انتشار ۱۰۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای توسعه ریلی شهرهای جدید
به گزارش ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به نقل از خبرگزاری تسنیم، حبیبالله طاهرخانی در نشست خبری با بیان اینکه موضوع حمل و نقل بین مراکز کار و سکونت در مراکز کلانشهری موضوعی محوری است که میتواند کارایی مناطق کلانشهری را نشان دهد و آثار مثبت فراوانی در محیطزیست، ترافیک و مصرف انرژی بهجای بگذارد.
وی افزود: اگر در این مناطق حمل و نقل شخصی بر حمل و نقل عمومی غلبه داشته باشد، آسیبهای فراوانی در پی دارد؛ بنابراین راهکار مناسب برپا و استوار کردن سیاستهای حمل و نقل عمومی و اولویت بخشیدن به آن است که در کلانشهرهای بزرگ دنیا نیز به کار بسته شده است.
وی با بیان اینکه روزانه 200هزار خودرو از سمت کرج به تهران وارد میشود و آلودگی فراوانی به دنبال دارد، عنوان کرد: این اتفاق البته از سایر محورها به مقصد تهران نیز انجام میشود و مردم از حمل و نقل شخصی استفاده بیشتری میکنند و زمانیکه پایداری هوا بر منطقه حاکم میشود، آلودگی زیادی محیط را در بر میگیرد.
مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید ایران با استناد به آمارهای وزارت نفت، گفت: 23.5 درصد بنزین کشور در منطقه کلانشهری تهران مصرف میشود که شامل دو استان تهران و البرز است. در حالیکه این منطقه فقط یک درصد مساحت کشور را در بر میگیرد و نتیجه قطعی چنین شرایطی، آلودگی هوا است.
طاهرخانی افزود: در کنار سیاستهای قیمتی توسعه حمل و نقل ریلی که امکان حمل و نقل انبوه و ارزان را برای شهروندان در مناطق شهری میسر میکند، اولویت اصلی و توفیق شهرهای جدید وابسته به فراهم کردن یک سیستم حمل و نقل انبوه، ایمن و ارزان برای شهروندان است و سیاستمان زمانی موفق خواهد بود که این کار را به درستی انجام دهیم. از این رو، توجه به سیستم حمل و نقل ریلی یکی از اولویتهای اصلی ما در شرکت عمران شهرهای جدید است.
وی با بیان اینکه در مجموع 163 کیلومتر قطار برقی را بین شهرهای جدید و شهرهای مادر در دستور کار داریم، گفت: بخش دیزلی قطار حومهای توسط شرکت راهآهن انجام میشود و شرکت عمران شهرهای جدید متولی قطارهای برقی این بخش است و عموماً بهرهبرداری این قطارها نیز مترو کلان شهرها است.
وی از آغاز عملیات اجرایی قطار برقی تهران-پردیس به طول 26 کیلومتر تا پایان امسل خبر داد و با بیان اینکه قطار برقی شرکت عمران را قطار هشتگرد به خط پنج مترو تهران متصل میشود و گفت: احداث این خط مترو به طول 25 کیلومتر در مراحل نهایی است و بهزودی افتتاح میشود و با بهرهبرداری کامل این خط، امکان جابجایی روزانه 250 هزار نفر وجود دارد که نقش بسیار عمدهای در کاهش مصرف سوخت و ترافیک آزادراه قزوین-کرج و کرج-تهران خواهد داشت.
معاون وزیر راه و شهرسازی، خط متروی شهر جدید بهارستان-اصفهان بهطول 15 کیلومتر را پروژه ریلی دیگر شرکت عمران شهرهای جدید خواند که امکان جابجایی 140 هزار مسافر در افق طرح برای آن پیشبینی شده است و انتظار میرود این خط تا سال 1400 به بهرهبرداری برسد.
وی قطار شهر جدید گلبهار به مشهد بهطول 46 کیلومتر را دیگر پروژه در این حوزه خواند و گفت: تمرکز ما این است که با استفاده از فاینانس این خط را پیش ببریم و در افق طرح نیز امکان جابهجایی 229 هزار مسافر بهطور روزانه برای آن پیشبینی میشود.
طاهرخانی، خط متروی فولادشهر-اصفهان به طول 25 کیلومتر و ظرفیت جابهجایی 228هزار مسافر بهصورت روزانه را دیگر خط مترو در دست کار شرکت عمران شهرهای جدید برشمرد و افزود: پیشبینی این خط تا سال 1402 به بهرهبرداری برسد. مسیر مجلسی-بهارستان نیز به طول 59 کیلومتر به تازگی شروع شده است و پیشبینی میکنیم در سال 1402 به بهرهبرداری برسد. عملیات اجرایی خط متروی شهر جدید پردیس بهطول 26 کیلومتر و ظرفیت جابجایی 226هزار مسافر نیز تا پایان سال جاری آغاز و پیشبینی میشود تا سال 1403 به بهرهبرداری برسد.
وی یادآور شد: توسعه و توجه به احداث خطوط برقی از آغاز دولت دوازدهم همواره از اولویتهای شرکت عمران شهرهای جدید بوده و بخش عمده منابع داخلی شرکت به این سمت هدایت شده است. برای مثال فقط در خصوص قطار برقی هشتگرد در 9 ماهه اول سال جاری حدود 200 میلیارد تومان از منابع داخلی شرکت عمران شهرهای جدید را استفاده کردهایم.
وی افزود: برای سال آتی با توجه به اینکه احداث قطارها به خصوص در بحث سیگنالینگ هزینهبر است، پیشبینی کردهایم که در قالب تبصره 5 لایحه بودجه سال 99 بتوانیم از ظرفیت اوراق مشارکت استفاده کنیم و برنامه ما این است که سال آینده 1000 میلیارد اوراق مشارکت منتشر و آن را به سیستم حمل و نقل ریلی شهرهای جدید متصل کنیم.
وی در پاسخ به سوالی در خصوص اقدامات انجامشده برای احداث مترو شعر جدید پرند گفت: این خط مترو یکی از از موارد مهم حمل و نقل در این شهر است که در ادامه خط مترو شهر آفتاب و فرودگاه بینالمللی حضرت امام خمینی(ره) قرار دارد و بخشی از آن از فرودگاه تا شهر پرند که حدود 17 کیلومتر است در مرحله روسازی است.
وی گفت: دستگاههای اجرایی متروی پرند شهرداری تهران است و شرکت عمران در خصوص این خط مسئولیتی ندارد. جریان عملیاتی این خط مقداری با کندی پیش میرود؛ در این راستا جلساتی را با شهرداری برگزار کردهایم تا در یک چهارچوب مناسب بتوانیم مترو پرند را به بهرهبرداری برسانیم.
وی افزود: این خط به دلیل محدودیت بودجهای و اولویت شهرداری تهران در توسعه حملونقل درونشهری به کندی پیش رفته است اما امیدواریم با مشارکت وزارت راه و شهرسازی بتوانیم به پروژه سرعت دهیم؛ به این منظور به شهرداری تهران اعلام آمادگی کردهایم که شرکت عمران شهرهای جدید پیگیر متروی از از فرودگاه تا پرند باشد.
طاهرخانی خاطرنشان کرد: در کنار توسعه حمل و نقل ریلی که اولویت و استراتژی نخست ما است از توسعه راههای دسترسی کنونی شهرهای جدید نیز غافل نبودهایم و آزادراه تبریز-سهند از جمله اقدامات شرکت عمران در توسعه راههای دسترسی شهرهای جدید به شمار میرود. این آزادراه جزو پروژههای اولویتدار شرکت عمران شهرهای جدید است که با مشارکت بخش خصوصی در حال انجام است و هماکنون حدود 60 درصد پیشرفت دارد و پیشبینی میکنیم تا اواخر امسال یا اوایل سال آینده زیر بار ترافیکی برود. همچنین در خصوص دسترسیهای شهر جدید صدرا، تبدیل شدن جاده دوکوهک به شیراز به بزرگراه در حال انجام است و یک دسترسی جدید نیز به آزادراه اصفهان-شیراز در دستور کار قرار گرفته است.
پایان پیام/