ارتقای هوشمند امنیت سفرها


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 73261
اقدامات ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای هوشمندسازی این صنعت کاربردی در کشور منجر به توسعه ابزارها و فناوری‌ها در این عرصه شده است.

کشورهایی زیادی در دنیا هستند که با گسترش و ترویج این فناوری‌ها، هوشمندی صنعت حمل و نقل خود را رقم زده‌اند. موضوعی که می‌تواند نقشی اثرگذار در ارتقای کیفیت خدمات ارائه شده و کاهش مخاطرات در این حوزه شود. این فناوری‌ها با اجرای نقش درست خود تاثیر بسزایی در ترغیب مردم به استفاده از این ابزارها برای ارتقای امنیت سفرهای درون و برون شهری دارند.

بهره‌برداری از سیستم‌ها و نرم‌افزارهای هوشمند قطعا عملکرد بهتر و بهینه‌تری برای صنعت حمل و نقل به همراه خواهد داشت. به گونه‌ای که مدیران شهری و محققان این عرصه اعتقاد دارند اجرایی کردن این نرم‌افزارها می‌تواند استفاده ایمن، سریع و آسان شهروندان به وسایل حمل‌ونقل عمومی و شخصی را فراهم کند.

اما اگر دست نجنبانیم و خود را به دنیا نرسانیم قطعا گام‌های بیشتر و سریع‌تری را باید طی کنیم تا در این زمینه به کشورهای پیشرفته دنیا برسیم. چون همانطور که سیستم‌های ارتباطی و اطلاعاتی مداوم در حال به روزرسانی است، ابزارهای هوشمند شهری نیز هر روز پیشرفته‌تر می‌شود بنابراین مدیریت شهری باید ساختار و برنامه جامع و دقیقی را با توجه به پیشرفت علم و ابزار برای نظام حمل و نقل شهری تعیین کند.

البته ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای هم‌گامی با دنیا در این عرصه گام‎‌هایی را با همراهی دیگر نهادهای موثر برداشته است. مثلا در حوزه ترویج، آموزش و توسعه زیست بوم حمل و نقل هوشمند اقدامات موثری داشته و در کنار آن تلاش‌های برای تکمیل زنجیره این زیست‌بوم نیز انجام داده است.

برای اینکه بتوانیم از توان دانشی دانشجویان نیز در این عرصه بهره ببریم هم اقدام به حمایت از پایان‌نامه‌های مرتبط با حمل‌ونقل هوشمندکردیم. این کار در یک اقدام مشترک با دانشگاه‌های کشور دنبال می‌شود تا پل ارتباطی شویم میان دانشگاه با صنعت و ایده‌های ناب دانشجویان را تجاری سازی می‌کنیم.

در این مسیر ظرفیت دانش‌بنیان‌ها، استارتاپ‌ها و مراکز نوآوری را هم به کار گرفته‌ایم تا در کنار توان دولتی و هم‌افزایی‌های شکل گرفته میان نهادهای وابسته به دولت،از توان تخصصی این بخش‌های خصوصی نیز استفاده کنیم و مسیری درست با تکمیل همه ارکان مورد نیاز توسعه این زیست‌بوم انتخاب کرده باشیم.

 

*شهاب خدامرادی مسوول گروه حمل‌ونقل هوشمند ستاد توسعه‌ فناوری‌های فضایی و حمل ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/

نظرات شما
آدرس : تهران، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی، کوچه لادن، پلاک 20
تلفن : 83530-021
ایمیل : pr@isti.ir
//isti.ir/ZgVq
ستاد توسعه فناوری حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته

معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان

ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته