سفرهای ریلی ایمن با طعم ایرانی
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، حمل و نقل ریلی در دنیا یکی از ایمن ترین و پرکاربردترین روش های جابجایی است. حمل و نقل ریلی یکی از مهمترین شیوه های حمل کالا و مسافر در جهان است. در این شیوه، برای انتقال از ریل و لوکوموتیوی که واگنهای قطار را به دنبال خود می کشد استفاده می شود.
ایران نیز از زمره کشورهایی است که برنامه های متنوعی برای توسعه حمل و نقل ریلی در کشور تعریف کرده است. برای کشور بزرگی مانند ایران، حمل و نقل ریلی بهترین ابزار برای جوابگویی به نیازهای حمل و نقل باری و مسافری است، اما این وسیله نقلیه درکشور ما بسیار منزوی و مهجور افتاده و قابلیت های آن هرگز به درستی مورد توجه قرار نگرفته است.
البته یک دلیل برای این بی توجهی وجود دارد و آن هم هزینه بالای احداث مسیرهای ریلی است که منحصرا باید از سوی دولت تامین شود چراکه سرمایه گذاران دیگر به دلیل عدم بازده اقتصادی این رشته از حمل و نقل حاضر به سرمایه گذاری برای توسعه زیربنایی آن نیستند.
ضرورت بومیسازی صنعت ریلی
اما در این میان ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در کنار دیگر متولیان این صنعت راهبردی در کشور به دنبال اجرایی سازی طرح هایی است که بتواند به رونق حمل و نقل ریلی در کشور کمک کند.
صنعت ریلی از بخش های اولویت دار کشور است. به طوری که در ماده 24 سیاست های کلان ابلاغی از طرف مقام معظم رهبری به قوای سه گانه، بر اوولویت حمل ونقل ریلی و ایجاد مزیت رقابتی برای این بخش تأکید کرده است. همچنین در همین راستا ماده 54 قانون برنامه ششم با الزام بومی سازی دانش طراحی و ساخت تجهیزات مورد نیاز صنعت حمل و نقل ریلی شهری و بین شهری تا سطح 85 درصد در مجلس شورای اسلامی مصوب شده است.
مطابق اطلاعات به دست آمده طبق آخرین آمار، با وجود اینکه ایران 15 سالی است به حزوه ساخت واگن ورود کرده است اما داخلی سازی واگن مترو تنها 33 درصد شرد داشته است. این درصد پایین ارتباط مستقیمی با ساخت واگن از طریق فایناس خارجی و محدودیت های ساخت داخل این نوع قرارداد ها دارد.
بدین منظور و در راستای اجرای سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری و الزام قانونی ماده 54 برنامه ششم توسعه و شعار ملی "رونق تولید"، ستاد توسعه فناوری های فضایی، حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت صنایع و معادن نسبت به تعریف و اجرای مدل بومی سازی طراحی و ساخت واگن مترو اقدام کرده اند.
گسترش خطوط ریلی در کشور ما در دو دهه اخیر همواره با تاکید های بسیار همراه بوده است. با توجه به اینکه بخش دولتی به تنهایی نمی تواند توسعه این صنعت کاربردی در کشور را محقق کند از بخش خصوصی کمک گرفته است و چند سالی است با حضور شرکت های غیردولتی حال صنعت ریلی در کشور بهتر شده است.
تولید 420 دستگاه واگن متروی ایرانی
با شکل گیری زیست بوم نوآوری و فناوری، شرکت های دانش بنیان به این صنعت ورود کردند و بخش بزرگی از کار را به دست گرفتند. شرکت هایی که به اتکای ایده های نوآورانه و جوان ایرانی پا به میدان مبارزات اقتصادی گذاشته اند و در این مسیر به خوبی خود را به اثبات رسانده اند.
چند سالی است که به همت جوانان این مرز و بوم، واگن های داخلی بر روی ریل صنعت حمل و نقل به حرکت درآمده اند و مسافران ایرانی مزه تلاش و تولیدات جوانان ایرانی را زیر زبان مزه کرده اند. سفرهای درون شهری و برون شهری ایمن و مطمئن و بومی.
اگر بچه های ایران و ایران زمین به خودباوری برسند و درهای اقتصاد کشور به روی آنها باز شود، گام های بلندی برمی دارند که در کمتر کشوری نمونه آن پیدا می شود. گام هایی به بلندی تاریخی که همه داشته های ما را با دشمنی به نداشته تبدیل کردند و با تحریم های خود اجازه چشیدن گوارایی طعم پیشرفت را از ایران و ایرانی دریغ کردند. اما جوانان، ایده های نوآورانه و همت ایرانی به تولیداتی بدل شد که چیزی کم از تولیدات کشورهای پیشرفته ندارد.
به زودی 420 دستگاه واگن مترو با استفاده از منابع داخلی به بازار مصرف تزریق می شود و بخش بزرگی از نیازهای داخلی کشور به این فناوری و صنعت پیشرفته تامین می شود. پاسخی کاملا ایرانی به نیازی داخلی و شاید جهانی.