جستجوی « فن بازار ملی »برای یافتن جای پا در قاره سیاه:
دانش بنیان ها محصولات خود را به آفریقا صادر می کنند
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ، صادرات به خاطر ماهیت آن، مسئله ای است که باید با مرکزیت و اهتمام بخش خصوصی انجام شود ، با این همه بخش های مختلف معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در راستای وظایف رگولاتوری در حوزه فناوری سعی دارد تا در صورت وجود ظرفیتی در این عرصه آن را به نفع شرکت های جوان و خلاق دانش بنیان جهت دهی کنند . فن بازار ملی ایران مرکزی است که به خاطر جنس عملیاتی کار در آن ، به صورت روزانه با محصولات و خدمات دانش بنیان جدید عرضه شده تعامل دارد . این مرکز اخیراً شرکت های دانش بنیان را دعوت کرد تا مشخصات محصولات جدید و بازار پسند خود را به آن واحد ارسال کنند تا در کارگروه اعزام هیئت تجاری به قاره آفریقا مورد بررسی قرار بگیرد.
حوزه های که این کارگره از شرکت های فعال در آنها دعوت به عمل آورده عبارتند از : « معدن، انرژی ، دارو و داروسازی ، پزشکی ، فناوری اطلاعات ، مخابرات ، کشاورزی » . اتاق بازرگانی تهران در نوشته ای قید کرده است که : « از سال 2000 تاکنون دستکم نیمی از کشورهایی که بالاترین نرخ رشد اقتصادی سالانه در جهان را داشتهاند، جزو کشورهای آفریقایی بودهاند » مجله کسبوکار هاروارد در مقالهای نوشته است که بسیاری از فرصتهای بزرگ و کشفنشده جهان را باید در آفریقا جستجو کرد؛ قارهای که با وجود ظرفیتهای فوقالعادهاش برای سرمایهگذاری، هنوز هم در اولویت برنامههای کشورهای غربی قرار نگرفته است.
صادرات چین به آفریقا طی دوره 10 ساله 2005 تا 2012، با بیش از 7 برابر افزایش به 103 میلیارد دلار رسیده است. در سال 2030 جمعیت آفریقا به 1.7 میلیارد نفر خواهد رسید که بیش از نیمی از این جمعیت در کشورهای نیجریه، اتیوپی، جمهوری دموکراتیک کنگو، مصر، تانزانیا، کنیا و آفریقای جنوبی ساکن خواهند بود. نکته مهمتر این است که در افق 2030 حدود 43 درصد آفریقاییها جزو طبقه متوسط خواهند بود، معاونت علمی و فناوری با درک این دورنما سعی دارد تا توجه مسئولین و دیگر بخش ها را به این حقیقت قابل توجه تجاری جلب کند ، زیرا ایران مزیت های بسیاری برای تجارت با این قاره دارد و اگر بتواند برای خود جای پای محکمی در آن سرزمین پنهاور بیابد ، می تواند منافع قابل توجهی کسب کند .
پایان پیام/