Dawn Aerospace Mk-II Aurora

هواپیمای فضایی پنج پرواز آزمایشی را در سه روز انجام داد


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 77254
هدف شرکت دان، ساخت وسیله‌ای با قابلیت نشست و برخاست از فرودگاه‌های معمولی است که بتواند به طور روزانه پروازهای متعددی را به فضا انجام دهد.

در حالی که حوزه‌های پرتاب فضاپیمابر روز به روز در حال گسترش هستند اما در خصوص شرکت های توسعه دهنده هواپیماهای فضایی نمی‌توان این حرف را زد. این بدان معناست که فضای کار زیادی برای گسترش این فناوری هنوز وجود دارد و یکی از شرکت‌های فعال در آن بخش، Dawn Aerospace اکنون پنج پرواز آزمایشی هواپیمای فضایی Mk-II Aurora را انجام داده است که برای پرواز در ارتفاع 96.5 کیلومتری از سطح زمین طراحی شده است.

این پروازها که در ماه ژوئیه در فرودگاه گلنتنز در جزیره‌ای در جنوب نیوزلند صورت گرفته‌اند،‌برای ارزیابی ایرفریم وسیله و اویونیک آن صورت گرفته‌اند. استفان پاول مدیرعامل دان ایرواسپیس در بیانیه ای اعلام کرده است، در حالی که هواپیما به ارتفاع یک کیلومتری می‌رسید،‌ این پروازها به تیم دان اجازه ضبط داده‌های گسترده ای در خصوص تحقیق و توسعه روی قابلیت های ام‌کی-۲ را داده است.

هدف شرکت دان، ساخت وسیله‌ای با قابلیت نشست و برخاست از فرودگاه‌های معمولی است که بتواند به طور روزانه پروازهای متعددی را به فضا انجام دهد. مزیت آشکار این مسئله،‌ صرف سرمایه بسیار کمتر نسبت به پرتاب‌های عمودی معمول است. علاوه بر این ام‌کی-۲ دارای ابعاد کوچکی با طول 4.87 فوت و وزن 75 کیلوگرمی است که هزینه آن را به حد بیشتری کاهش می‌دهد.

همانطور که از نام آن مشخص است، ام‌کی-۲ نسل دوم از این وسیله است. اما دان روی آن متوقف نشده است، این شرکت قصد دارد یک هواپیمای فضایی دیگر به صورت دو مرحله‌ای بسازد که بتوان از آن برای انجام تحقیقات علمی و یا حتی ضبط داده‌ها و مدلسازی‌های آب و هوایی استفاده کرد.

در حالی که هواپیمای Mk-II وزنی معادل 4 کیلوگرم را حمل می‌کند، Mk-III توانایی حمل 250 کیلوگرم را به مدار زمین خواهد داشت.

شرکت دان ماه دسامبر گذشته موفق به دریافت گواهینامه عملیات هواپیمای بدون سرنشین از فرودگاه‌ها از سازمان هواپیمایی کشوری نیوزلند شد که نقطه عطفی برای آن محسوب می‌شود. ام‌کی-۲ در نهایت به یک موتور موشک مجهز خواهد شد تا عملکرد آن در شرایط مافوق صوت و ارتفاع بالاتر ارزیابی شود.

 

منبع: techcrunch

پایان پیام/

نظرات شما
آدرس : تهران، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی، کوچه لادن، پلاک 20
تلفن : 83530-021
ایمیل : pr@isti.ir
//isti.ir/Zj5r
ستاد توسعه فناوری حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته

معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان

ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته