کوپوس COPUOS

برگزاری پنجاه‌ و پنجمین نشست کمیته فرعی حقوقی کمیته استفاده صلح‌آمیز از فضای ماورای جو سازمان ملل متحد(کوپوس)


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 14664
پنجاه‌ و پنجمین نشست کمیته فرعی حقوقی کوپوس از ۴ تا ۱۵ آوریل ۲۰۱۶ (۱۶ تا ۲۷ فروردین ۱۳۹۵) در مقر اروپایی سازمان ملل متحد(وین) برگزار گردید.

پنجاه‌وپنجمین نشست کمیته فرعی حقوقی کوپوس از ۴ تا ۱۵ آوریل ۲۰۱۶ (۱۶ تا ۲۷ فروردین ۱۳۹۵) در مقر اروپایی سازمان ملل متحد (وین) و با حضور نمایندگانی از اعضای این نشست (۶۴ کشور و رژیم اشغال‌گر قدس) و ۶ عضو ناظر و نمایندگانی از ۲۰ نهاد بین‌دولتی و غیردولتی به‌عنوان دیگر اعضای ناظر در نشست برگزار گردید.

نمایندگان حاضر در این نشست طی دو هفته کاری و با برپایی ۲۰ جلسه ۳ ساعته(صبح و عصر) حول ۱۶ دستور کار همچنین با تشکیل ۳ گروه کاری درخصوص ۳ دستور کار از دستورکارهای ۱۶گانه به بحث و تبادل نظر درخصوص موضوعات حقوقی بین‌المللی مرتبط با فعالیت‌های فضایی پرداختند.

ریاست هیئت نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در این نشست بر عهده سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد (وین) آقای دکتر رضا نجفی قرار داشت و نمایندگانی از مرکز ملی فضایی ایران، سازمان فضایی ایران و پژوهشگاه هوافضای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این نشست حضور داشتند.

جمهوری اسلامی ایران با قرائت ۴ بیانیه به بیان دیدگاه‌ها و مواضع کلی خود درخصوص موضوعات حقوقی مرتبط با فضا به‌ویژه حول ۳ موضوع دستور کار (کاهش زباله‌های فضایی، تعریف و تحدید فضا، اختصاص و به‌کارگیری مدار زمین آهنگ) پرداخت.

در این نشست ۱۸ کشور از نقاط مختلف جهان (جمهوری اسلامی ایران، ژاپن، کره جنوبی، اندونزی، استرالیا، آمریکا، شیلی، مکزیک، آرژانتین، برزیل، کانادا، ایتالیا، فرانسه، آلمان، هلند، اتریش، بلژیک و روسیه مشارکت بیشتری در فرآیند مذاکرات و تصویب گزارش پایانی داشتند.

بنا بر قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال گذشته، ریاست دوره‌ای کمیته فرعی طی سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۷ بر عهده گروهی از کشورهای منطقه آمریکای جنوبی قرار داده شده بود و در این راستا در افتتاحیه نشست آقای کاللر از شیلی به‌عنوان رئیس کمیته فرعی انتخاب گردید.

موضوعاتی همچون آخرین وضعیت اجرای معاهدات پنج‌گانه فضایی سازمان ملل متحد، تعریف و تحدید فضا، مدیریت ترافیک فضایی، مکانیزم‌های همکاری بین‌المللی، اقدامات کاهش دهنده زباله‌های فضایی، قانون‌گذاری ملی فضایی، کاربرد حقوق بین‌الملل برای ماهواره‌های کوچک و اسناد غیرالزام‌آور سازمان ملل متحد ازجمله موضوعات مهم دستور کار این نشست بود.

در مراسم افتتاحیه این نشست خانم دی‌پیپو رئیس دفتر امور فضای ماورای جو سازمان ملل متحد (اوسا) با قرائت بیانیه‌ای به تشریح نقش این دفتر در ارتباط با فعالیت‌های دبیرخانه سازمان ملل متحد ذیل برخی موضوعات فضایی مطرح در مجمع عمومی همچون شفاف‌سازی و اقدامات اطمینان‌ساز در فعالیت‌های فضایی و همکاری با کمیته منتخب قطعنامه ۱۸۷۴ شورای امنیت سازمان ملل متحد درخصوص کره شمالی و برنامه‌ریزی برای برگزاری مراسم پنجاهمین سالگرد کنفرانس سازمان ملل متحد درخصوص اکتشاف و استفاده صلح‌آمیز از فضا در سال ۲۰۱۸ اشاره نمود.

تبیین مواضع ملی درخصوص هر یک از دستورکارهای این نشست ازجمله مواردی است که بایستی با نگاه حفظ منافع ملی و بهره‌گیری حداکثری از شرایط بین‌المللی موجود با حضور و مشارکت فعال تمامی نهادهای داخلی مرتبط با بخش فضایی مورد توجه قرار گیرد.

تصاویر

کوپوس COPUOS
نظرات شما
آدرس : تهران، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی، کوچه لادن، پلاک 20
تلفن : 83530-021
ایمیل : pr@isti.ir
//isti.ir/ZfTa
ستاد توسعه فناوری حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته

معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان

ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته