شکست پرتاب ماهواره هندی

پرتاب ماهواره هندی با شکست پایان یافت


زمان مطالعه : 1 دقیقه
کد خبر : 76968
ماموریت ماهواره ISRO اندکی پس از پرتاب به دلیل نقص فنی پایان یافت. این اولین پرتاب ماهواره هند در سال 2021 بود.

یک موشک هندی حامل ماهواره‌ی جدید برای رصد زمین متعلق به سازمان پژوهش های فضایی هند (ISRO) اندکی پس از پرتاب در روز پنجشنبه 14 اوت از مرکز فضایی ساتیش داوان واقع در جزیره سری‌هاری‌کوتا دچار شکستی فاجعه بار شد. این حادثه اولین شکست پرتاب برای هند از سال 2017 به شمار می‌رود.

ماهواره دیدبانی زمین EOS-03 در حال پرتاب از طریق موشک GSLV بود و برای مطالعات زمین شناسی با استفاده از پیشرفته ترین فناوری روز در نظر گرفته شده بود. بر طبق اعلام قبلی سازمان پژوهش های فضایی هند  انتظار می‌رفت این ماهواره حداقل به مدت 10 سال تصاویر لحظه‌ای از هند، اطلاعات بلایای طبیعی، رویدادهای کوتاه مدت و داده‌های مفید نظارت بر سلامت محصولات کشاورزی و جنگلبانی را برای این سازمان مخابره نماید.

بنا بر اعلام سایت ردیابی پرتاب‌های ماهواره Spaceflight Now، این شکست پس از 14 پرتاب موفق اتفاق افتاده است که هند از سال 2017 پس از پرتاب ناموفق ماهواره کوچک قطبی داشته است. همین پرتاب ناموفق سال 2017 نیز اولین سقوط پرتابگر ماهواره قطبی هند پس از 20 سال به شمار می‌رفت.

پس از پرتاب ماهواره EOS-01 در ژانویه 2020 با شروع همه گیری کرونا، این کشور پرتاب های خود را به حالت تعلیق در آورد که اواخر همان سال با دو ماموریت در ماه های نوامبر و دسامبر از سر گرفته شد. براساس گزارشی از پایگاه خبری ایندین اکسپرس، تاخیرات به وجود آمده در پرتاب ها باعث شده است تا سازمان پژوهش‌های فضایی هند پرتاب EOS-03 را پیش از ماموریت EOS-02 شروع کند. با توجه به نیاز به شناسایی علت این شکست، احتمالا تا بررسی کامل موضوع، دیگر ماموریت های پرتاب هند متوقف خواهند شد. هنوز اطلاعات دقیقی در خصوص این شکست رویداد وجود ندارد ولی مشخص است که مرحله سوم احتراق تکمیل نشده و سرعت موشک به حد نصاب رسیدن به مدار نرسیده است.

منبع: اسپیس

پایان پیام/

نظرات شما
آدرس : تهران، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی، کوچه لادن، پلاک 20
تلفن : 83530-021
ایمیل : pr@isti.ir
//isti.ir/ZiJr
ستاد توسعه فناوری حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته

معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان

ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته