دمیدن جانی تازه به حملونقل کشور
حمل و نقل از جمله صنعتهایی است که به سرعت دستخوش بزرگترین تغییرات تاریخی میشود. از ماشینهای خودران گرفته تا هایپرلوپ. این روزها شرکتهای مختلف با خیالی آسوده ریسک خرید و تجاری سازی روشهای جدید انتقال و جا به جایی انسانها را می پذیرند.
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در دهه های گذشته کسی فکر نمی کرد که روزی شکل سفرهای انسان روی زمین و حتی دیگر سیارات تا این حد دگرگون شود. اﻣـﺮوزه ﻣﺴﺎﯾﻞ و ﻣﺸﮑﻼت ﺣﻤﻞ وﻧﻘﻞ از ﻗﺒﯿﻞ آﻟﻮدگیهای زﯾﺴﺖ ﻣﺤﯿﻄﯽ، ﮐﺎﻫﺶ ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻧﺮژی، اﻓﺰاﯾﺶ ﺧﺴـﺎرتﻫﺎی ﻣﺎدی و ﻣﻌﻨﻮی ﻧﺎﺷﯽ از ﺳـﻮاﻧﺢ و ﺗﺼﺎدﻓﺎت، ﻣﺸﮑﻼت ﻧﻈﺎرت و ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ در ﺣﻤﻞ و ﻧﻘﻞ ﺑﺮونشهری، اﻓـﺰاﯾﺶ زﻣﺎنهای ﺗﻠﻒ ﺷﺪه و روﻧﺪ رﺷﺪ ﺳﺮﯾﻊ ﺗﻘﺎﺿﺎی ﺣﻤﻞ و ﻧﻘﻞ ﺑﻪ وﯾﮋه در ﺳﺎﻋﺎت اوج درﮐـﻼن ﺷـﻬﺮﻫﺎی دﻧـﯿﺎ ﺑـﻪ ﯾـﮏ ﻣﺸـﮑﻞ ﺟﺪی ﺗﺒﺪﯾﻞ ﺷﺪه اﺳﺖ.
به همین دلیل کشورهای پیشرفته دنیا به دنبال پیدا کردن راه های مختلفی برای خلاصی از دست حمل و نقل های سنتی و پر زحمت هستند و در این راه تلاش می کنند از ابزارهای هوشمندسازی برای مدرن کردن سیستم حمل و نقل خود بهره ببرند.
درعصری که به آن”عصر انفجار اطلاعات” اطلاق می شود، مهندسین حمل و نقل در دنیا سعی بر آن دارند تا از فناوری اطلاعات بهعنوان راهکاری مناسب برای از میان برداشتن معضلات اساسی مدیریت ترافیک بهره جسته و مشکلات آنرا به حداقل ممکن کاهش دهند.
در ایران نیز این تغییرات یکی از ضروریات زندگی مدرن و شهری است که باید مورد توجه مسوولان شهری و مدیران ارشد قرار گیرد. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یکی از نهادهای پیشتاز در این زمینه است که با تغییر چارت سازمانی مرکز ملی فضایی به ستاد توسعه حمل و نقل پیشرفته نخستین قدم ها را برای هوشمند سازی و ایجاد تغییرات اساسی در این عرصه برداشته است.
در واقع این ستاد بر اساس ماموریتی که دارد باید با توجه به مزیت ها و مقتضیات بومی و بهره مندی از دستاوردهای مفید ملی و بین المللی برای هم افزایی فعالیت های مرتبط با حوزه حمل و نقل پیشرفته اهتمام کند.
این تلاش ها در بخش های مختلفی چون جاده ای، ریلی دریایی و هوایی صورت می گیرد. ستاد توسعه حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی به کمک فناوری های فضایی و کلیه حوزه های مرتبط نظیر وسایل نقلیه الکتریکی، ساخت تجهیزات فرودگاهی، تجهیزات، راهسازی، اسکله و تجهیزات بندری به یکپارچه سازی این حوزه ها می پردازد. این تلاش ها در تعامل با دستگاه های اجرایی ذیربط با این حوزه در سطح کشور صورت خواهد گرفت.
استفاده از متخصصين برجسته و نخبه و وجود پشتوانه قوي علمي یکی از پیش نیازهای هوشمندسازی حمل و نقل در کشور است. در واقع برای تحقق این امر چاره ای نیست جز باز کردن راه برای ورود جوانان و و فارغ التحصیلان به این عرصه پر کاربرد. متخصصانی که می توانند با تکیه بر همت، غیرت و توانمندی خود جانی تازه به حمل و نقل کشور بدمند.
منوچهر منطقی دبیر ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری