

به گزارش ستاد توسعه فناوری فضایی و حمل و نقل پیشرفته، توسعه جاده‌هایی که قابلیت شارژ خودروهای الکتریکی را دارد از مهم ترین مسائلی است که همواره مورد توجه متخصصین این حوزه بوده است.

فولکس واگن به عنوان یکی از بزرگترین تولید کنندگان خودرو این فناوری را فراهم کرده است.

در آلمان توسعه جاده‌هایی با فناوری‌ شارژ در مسیر،  به روش سیم‌های بالای سر برق خودروها چندی پیش صورت گرفت. در این جاده که eHighway نام دارد، کامیون‌های برقی و هیبریدی می‌توانند در حین حرکت برق را از سیم‌های بالای مسیر دریافت کنند و بدین ترتیب دغدغه شارژ خودرو در ایستگاه‌های شارژ را نداشته باشند.

این بزرگراه که در ایالت هس آلمان  به عنوان نخسین بزرگراه شارژ خودروهای الکتریکی افتتاح شد در مراحل اولیه قرار دارد و در حال حاضر مسیر ۱۰ کیلومتری در نزدیکی فرانکفورت را پوشش می‌دهد.

هزینه راه اندازی  این جاده حدود 14 میلیون یورو بوده است و در حال حاضر تنها کامیون های برقی استفاده خواهند کرد.

عملکرد جاده‌ی eHighway درست مثل همان چیزی است که در حمل‌ونقل ریلی برقی می‌بینیم. کامیون‌ها مجهز به باتری هستند و برقی که از سیم‌های بالای سر دریافت می‌شود، هم برای حرکت خودرو و هم برای شارژ باتری‌ها استفاده می‌‌شود. با شارژ شدن باتری‌ها، کامیون می‌تواند درصورت تمام‌شدن مسیر eHighway نیز همچنان به‌صورت برقی به حرکت ادامه دهد. هنگام جدا‌شدن کامیون از مسیر کابل‌ها، عملکرد خودرو از حالت تمام‌برقی به هیبریدی تغییر می‌کند.

یکی از محدودیت‌های eHighway این است که سرعت حرکت کامیون نباید از ۹۰ کیلومتر‌برساعت بیشتر شود.

همچنین، همه‌ی کامیون‌های موجود در بازار قابلیت استفاده از کابل‌های برق بالای سر را ندارند و تنها گروه فولکس واگن کشنده‌ی اسکانیا R450 هیبریدی را با این قابلیت تولید کرده است.

به‌گفته‌ی زیمنس که مسئول اصلی توسعه این بزرگراه است، اگر تنها ۳۰ درصد از کامیون‌ها و کشنده‌هایی که در جاده‌های آلمان تردد می‌کنند، بتوانند از نیروی برق برای حرکت استفاده کنند، سالانه از انتشار ۶ میلیون تن کربن‌دی‌اکسید جلوگیری خواهد شد. همچنین، این شرکت عنوان کرده هر کامیون ۴۰ تنی برقی درصورتی‌که ۱۰۰ هزار کیلومتر را در یک سال در eHighway طی کند، در پایان سال، ۲۲ هزار دلار در هزینه‌ی سوخت صرفه‌جویی خواهد کرد.

کشور آلمان در نظر دار80 درصد از کامیون‌های خود را الکتریکی و یا هیبریدی  تا به یکی از اهداف خود یعنی کاهش آلودگی هوا دست یابد.

 

 منبع: www.busineeinsider.com

 

پایان

تصاویر

نظرات شما
آدرس : تهران، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی، کوچه لادن، پلاک 20
تلفن : 83530-021
ایمیل : pr@isti.ir
//isti.ir/Z8C2
ستاد توسعه فناوری حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته

معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان

ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته