طراحی جدید فن در میان بال تاکسی های هوایی هیبریدی-الکتریکی


زمان مطالعه : 1 دقیقه
کد خبر : 79358
شرکت فرانسوی «فناوری‌های پرواز صعودی» از طراحی خیره کننده جدید پرنده عمود پرواز هیبریدی-الکتریکی خود رونمایی کرد.

این پرنده که آتیا نام دارد قابلیت نشست و برخواست عمودی با ظرفیت ۵ نفر را دارد. طرح مفهومی این پرنده از سایر پرنده های VTOL متمایز است، چراکه دارای پیکربندی بال دوگانه ای است که روتورهایی در وسط آن قرار گرفته است.

این طرح مفهومی حاصل سه سال تحقیق و توسعه پروژه «هواپیمای فردا» شرکت Ascendance Flight Technologies است. نام پروژه با توجه به رویکرد شرکت در خصوص کربن زدایی در هوانوردی انتخاب شده است و هدف آن کاهش انتشار کربن تا ۸۰ درصد نسبت به طراحی های سنتی هلیکوپتر است.

صعود به آینده با طراحی فن در بال

با بردی ۴۰۰ کیلومتری، آتیا جهت عملیات در مناطق شهری و حومه شهر طراحی شده است و با ساختار فن در بال امکان نشست و برخواست عمودی در این مناطق به وجود خواهد آمد. ملخ ها دو سیستم پیشرانه هواپیما را تشکیل می‌دهند. علاوه بر میان بال، ملخ هایی در قسمت دماغه و دم هواپیما نیز تعبیه شده است. شرکت این فناوری ترکیبی را سیستم «Lift+Cruise» نامیده است. ATEA به فناوری هیبریدی-الکتریکی مجهز است و به موتورهای ماژولار هیبریدی شرکت Ascendance Flight Technologies مجهز شده است. این شرکت مزایای زیست محیطی زیادی را در مورد این پرنده ادعا کرده است و وعده ۸۰ درصد کاهش آلایندگی نسبت به هلیکوپترهای معمول را داده است. همه این مزایا در حالتیست که این پرنده تا چهار برابر کمتر از هواپیماهای سنتی آلودگی صوتی خواهد داشت.

این پرنده ظرفیت پنج نفر مسافر را دارد؛ بنابراین استفاده از آن جهت حمل و نقل شهری و خدمات تاکسی هوایی نسبت به عملیات های بزرگتر شرکت های هواپیمایی مناسب‌تر به شمار می‌رود. محدوده برنامه ریزی شده برای این پرنده آن را قادر به انتقال سریعتر و طولانی تر مسافران نسبت به خدمات تاکسی زمینی معمول خواهد کرد.

به گفته مدیرعامل شرکت «فناوری‌های پرواز صعودی»، آتیا به زوی به صورت یک نمونه اولیه در مقیاس کامل تولید خواهد شد و در سال ۲۰۲۳ تست های پرواز آن آغاز می‌شود. برنامه ریزی شده است که تا سال ۲۰۲۵ گواهینامه های لازم جهت بهره برداری از این هواپیمای عمود پرواز اخذ گردد.

 

منبع: interestingengineering

پایان پیام/

نظرات شما
آدرس : تهران، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی، کوچه لادن، پلاک 20
تلفن : 83530-021
ایمیل : pr@isti.ir
//isti.ir/Zejs
ستاد توسعه فناوری حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته

معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان

ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته