«یاسین»پیشرفته ترین جت آموزشی «ایران ساخت» بال گشود


زمان مطالعه : 9 دقیقه
کد خبر : 47047
ایران با تکیه بر دانش و توانمندی های متخصصان جوان و مجرب داخلی و بهره گیری از توان شرکت های دانش بنیان موفق به طراحی و ساخت پیشرفته ترین هواپیمای جت آموزشی جهان اسلام شد.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ،امیر سرتیپ حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، امیر سرتیپ خلبان نصیر زاده فرمانده نیروی هوایی ارتش، حجت الاسلام و المسلمین آقاجان پور رئیس سازمان عقیدتی سیاسی وزارت دفاع ، مدیر عامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع و جمعی از فرماندهان و مسئولان کشوری و لشکری، هواپیمای جت آموزش پیشرفته تمام ایرانی "یاسین"  مجهز به موتور ملی(اوج) در پایگاه شهید نوژه همدان رونمائی و به پرواز درآمد.

 

ستاری: شرکتهای دانش بنیان نقش مهمی در طراحی و ساخت جت پیشرفته یاسین داشتند

 

سورنا ستاری معاون علمی وفناوری رییس جمهوری در این مراسم با اشاره به اینکه مهمترین ویژگی این پروژه ایده،طراحی و ساخت آن است که توسط صنایع هوایی انجام شده است ،گفت :یکی از مشکلاتی که در نیروی هوایی همیشه وجود داشته است بحث آموزش پیشرفته خلبانان با هواپیمای جت است که خوشبختانه با ساخت این جت آموزشی پیشرفته این مشکل برطرف شد .

 

سورنا ستاری در ادامه با اشاره به نقش پررنگ شرکت های دانش بنیان در طراحی و ساخت این هواپیمای جت آموزشی  پیشرفته گفت :این نیاز کشور با یک حرکت بومی اتفاق افتاده است و تعداد زیادی از شرکت‌های دانش بنیان در حوزه «اویونیک »،قطعات بالا و بدنه، ساخت موتور و قطعات اصلی هواپیما نقش مهمی داشتند.

 

وزیر دفاع:جت «یاسین»راهبردی علمی وفناورانه دارد

 

به گزارش روابط عمومی وزارت دفاع، امیر حاتمی در این مراسم  با بیان اینکه هواپیمای جت "یاسین" نه تنها  ماهیت راهبردی علمی و فناورانه داشته و بر  ارتقاء قدرت ملی تاثیر گذار خواهد بود گفت: این  موفقی به عنوان  نماد بارز و  افتخار آمیز در شکست و  بی اثر کردن تحریم­­ها  ، پیام بسیار روشنی را به نظام استکبار منعکس خواهد کرد .

 

امیر سرتیپ حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در ادامه این مراسم با تسلیت ایام اربعین حسینی و اشاره به حضور میلیون ها نفر از انسان های آزاده در این راهپیمائی با شکوه دشمن شکن، تقارن رونمائی از هواپیمای جت آموزشی پیشرفته " یاسین" با ایام  اربعین سید و سالار شهیدان را موجب برکت و عزت هر چه بیشتر ایران و مکتب تشیع برشمرد و اظهار داشت: دانشمندان و نخبگان صنعت دفاعی در هر آوردگاهی با توکل به قدرت لایزال الهی و تأسی به مکتب اهل بیت عصمت و طهارت، همت و غیرت بی بدیل خود را در راه ارتقاء امنیت، عزت و افتخار میهن عزیزمان ایران اسلامی به منصه ظهور گذاشتند. 

 

وزیر دفاع رونمایی از هواپیمای جت آموزشی پیشرفته یاسین در سالی که به شعار"رونق تولید" نام گرفته است را اوج هنرنمایی فرزندان رشید ملت ایران در سازمان صنایع هوایی  وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح  با مشارکت نیروی هوایی ارتش برشمرد و گفت: نخبگان صنعت دفاعی با وجود تحریم های ظالمانه دشمنان، ضمن رفع یکی از ضروری ترین نیازهای هوایی کشور، دستاوردی جدید و سترگ را به عنوان هدیه به محضر مقام معظم رهبری(مدظله العالی) ، ملت شریف ایران اسلامی، نیروهای مسلح به ویژه نیروی هوایی ارتش وسپاه تقدیم می نماید.

وزیر دفاع با بیان اینکه تجهیز ناوگان هوایی کشور به هواپیمای جت آموزش پیشرفته بومی "یاسین"  چرخه تولید قدرت هوایی در بعد صنعتی را به شکلی منسجم تسریع می دهد افزود: با این رونمائی زمینه برای تحقق اقتصاد مقاومتی با ماهیت رونق تولید ملی که مد نظر رهبر معظم انقلاب (مد ظله­العالی) می­باشد در حوزه صنعت هوایی محقق شده است.

 

امیر سرتیپ حاتمی موفقیت دانشمندان سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع در ساخت هواپیمای جت پیشرفته " یاسین"را در حوزه های مختلف سیاسی ، نظامی ، اجتماعی و بخصوص بین المللی بسیار حائز اهمیت دانست و تصریح کرد: هواپیمای "یاسین" نه تنها  ماهیت راهبردی علمی و فناورانه داشته و بر  ارتقاء قدرت ملی تاثیر گذار خواهد بود بلکه به عنوان  نماد بارز و  افتخار آمیز در شکست و  بی اثر کردن تحریم­­های  ، پیام بسیارروشنی را به نظام استکبار منعکس خواهد کرد.

 

وزیر دفاع یکی از اهداف طراحی و تولید هواپیمای جت آموزش پیشرفته " یاسین" را برطرف کردن نیاز نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در حوزه آموزش خلبانان در مرحله پیشرفته پس از گذراندن دوره های آموزشی مقدماتی و متوسط با هواپیماهای ملخی و رفع وابستگی به سایر کشورها در تکمیل دوره آموزشی خلبانان با هواپیمای جت بر شمرد.

 

 

 

جت «یاسین»با دانش بومی و تکنولوژی بالا ساخته شده است

 

 

امیر سرتیپ حاتمی با تشریح پیچیدگی های هواپیمای جت  " یاسین" طراحی، ساخت و تستهای موفق متعدد هواپیما در این کلاس را  نیاز به دانش  بومی طراحی و تکنولوژی بالا عنوان کرد و گفت: معمولاً در دنیا مجموعه ای از چند کشور صاحب تکنولوژی و دانش فنی  ، بصورت مشترک اقدام به طراحی و ساخت یک هواپیما در این رده و کلاس  می نمایند چرا که امکانات و زیر ساخت هایی نظیر آزمایشگاه تونل باد، تست سازه و تست های استندی و سایر تجهیزات دقیق به علت پیچیدگی محصول نیاز به دانش بالا و سرمایه گذاری سنگین دارد.

 

 

نقش شرکت های دانش بنیان در ساخت «یاسین»

 

 

وزیر دفاع در همین زمینه اضافه کرد: ایران جزو معدود کشورهایی است که علی رغم تحریم های همه جانبه با تکیه بر توان علمی متخصصین جوان و مجرب با ایجاد زیرساخت های لازم و بهره گیری از توان و پتانسیل نیروهای مسلح اعم از نیروی هوایی و وزارت دفاع، دانشگاهها، شرکت های دانش بنیان و بخش خصوصی موفق به طراحی و ساخت  هواپیمای جت آموزشی پیشرفته "یاسین" شده است.

 

امیر سرتیپ حاتمی با تبریک این دستاورد ملی به ملت شریف ایران اسلامی بیان کرد: تولید این هواپیما  تاثیر بسزایی در خود باوری ملی بخصوص در  اشتغال زایی برای قشر تحصیل کرده ،جلوگیری از خروج میلیون ها دلار ارز ، بازگشت سرمایه ، رونق تولید و افزایش اقتدار ملی و سلب وابستگی خواهد داشت.

 

جزییات پیشرفته جت آموزشی جهان اسلام

 

صنعت هوایی یکی از صنایع پرهزینه و پیچیده دنیا محسوب می شود و حدود 10 کشور به شکل قطعی در عرصه هواپیماسازی فعالیت دارند و حدود20 کشور نیز به دنباله روی از آنها در پی دستیابی به این تکنولوژی هستند.

 

صنعت هوایی یکی از مولفه های برتری ساز کشورها در حوزه های علمی، فنی ، صنعتی و آموزشی کشورهای پیشرفته قلمداد می شود که از سرریز دستاوردهای آن دیگر حوزه های صنعتی بهره مند می شوند .

 

با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران و خروج هزاران مستشار نظامی از کشورمان و با شروع جنگ تحمیلی هشت ساله موج گسترده ای از تحریم های ظالمانه در حوزه های مختلف بویژه صنعت دفاعی و صنایع هوایی بر کشورمان تحمیل شد .

 

نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که درگیر جنگی تمام عیار با رژیم بعثی عراق  و همپیمانان غربی اش بود  با خروج مستشاران نظامی و جلوگیری از ارسال قطعات هواپیما، عزم خود را برای خود اتکائی جزم کرد و  در راستای  قطع وابستگی از همه کشورهای غربی و با اتکا به دانش  متخصصین و کارکنان فنی خود خلاء حضور کارشناسان غربی را  به شایستگی پر کرد.

 

 در این بین نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران  برای آموزش خلبانان خود و عدم وابستگی به سایر کشورها ، نیازمند در اختیار داشتن هواپیمایی بومی به منظور آموزش پیشرفته خلبانان شکاری خود بود. این هواپیما باید ویژگی های خاصی همچون دوکابین، دو موتور، سرعت زیر صوت، محدوده سرعت نشست و برخاست مناسب و ... را می داشت تا خلبانان قبل از شروع کار با هواپیمای شکاری و جنگنده از آمادگی لازم برخوردار شوند.

 

با آگاهی از این نیازمندی بود که نیروی هوایی ارتش با اعلام نیاز خود به صنعت دفاعی خواستار تأمین این نیاز حیاتی  خود شد  و بر این اساس وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جهت رفع این مشکل با شکل دهی مراکز طراحی و فنی پیشرفته  و آزمایشگاههای پشتیبان و تیم مدیریت پروژه در سازمان صنایع هوایی، موضوع طراحی و ساخت « هواپیمای جت آموزشی تمام ایرانی پیشرفته زیر صوت» را در دستور کار خود قرار داد و پس از سالها تلاش ، خودباوری  ، خود اتکایی و بهره مندی از ظرفیت مراکز دانش بنیان و مشارکت تمام عیار نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران پس از  سال ها تلاش موفق به تولید و ساخت جت آموزشی پیشرفته و رونمائی از این دستاورد ارزشمند ملی شد.

 

جت آموزش پیشرفته تمام ایرانی "یاسین" دارای دوازده متر طول، 4مترارتفاع و پنج و نیم تن وزن بدون بار در شرایط برخاست عملیاتی است و می تواند تا سقف دوازده کیلومتر به پرواز درآید.

 

بال این هواپیما با بیش از 10متر طول و 24 مترمربع مساحت به شکلی طراحی شده است تا این هواپیما بتواند با حداقل سرعت 200 کیلومتر بر ساعت در دسته بهترین هواپیماهای آموزشی دنیا در نشست و برخاست قرار بگیرد و سرعت خود را در سطح دریا به سرعت زیر صوت برساند.

 

وجود یک باله افقی کاملاً چرخان در دم این هواپیما محدودیت خلبان را برای انجام مانورهای مختلف و به خصوص خروج از حالت" اسپین"  یا سقوط دورانی برطرف می کند.

 

جت آموزشی پیشرفته "یاسین " از دوموتور توربو جت با قدرت رانش 7هزار پوند بهره می برد گفت که  از نظر قدرت در رده موتور هواپیماهای جنگنده دنیاست.

 

کابین این هواپیما با چینش پشت سر هم و غیر هم سطح به گونه ای طراحی شده است تا میدان دید راحت و وسیعی را برای شاگرد در کابین جلو و به ویژه استاد خلبان در کابین عقب فراهم کند.

 

صندلی پران این هواپیما نسبت به نمونه های خارجی خود قادر است در سرعت صفر یعنی روی باند و  در هر شرایطی فعال شده و سرنشین ها را در کسری از ثانیه تا 100 متر به بیرون از هواپیما پرتاب کند.

 

میزان مسافت باندی  که این هواپیما برای فرود احتیاج دارد تنها 700 متر است و هواپیمای یاسین  حتی قابلیت فرود بر روی باندهای کوتاه را داراست.

 

جمهوری اسلامی ایران با طراحی و ساخت این هواپیمای جت آموزش پیشرفته در زمره معدود کشورهای دارنده فناوری هوایی قرار گرفته و آمادگی دارد این توانمندی را با سایر کشورها به اشتراک بگذارد.

انتهای پیام/

تصاویر

نظرات شما
آدرس : تهران، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی، کوچه لادن، پلاک 20
تلفن : 83530-021
ایمیل : pr@isti.ir
//isti.ir/ZnR2
ستاد توسعه فناوری حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته

معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان

ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته