سرمایهگذاری استارتآپ ژاپنی برای بهرهبرداری تبلیغاتی از ماه
یک شرکت ژاپنی قصد دارد با جمعآوری ۹۰ میلیون دلار سرمایه زیربنای لازم برای انجام کسبوکار اقتصادی در کره ماه را فراهم کند. استارت آپ ژاپنی ایزپیس تکنولوژی (iSpace Technologies Inc) قصد دارد ۹۰ میلیون دلار سرمایه جمعآوری کند تا در سال ۲۰۱۹ میلادی فضاپیمایی را به مدار ماه بفرستد، در سفر سال بعد یعنی ۲۰۲۰ در ماه فرود بیاید و سپس زیربنای لازم برای یک کسبوکار تبلیغاتی در ماه را ایجاد کند.
بهرهبرداری هر چه بیشتر از ماه
شرکتهای ژاپنی در حال برنامهریزی برای شروع فعالیت اقتصادی با حمایت از استارتآپهای محلی برای فرود در ماه تا سال ۲۰۲۰ هستند. ایزپیس یک استارتآپ فعال درزمینهٔ اکتشاف فضایی است و تیم شناختهشده این شرکت بانام هاکاتو(Hakuto)، یک رقیب جدی برای سایر رقبای شرکتکننده در مسابقه گوگل لونار ایکس. پرایز (Google"s Lunar Xprize) است که در آن پنج تیم به دنبال کسب جایزه بزرگ سی میلیون دلاری هستند.
گفتنی است؛ تیمی موفق به دریافت این جایزه میشود که بتواند فضاپیمایی را روی ماه قرار داده و به میزان ۵۰۰ متر روی آن حرکت کند و تصاویر باکیفیتی را از ماه به زمین ارسال کند. بهجز این سرمایهگذاری، ایزپیس همچنین دو برنامه مرتبط با ماه را در سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ برنامهریزی میکند.
آنها در کنار جستجوی منابع بیشتر در ماه همچنین امکان گسترش زندگی خارج از زمین را مورد بررسی قرار میدهند.
برنامه شرکت در ماه
این شرکت قصد دارد دو فضاپیمای بدون سرنشین را در سالهای آتی به سمت ماه ارسال کند؛ یک ارسال در سال ۲۰۱۹ انجام میشود که طی آن فضاپیمایی به مدار ماه ارسال میشود و در سال ۲۰۲۰ نیز یک فضاپیما را روی ماه فرود میآورد. بدین ترتیب زیرساختهای لازم برای کسبوکار تبلیغات این شرکت در سطح تنها قمر زمین فراهم میشود.
بیلبورد مذکور باید بسیار پرنورتر از سایر اجرام فضایی باشد تا بتوان آن را از روی زمین مشاهده کرد. پس از آمادهسازی بیلبورد در سطح ماه، شرکتها میتوانند برای مدتزمان مشخصی آن را اجاره کنند و تبلیغاتشان را نمایش دهند. بدین ترتیب از روی زمین میتوان لوگوی شرکتهای تبلیغکننده را مشاهده نمود. البته این بیلبورد باید بسیار پرنورتر از سایر اجرام فضایی باشد تا بتوان آن را با تلسکوپ از روی زمین مشاهده کرد.
تاکشی هاکامادا (Takeshi Hakamada) مدیر ارشد اجرایی این شرکت میگوید:«باید اقتصادی در فضا ایجاد کرد تا بتوان در ستارگان زندگی کرد. این در حالی است که شرکتهای بزرگی با قصد سهیم شدن در اقتصاد ماه، در ایزپیس سرمایهگذاری کردهاند.»
تابهحال شرکتهای هواپیمایی ژاپن، شبکه تلویزیونی توکیو، شرکت شبکه نوآوری ژاپن و بانک توسعه ژاپن در این شرکت سرمایهگذاری کردهاند.البته ایزپیس قصد دارد علاوه بر احداث بیلبورد در ماه، از ۲۰۲۱ میلادی جستجو برای آب را هم در ماه آغاز کند.
منبع: اسپاش به نقل از Spacenews