پهپاد امدادرسان

آزمایش های واقعی پتانسیل پهپادهای حامل دستگاه شوک را در نجات جان انسان ها نشان می‌دهد


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 77210
پژوهش های جدید نشان داده‌اند قراردادن دفیبریلاتور به این دستگاه‌ها می تواند برای قربانیان سکته قلبی نجات بخش باشد.

هواپیماهای بدون سرنشین تاکنون کارآمدی خود را به عنوان وسیله ای بسیار مناسب برای انتقال سریع برخی تجهیزات اثبات کرده اند. اما پژوهش های جدید نشان داده‌اند قراردادن دفیبریلاتور به این دستگاه‌ها می تواند برای قربانیان سکته قلبی نجات بخش باشد.

محققان سوئدی در تحقیقات جدید خود این فناوری را برای اولین بار در سناریوهای واقعی مورد بررسی قرار داد و به طور متوسط هواپیمای بدون سرنشین زودتر از تیم پزشکی در محل ها حضور پیدا می کرد.

در هنگامی که فردی دچار ایست قلبی می‌شود، مرگ مغری و مرگ در عرض چند دقیقه می‌تواند رخ دهد و بنابراین شانس زنده ماندن برای کسانی که خارج از بیمارستان هستند کمتر است. دریافت سریع درمانی شامل CPR و یک دستگاه شوک الکتریکی خودکار (AED) می‌تواند شانس زنده ماندن را به شدت افزایش دهد بنابراین هر ثانیه در رسیدن تجهیزات به صحنه بسیار مهم است.

در سال ۲۰۱۴ طرحی دانش آموزی با عنوان پهپاد آمبولانس با داشتن یک وب کم ارائه شد که دستگاه شوک الکتریکی را در محل حادثه رها می کرد و متخصصان حاضر در صحنه را با نحوه استفاده از آن راهنمایی می‌نمود. همچنین در سال ۲۰۱۷ دانشمندان موسسه کارولینسکا سوئد، عملیات های شبیه سازی را انجام دادند که چهار برابر زودتر رسیدن پهپادها به حادثه را نسبت به آمبولانس نشان می‌داد. اما اکنون در جدیدترین آزمایش های صورت گرفته پژوهشگران استفاده از این پهپادها را در زندگی واقعی مورد آزمایش قرار داده‌اند.

این پروژه آزمایشی شامل اپراتورهای اورژانس، خلبانان هواپیمای بدون سرنشین و کنترل ترافیک هوایی بود و از پهپاد برای کمک رسانی به حادثه دیدگان در طی چهار ماه گذشته استفاده می‌کرد. این پهپاد در ۱۲ مورد از ۵۳ هشدار مشکوک به ایست قلبی برای ۱۱ مرتبه موفق به رساندن تجهیزات احیا قلبی خودکار به منطقه شد. هواپیمای بدون سرنشین این آزمون به طور متوسط ۳.۱ کیلومتر جابجا شده و برای هفت مرتبه با اختلاف زمانی متوسط ۱ دقیقه و ۵۲ ثانیه  زودتر از آمبولانس به مقصد رسید. با این حال هیچ یک پیش از رسیدن آمبولانس مورد استفاده قرار نگرفتند.

چند عامل محدود کننده برای این مطالعه وجود داشت که برای عملیاتی شدن این نوع هواپیماهای بدون سرنشین نیاز به کار و تست بیشتر دارد. هواپیماها قادر به پرواز در تاریکی، باران و باد شدید نبوده و نیز طوری طراحی شده اند که از پرواز بر فراز مناطق پر جمعیت خودداری کنند. به این ترتیب در برخی موارد قادر به سرویس رسانی و تحویل تجهیزات نبوده‌اند. این تیم در تلاش است تا قابلیت‌های این فناوری را گسترش و تعداد پاسخ‌های خود را در موارد بیشتری انجام و سرعت پهپاد را افزایش دهند.

 

این پژوهش در مجله European Heart Journal منتشر شده است.

 

منبع: نیواطلس

پایان پیام/

نظرات شما
آدرس : تهران، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی، کوچه لادن، پلاک 20
تلفن : 83530-021
ایمیل : pr@isti.ir
//isti.ir/ZxNr
ستاد توسعه فناوری حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته

معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان

ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته