عبور از سد تحریمهای آمریکا؛
دانشگاه شریف مقام نخست مسابقات بینالمللی انجمن هوانوردی و فضانوردی آمریکا را کسب کرد
دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف برای اولین بار به عنوان یک تیم ایرانی موفق به کسب مقام اول مسابقات بینالمللی انجمن هوانوردی و فضانوردی آمریکا AIAA، شاخه طراحی موتورهای توربین گاز هوایی شدند.
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تیم فراس (FARAS) از دانشکده مهندسی هوافضای دانشگاه صنعتی شریف، در مرحله نخست مسابقات بینالمللی هوانوردی و فضانوردی آمریکا AIAA سال 2019 (شاخه طراحی موتورهای توربین گاز هوایی) مقام نخست را کسب کرد.
این تیم با قرارگیری در بین سه تیم برتر از 15 تیم شرکت کننده 1398، با حضور در مرحله دوم از این مسابقات در مرداد سال جاری با ارائه طرح خود در کنفرانس پیشرانش و انرژی آمریکا موفق به کسب مقام نخست این مسابقات شد.
تیم فراس با توجه به عدم امکان حضور در آمریکا، طرح خود را به صورت ویدئوکنفرانس ارائه داد و از طرف هیات داوران در کنفرانس بینالمللی پیشرانش و انرژی آمریکا به عنوان تیم برتر انتخاب شد.
تیم فراس از دانشکده مهندسی هوافضای دانشگاه صنعتی شریف نخستین تیم ایرانی است که نه تنها موفق به کسب مقام در مسابقات بین المللی هوانوردی و فضانوردی آمریکا AIAA شاخه طراحی موتورهای توربین گاز هوایی شده است، بلکه رتبه نخست این مسابقات معتبر را به خود اختصاص داده است.
این تیم، پس از یک سال تلاش و پژوهش و علیرغم مشکلات موجود مانند عدم اجازه استفاده از نرم افزارهای تحلیل و طراحی موتور به دلیل تحریمهای ایران از سوی آمریکا، موفق به تدوین کدهای طراحی مورد نیاز، ارسال طرح فنی و دفاع از آن به صورت ویدئو کنفرانس و کسب مقام اول از سوی هیات داوران کنفرانس بین المللی پیشرانش و انرژی آمریکا شد. تیم فراس به دلیل تحریم های ایران از سوی آمریکا قادر به دریافت جایزه خود نیز نیست.
این مسابقه بینالمللی در خصوص طراحی نسل آینده موتور یک پهپاد جستوجو امداد و نجات با مداومت پروازی بالا است. تیم فراس موفق به طراحی یک موتور جدید با 67 درصد افزایش نسبت توان به وزن، 31 درصد کاهش مصرف سوخت ویژه و 35 درصد کاهش وزن موتور نسبت به موتور در حال بهرهبرداری است. پهپاد مورد نظر با به کارگیری موتور توربین گاز هوایی طراحی شده توسط تیم فراس دانشگاه صنعتی شریف، با حفظ وزن پهپاد در حین برخاست برابر با ده هزار و پانصد پوند و سقف پروازی پنجاه هزار فوت، مداومت پروازی و برد پروازی خود را به ترتیب به بیش از 25 ساعت و طی مسافت 3700 کیلومتر ارتقاء میدهد.