شرکت لافت اوربیتال (Loft Orbital) مبلغ ۳.۲ میلیون دلار برای ساخت منظومههای ماهوارهای اجارهای جذب کرد.
یک شرکت استارتآپ واقع در سان فرانسیسکو برای تامین مالی ایجاد خدمات منظومه ماهوارهای عملیاتی حامل محمولههای مشتریان مختلف، مبلغ ۳.۲ میلیون دلار سرمایه جذب کرد.
بنابر اعلام شرکت لافت اوربیتال، با توجه به وجود مشتریان تقریبا آماده، این شرکت میتواند تا نیمه دوم سال ۲۰۱۹ اولین ماموریت فضایی خود را به انجام برساند.
موسسان این شرکت که پیش از این برای شرکت Spire (اپراتور نانوماهواره) کار میکردند اکنون شرکتها، دانشگاهها، و آژانسهای دولتی مختلف را که نیازمند جمعآوری دادههای فضایی هستند ولی تمایلی به تملک ماهواره ندارند به عنوان مشتریان بالقوه خود هدف گرفتهاند.
الکس گرینبرگ، مدیر عملیات شرکت لافت، این شرکت را به یک اجاره دهنده فضا تشبیه کرد و افزود: «ما مثل مدیر آپارتمان هستیم و مستاجرین ما محمولههای مختلفی هستند که هزینه سالانهای را به ما میپردازند. ما از هرکدام از مشتریان مبلغی را به عنوان پیشپرداخت دریافت میکنیم تا برای تامین هزینه پرتاب و هزینههای اولیه ماهواره مورد استفاده قرار گیرد. پس از آن، هزینهای را نیز به صورت سالانه دریافت میکنیم.
شرکت لافت اوربیتال اولین شرکتی نیست که ایده ساخت ماهواره اجارهای حامل چندین محموله مختلف را پیگیری میکند. چهار سال پیش، شرکت ایریدیوم (Iridium) نیز پروژه مشابهی را با نام «ایریدیوم پرایم» راهاندازی نمود. ولی این پروژه علیرغم وجود تقاضا از سوی مشتریان، به موفقیت دست نیافت. به همین دلیل شرکت لافت، یکی از مدیران اسبق ایریدیوم پرایم را به عنوان مشاور به خدمت گرفته است.
به گفته گرینبرگ، دلیل عدم موفقیت ایریدیوم پرایم، بزرگ بودن پلتفرم ماهوارههای آن بود. هزینه ساخت پلتفرم به علاوه هزینه پرتاب ماهوارهای با آن اندازه، نسبتا بالا بود. با توجه به فراهم بودن وزن زیاد و وجود چالش قراردادن حسگرهای مختلف روی یک پلتفرم واحد، پیدا کردن مشتریان مناسب برای پر کردن فضای پلتفرم و در عین حال، کسب سود اقتصادی بسیار دشوار بود. در نتیجه با افزایش هزینه هر مشتری، خرید پلتفرم اختصاصی برای آنها مناسبتر مینمود.
ماهوارههای ایریدیوم، ۸۶۰ کیلوگرم وزن داشتند در مقابل، ماهوارههای لافت در محدوده ۱۰۰ تا ۲۰۰ کیلوگرم وزن دارند. شرکت لافت هماکنون در حال مذاکره با آن دسته از مشتریان ایریدیوم پرایم است که همچنان نیازمند دسترسی به مدار LEO هستند. مشتریان هدف لافت، شرکتهایی هستند که ایریدیوم پرایم برایشان بیش از حد بزرگ و تاسوارهها برایشان بیش از حد کوچک هستند.
به گفته گرینبرگ، شرکت لافت تهیه ماهواره، پرتاب آن دریافت دادههای ماهوارهای را برای مشتریان انجام میدهد. قیمتگذاری بر مبنای اندازه و توان مورد نیاز محموله انجام شده و مشتریان کنترل محمولههای خود را در اختیار خواهند داشت.
لافت از پلتفرمهای آماده استفاده کرده و در نظر دارد از رابطهای استاندارد خود بین محموله و ماهواره استفاده نماید. این ویژگی، عملیات مونتاژ، یکپارچهسازی و تست را بسیار ساده خواهد کرد و نهایتا مشتریان تواناییهای یک ماهواره بزرگ را با قیمت یک تاسواره در اختیار خواهند داشت.
دچسی، مدیرعامل شرکت لافت می گوید در صورت وجود نیازمندیهای فنی یا سیاسی، در صورت لزوم این شرکت آماده پرتاب ماهوارههایی با یک مشتری اختصاصی نیز میباشد. همچنین در صورت تمایل مشتری، شرکت لافت میتواند دادههای ماهوارهای را مستقیما به ایستگاههای زمینی مشتری انتقال دهد. چنین اقدامی به عنوان مثال در صورتی که تصویربرداری از مناطق حساس انجام شود لازم خواهد بود. برای مشتریان دیگر، شرکت لافت خدمات ارتباطات زمینی را از شرکتهای اپراتور آنتنهای زمینی تامین خواهد نمود.
لافت در نظر دارد ۳.۲ میلیون دلار سرمایه جذب شده را برای توسعه نرمافزاری و افزایش حضور شرکت هزینه نماید. به گفته دچسی، این مبلغ باید شرکت را به اولین پرتاب خود برساند.
از جمله سرمایهگذاران این استارتآپ می توان به Palo Alto، مرکز فناوری سنجش از دور ژاپن (RESTEC) و سرمایهگذارانی از آمریکا، چین، اروپا و امارات متحده عربی اشاره کرد.
به گفته یکی از اعضای هیات مدیره شرکت لافت، اقدام این شرکت معادل ورود زیرساخت ابری به شرکتهاییست که پیش از این مجبور به ساخت و نگهداری از مزرعههای سرور خود بودند.
منبع: Spacenews
انتهای پیام / ۱۶۴