RDSX

سیستم تحویل بار ادغام شده با پهپاد


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 77227
سال گذشته اخباری در خصوص سیستم تحویل بار آردی‌اس۱ پهپاد ای۲زی شنیده شد که به پهپادها امکان تحویل محموله به مشتری را در یک محدوده وسیع می‌داد. در سیستم جدید که عملکرد آن هنوز مشابه سری قبلی است، یک قرقره دیگر تعبیه شده و اکنون توانایی حمل دو محموله ۲ کیلوگرمی یا یک محموله با دو جعبه را دارد.

سال گذشته اخباری در خصوص سیستم تحویل بار آردی‌اس۱ پهپاد ای۲زی شنیده شد که به پهپادها امکان تحویل محموله به مشتری را در یک محدوده وسیع می‌داد. حال این فناوری در قالب یک پهپاد مولتی کوپتر طراحی شده است.

کیت اولیه سیستم تحویل سریع ۱ (RDS1) شامل یک قرقره موتوری می‌شود که در انتهای آن یک کیف پلاستیکی جای گرفته و تا وزن دو کیلوگرم را در خود جای می‌دهد.

در زمان رسیدن این هواپیمای بدون سرنشین به مقصد، در ارتفاع ۴۶ متری شناور شده و ترمز روی قرقره را رها می‌کند. کیسه به سمت پایین سقوط کرده و پیش از برخورد سرعت آن کاهش و  به آرامی روی زمین قرار می‌گیرد. این قابلیت با استفاده از سنسور LiDAR تشخیص فاصله روی پهپاد عمل می‌کند که فاصله دقیق آن را با زمین مشخص خواهد کرد.

پس از دریافت بسته توسط مشتری، کیسه به درون پهپاد باز می‌گردد. این سیستم به شکلی طراحی شده است که از ایجاد سروصدا و خطر برخورد ملخ ها با افراد جلوگیری می‌کند. همچنین به پرنده های بدون سرنشین اجازه می‌دهد که بار خود را به شکلی موثرتر تحویل دهند؛ زیرا نیازی به صرف زمان و انرژی جهت حرکت در میان شاخه درختان و موانع دیگر به منظور فرود پهپاد وجود ندارد.

در قالب اصلی، آردی‌اس۱ برای نصب بر روی یک هگزاکوپتر DJI Matrice 600 Pro طراحی شده بود، حال این سیستم بخشی از اکتاکوپتر ای۲زی جدید با عنوان RDSX شده است. در سیستم جدید که عملکرد آن هنوز مشابه سری قبلی است، یک  قرقره دیگر تعبیه شده و اکنون توانایی حمل دو محموله ۲ کیلوگرمی یا یک محموله با دو جعبه را دارد.

اگر دو محموله در پهپاد قرار گرفته باشد، باتری آن حدود ۱۵ کیلومتر دوام آورده و در صورت حمل یک محموله ۳۰ کیلومتر برد خواهد داشت. دو مجموعه باتری برای این دستگاه تعبیه شده است که می‌توانند در ایستگاه به سرعت تعویض شوند. علاوه بر این بازوهای پروانه پهپاد را در زمان خاموش کردن می‌توان جمع کرده و آن را به صورت یک مکعب با ارتفاع ۰.۸ متر و طول 1.3 متر در آورد.

اگر پهپاد دچار اشکال فنی یا مشکل برق رسانی شود، پهپاد می‌تواند چتر نجات ایمنی خود را فعال کرده و نیز محموله خود را رها کند. همچنین این پرنده با داشتن دو دوربین امکان کنترل از راه دور را به اپراتورها داده و قادر به کنترل دستی جعبه های بار نیز خواهند بود.

 

منبع: نیواطلس

پایان پیام/

نظرات شما
آدرس : تهران، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی، کوچه لادن، پلاک 20
تلفن : 83530-021
ایمیل : pr@isti.ir
//isti.ir/ZRNr
ستاد توسعه فناوری حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته

معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان

ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته