جغرافیا تعیینکننده نیست
به گزارش ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به نقل از مجله دانش بنیان،تعاریف مختلفی از استارتاپ توسط متخصصان این عرصه بیان شده است:
- استیو بلنک (Steve Blank)، کارآفرین در سیلیکون ولی و مدرس دانشگاه، استارتاپ را سازمانی در جستوجوی یک مدل کسبوکار با قابلیت تکرار و مقیاسپذیری تعریف میکند.
- اریک ریس (Eric Ries)، کارآفرین و بنیانگذار IMVU، یک نظریهپرداز در حوزه کارآفرینی و بهطور خاص استارتاپ، به وجود آمدن استارتاپ را که یک نهاد انسانی برای ارائه یک محصول یا خدمت جدید است، در شرایطی که ابهام بالایی وجود دارد، ضروری دانسته است.
خیلی از مراجعین این سوال را از من میپرسند که آیا مانند سیلیکون ولی که قلب استارتاپ است، تهران هم برای ایجاد استارتاپ مناسب است؟ باید بگویم به طور کلی پایتخت به دلیل گستردگی و تمرکز میتواند یکی از انتخابهایی باشد که برای ایجاد و شکلگیری استارتآپ مناسب است اما این دلیل نمیشود که نمیتوان در شهرهای دیگر چنین کاری را کرد. در شهرهایی مانند مشهد، اصفهان، تبریز و... خیل جوانان پرانرژی در حال آزمون و خطا با رویاهای بسیار بزرگ هستند که با تلاش و پشتکار موفقیتهایی هم به دست آوردهاند.
مطالعه و پایش نیازهای شهری و رفع نیازهای مردم شهرهای مختلف یکی از موثرترین راههای ایجاد بستر استارتاپ است. در عین حال به طور قطع سرمایه یکی از دلایل رشد کسبوکار است اما در استارتاپ لزوما نیاز اولیه نیست و اگر ایده و پلن مناسبی برای ایجاد آن داشته باشید، سرمایهگذار به سمت شما خواهد آمد.
امروزه در ایران شتابدهنده به شرکتهایی گفته میشود که سرمایه اولیه و اجرای ایدههای نوپا را در مقابل قرارداد فی مابین به عهده میگیرد - وجود دارند که با حمایت از ایدههای نوپا و جوانان خوشفکر به رشد آنها کمک میکنند و همایش و نمایشگاههای زیادی برگزار میشود که با حضور و معرفی ایده خود میتوانید جذب سرمایه کنید.
تاکید بر اهمیت ایده در شکلگیری استارتاپ خود نشانگر این موضوع است که جغرافیا نمیتواند تعیینکننده هوش استارتاپ باشد و تنها پشتکار و گرفتن مشاوره مناسب در جهت نیازسنجی دقیق و پتانسیل RUN شدن آن میبایست در اولویت قرار گیرد. اینکه بدانید در این شرایط چگونه میتوانید تسهیل در امور روزمره مردم شهر یا کشور خود ایجاد کنید، میتواند یک پرش بزرگ به سوی موفقیت برای شما در استارتآپ باشد.
دراستارتاپ های بومی جغرافیا تعیینکننده نیست
البته برخی استارتاپ با توجه به نوع منطقه و جغرافیا تعریف میشوند اما اکثر استارتاپ هیچ نیازی به حضور در شهرها و مراکز مهم ندارند و میتوانند از درون خانه تنها با ایده و پشتکار ایجاد شوند. هر چند برای تداوم یک کسبوکار، داشتن تیم حرفهای و متعهد بسیار اهمیت دارد و میتواند در رشد و معرفی کردن کسبوکار موثر باشد.
استارتاپ هایی که در حال حاضر میتوانید ایجاد کنید، تنوع گستردهای دارند که از این میان میتوان به خردهفروشی اینترنتی، اشتراک ویدئو، فروش اینترنتی لباس، حملونقل درونشهری، فروش بلیت هواپیما و قطار، رزرو هتل و اقامتگاه، تخفیف گروهی، اجاره وسایل و تجهیزات، بیمه، سوپرمارکت آنلاین، فروش اینترنتی غذا و میوه، فروش اپلیکیشن، خدمات مالی، خدمات منزل، آموزش، خشکشویی آنلاین، سلامت و... اشاره کرد. خلاقیت و شناختن نیاز مردم و همت برای رفع آن بزرگترین و بهترین ایده برای شما خواهد بود.
پایان پیام/