نخستین تاکسیهای پرنده مهرماه به آسمان ایران میآیند
شاید باورش کمی برایتان سخت باشد اما شما تجربهای از نزدیک لمس کردهاید که همیشه در فیلمهای تخیلی آیندهنگارانه دیدهاید. البته این شکل از تاکسی هوایی فعلا فقط در همان فیلمهای تخیلی قابل تجربه است ولی به زودی شکل دیگری از تاکسیهای پرنده با کمک هواپیماهای فوق سبک در مسافتهای بین شهری در کشور پا میگیرد که با این کار تحولی تاریخی و مهیج در صنعت جابهجایی ایجاد میشود. «طی مسافتی طولانی در کمترین زمان ممکن و بدون ذرهای ترافیک و معطلی». یک اتفاق رویایی برای ساکنان شهرهای بزرگ.
مثلا منزل شما در گرمسار است و هر روز مجبورید مسافتی دو ساعته را برای رسیدن به محل کارتان در تهران طی کنید. کاری طاقتفرسا و زمانبر که روزانه بخش زیادی از انرژی شما را میگیرد و خستهتان میکند. این رفتوآمدهای طولانی در کنار گرههای ترافیکی در اوج ترددهای شهری و بین شهری، گرما یا سرمای هوا، بارش نمی از باران و کور شدن خیابانها و غیره هم مزید بر علت میشود که روزی بدون انرژی را آغاز و خالی و خسته به پایان برسانید.
اگر بگوییم که نیمی از عمر ما یا ساعات روزمرهمان را در ترافیک از دست میدهیم پر بیراه نگفتهایم. ترافیکی که گاه یک مسیر نیم ساعته را برایمان تا دو ساعت ادامهدار میکند و به روح و روانمان لطمه میزند. اما رفع این چالش روزمره را در حال حاضر چارهای نیست و تنها با اتخاذ برخی سیاستها و بهبود رفتارهای ترافیکی، عوارض آن کمی سبکتر شده است؛ اما ریشه آن به بلندای تاریخ شهری و شهرنشینی است. شهرهایی که به یک پارکینگ بزرگ بدل شدهاند و برای رفع مشکلات ترافیکی آنها راهی نیست.
البته که اجرای برنامههای حملونقل هوشمند را باب ورود به کاهش این مشکلات میدانند. برنامههایی که افزایش بهرهوری، کاهش ترافیک، کاهش آلودگی هوا، کاهش تصادفات و ایجاد کسبوکارهای نوین را به دنبال دارد. توسعه حملونقل هوشمند یکی از اولویتهای ستاد توسعه فناوریهای فضایی و حملونقل هوشمند معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است.
این کار ذیل برنامههای مختلفی در ستاد پیگیری میشود. یکی از آنها اجرای طرح تاکسی هوایی است. پرندههای بین شهری که قرار است نقش تاکسیهای زردی را بازی کنند که روزانه تعداد بالایی از شهروندان را برای رسیدن به مقصد جابهجا میکنند.
منوچهر منطقی ستاد توسعه فناوریهای فضایی و حملونقل هوشمند معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درباره این تاکسیها میگوید: فعلا قرار است از این نوع وسایل نقیله در مناطق کم تردد استفاده شود. این کار اگر در استانها و شهرهای کمتر برخوردار هم قابلیت اجرایی داشته باشد قطعا رونق اقتصادی را برای آنها به همراه خواهد داشت.
به گفته او، طرح تاکسی هوایی با هواپیماهای 4 تا 19 نفره آغاز میشود. در این طرح همه فرودگاههای کم تردد کشور فعال میشود و هواپیماهای موجود در این کلاس میتوانند خدماترسانی بیشتری داشته باشند.
منطقی ادامه میدهد: این طرح پیش از انقلاب کلید خورده بود اما به دلائل متعددی اجرای آن به تعویق میافتاد اما ما در ستاد این طرح را به صورت جدی پیگیری کردیم و با توان دانشبنیانهایمان توانستیم آن را به مرحله اجرا برسانیم.
دبیر ستاد توسعه فناوریهای فضایی و حملونقل هوشمند معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همچنین بیان میکند: فاز ابتدایی آن مهرماه آغاز میشود و فاز بعدی آن هم در بهمنماه قابل اجرا است. اجرای این طرح با کمبودهایی روبرو است مثلا در حال حاضر سوخت این هواپیماها از دیگر کشورها تامین میشود. در صورتی که توان تولید داخلی آن وجود دارد و با توسعه این طرح، تولید داخلی آن اقتصادی خواهد شد.
منطقی همچنین بیان کرد: اگر بتوانیم برای تامین داخلی سوخت این هواپیماها هم کاری کنیم میزان پیشرفت طرح بیشتر میشود و اقدامات سرعت میگیرد. البته افزایش دسترسیهای فرودگاهی در مسیرهای خاص و حذف تشریفات فرودگاهها هم سرعت کار را بالا میبرد