دارایی‌های فکری ارزشمند


زمان مطالعه : 1 دقیقه
کد خبر : 75996
دارایی های فکری را ارزشمندترین داشته هر کشوری می دانند.

دارایی های فکری را ارزشمندترین داشته هر کشوری می دانند.دارایی‌هایی که اساس و پایه توسعه‌یافتگی است و می‌توان تضمین کننده آینده و پیشرفت جوامع باشد. این موضوع در بنگاه‌های اقتصادی و شرکت‌ها نیز قابل تسری است.

به این معنا که مهم‌ترین و راهبردی‌ترین دارایی هر مجموعه‌ای را ایده‌ها، نوآوری‌ها و منابع انسانی آن تشکیل می‌دهد. کارشناسان معتقدند که باید از این دارایی فکری مراقبت و محافظت کرد و حقوق مالکیت فکری می‌تواند ارزش بازاری شرکت‌های دانش‌بنیان را تقویت کند.

یکی از نکات مهم در این زمینه استفاده درست، راهبردی، منطقی و اقتصادی از این دارایی‌ها است که می‌تواند توانایی شرکت‌ها و بنگاه‌ها را در رقابت‌ها افزایش دهد. به همین دلیل آگاهی درست از آنها یک ضرورت انکارناپذیر و هدفی مهم برای ادامه حیات مجموعه‌ها است.

باید برای دارایی‌های فکری به اندازه یا حتی بیشتر از دارایی‌های فیزیکی اهمیت داد زیرا این داشته‌های ارزشمند است که می تواند حیات یک مجموعه را تضمین کند. موضوعی که شاید تا چند سال پیش چندان اهمیتی نداشت؛ اما امروز همه دنیا به این نتیجه رسیده‌اند که پاسداشت دارایی های فکری اهمیت بالایی دارد. این دارایی‌ها هیچ جایگزینی ندارد و عامل کلیدی برای توسعه مجموعه محسوب می شود.

البته این کار نیازمند تحقق کامل حقوق مالکیت فکری است. موضوعی که محافظ و نگه‌دارنده نوآوری‌ها و خلاقیت‌ها است. امروز همه شرکت‌ها و مجموعه‌های فعال در حوزه‌های مختلف با درک اهمیت این دارایی‌ها تلاش می کنند راه‌های نوینی برای حفظ آن داشته باشند و تلاش می کنند بر دارایی‌های موجود خود بیافزایند.

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در طی این چند سال تلاش کرده تا با اجرای برنامه‌ها و پروژه‌های مختلف هم مسیر را برای حفط دارایی‌های فکری داخلی میسر و هم راه بازگشت دارایی‌های ایرانی حارج از کشور را به داخل فراهم کند. دارایی‌هایی که معتقدیم مهم‌ترین و ارزشمندترین دارایی‌های موجود هر کشوری است.  

*مالک سعیدی* رییس کریدور توسعه صادرات و تبادل فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

 

نظرات شما
آدرس : تهران، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی، کوچه لادن، پلاک 20
تلفن : 83530-021
ایمیل : pr@isti.ir
//isti.ir/ZfCr
ستاد توسعه فناوری حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته

معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان

ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته