Joby Aviation eVTOL

ناسا برای اولین بار شروع به آزمایش تاکسی هوایی الکتریکی کرد


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 77318
ناسا آزمایش بر روی یک تاکسی هوایی پیشرو را آغاز کرده است که ممکن است به زودی محموله و مسافران را در سطح شهرهای شلوغ پرواز داده و به کاهش ترافیک هوایی کمک کند.

این پرنده تمام الکتریکی عمود پرواز (eVTOL) توسط استارت آپ کالیفرنیایی،‌ Joby Aviation طراحی شده است و دارای شش ملخ چرخنده است. این وسیله به شکلی طراحی شده که تا حد امکان سروصدای کمی داشته و بتواند بدون ایجاد مزاحمت برای ساکنان بر فراز شهر حرکت کند.

در طول دو هفته تست عملیاتی،‌ ناسا و جابی اویشن این هواپیما را در پایگاه هوایی الکتریک این شرکت در بیگ سور کالیفرنیا پرواز خواهند داد. مهندسان ناسا به صورت ویژه روی اندازه گیری سروصدای حاصل از هلیکوپتر تمرکز خواهند داشت تا با جمع آوری داده‌ها بتوانند پایه‌ای برای چارچوب‌های مقرراتی در استفاده از چنین وسایل نقلیه ای در شهرها تهیه کنند.

جو بن بویرت، بنیانگذار و مدیرعامب شرکت جابی اویشن در بیانیه ای که توسط ناسا منتشر شده اعلام کرد،‌ کمپین ملی AAM ناسا برای گسترش درک علمی و پذیرش عمومی هواپیماهای eVTOL بسیار مهم است. او اعلام کرده است که جابی اویشن نزدیک به ده سال در پروژه‌های پرواز الکتریکی با ناسا همکاری داشته و اولین شرکت eVTOLی است که بخشی از این کمپین است.

مهندسان ناسا از تسهیلات متحرک آکوستیک این سازمان شامل بیش از میکروفون صفحه ای فشار که به صورت یک شبکه قرار داده می‌شوند استفاده خواهد کرد تا میزان انتشار صوت را در مراحل مختلف پرواز هلیکوپتر به طور دقیق اندازه گیری کند. این تیم از داده‌ها بدست آمده برای مقایسه نویز حاصل از پرنده عمودپرواز جابی با هلیکوپترهای معمولی، هواپیماهای بدون سرنشین و دیگر هواپیماها استفاده می‌کنند تا میزان صدایی که به نویز پس زمینه مناطق شهری اضافه خواهد شد را ارزیابی کنند.

مدیرعامل جابی تاکید کرده است که این ایرتاکسی از روز اول با اولویت صدای بسیار کم و ترکیب همگن صدا با صدای محیط طبیعی تولید شده است. هدف این شرکت عمومی کردن هوانوردی درون شهری بدو کاهش کیفیت زندگی است و امیدوار است در همکاری با ناسا مشخصات صوتی پرنده خود را مورد ارزیابی قرار دهند.

پره های شش روتور این پرنده با دقت زیادی طراحی شده اند تا سروصدا را به حداقل برسانند. روتورها می‌توانند به صورت جداگانه زاویه، سرعت چرخش و زاویه پره های خود را در هنگام برخاست و حرکت تنظیم نمایند تا اثر گردابه ای ملخ‌ها را که در هلیکوپترهای قدیمی سبب ایجاد صدا می‌شد کاهش دهند.

طبق اعلام جابی این پرنده در هر مرتبه قادر به پرواز مسافتی ۲۴۰ کیلومتری با سرعت ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت است. این شرکت از سال ۲۰۱۷ نمونه‌های اولیه خود را در مقیاس واقعی مورد آزمایش قرار داده است و تاکنون بیش از ۱۰۰۰ پرواز آزمایشی انجام داده. برنامه آینده این شرکت دریافت گواهینامه از اداره هوانوردی فدرال ایالات متحده تا سال ۲۰۲۳ و ارائه خدمات مسافری تجاری تا اوایل ۲۰۲۴ است.

هواپیمای جابی اولین هواپیمایی است که به عنوان بخشی از کمپین ناسا مورد آزمایش قرار می‌گیرد و نقطه عطفی در آینده حمل و نقل راحت با تاکسی‌های هوایی در شهرهای شلوغ به شمار می‌رود.

 

منبع: اسپیس

پایان پیام/

نظرات شما
آدرس : تهران، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی، کوچه لادن، پلاک 20
تلفن : 83530-021
ایمیل : pr@isti.ir
//isti.ir/Zr6r
ستاد توسعه فناوری حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته

معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان

ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته