ورود ایران به جمع ۱۰ کشور صاحب فناوری "سامانههای روشنایی باند فرودگاهی"
متخصصان جهاد دانشگاهی خواجه نصیرالدین طوسی، بومیسازی سامانههای روشنایی باند فرودگاهی را آغاز کردند که فناوری آن فقط در اختیار 10 کشور جهان است.
بخش مهمی از تجهیزات فرودگاهی، سامانههای نور و روشنایی باند فرودگاهها است که با درخواست همراهی شرکت فرودگاهها و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محققان جهاد دانشگاهی خواجه نصیرالدین طوسی، بومیسازی این سامانهها را شروع کردند؛ کارکرد این چراغها بیش از 50 هزار ساعت است و استانداردسازی این تجهیزات نیز بیش از یکسال طول کشیده است.
"حامد نظیفی" عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی خواجه نصیر الدین طوسی گفت: این چراغها در نقاط مختلف باند از جمله مرکز باند فرودگاه و کنارههای آن نصب میشوند تا در هنگام نشست و برخاست هواپیما، خلبان به محدوده باند فرودگاه اشراف داشته باشد تا شاهد یک پرواز ایمن باشیم.
"سام روزبهائی" معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی خواجه نصیرالدین طوسی گفت: در کل دنیا در مجموع نزدیک به 10 کشور این فناوری را درخصوص چراغهای فرودگاهی و ccr از قبل داشتهاند که به طور عمده در کشور ما نیز از خارج از کشور خریداری میشده است؛ این دستگاه بین 50 تا 60 درصد صرفهجویی ارزی در محدوده تولید حداقل 1000 دستگاه چراغ فرودگاهی و همچنین حداقل 50 دستگاه ccr میتواند ایجاد کند.
"ملک" مدیر ساخت و تولید جهاد دانشگاهی خواجه نصیر الدین طوسی نیز اظهار کرد: برای این محصول از سمت فرودگاهها استقبال بسیار خوبی صورت گرفته است و چراغهایی که تا امروز معیوب بوده و امکان تعمیر آن در داخل کشور نبوده است ما موفق به تعمیر آنها شده و با بهروزرسانی آنها توانستهایم به چرخه تولید بازگردانیم.
"ccr" یک رگولاتور جریان ثابت برای چراغهایی است که به صورت سری داخل باند قرار میگیرد؛ این دستگاه نسبت به دستگاههای دیگر مشکلاتی دارد که با توجه به اینکه اپراتورها چه درخواستهایی دارند، آپشنهایی به آنها اضافه شده است برای مثال تعداد خطای لامپها یا لامپهای سوخته شده در باند را گزارش میدهد یا اینکه محل خطا را نشان میدهد اما این دستگاه برای نخستین بار در کشور ساخته شده است و تمام تکنولوژی و فناوری آن بومی است.
منبع: تسنیم
پایان پیام/