ارائه دستاوردهای طراحی و ساخت واگن متروی ملی؛
ستاری: ۱۸ شرکت دانشبنیان و صدها نیروی انسانی خلاق نقشآفرید تا سامانه رانش قطار ملی ۸۵ درصد بومی شود
مراسم ارائه دستاوردهای پروژه طراحی و ساخت قطار ملی مترو با حضور محمدباقر نوبخت معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه، علی آقامحمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، حجه الاسلام محمدحسن ابوترابی فرد امام جمعه موقت تهران، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، پیروز حناچی شهردار تهران و محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران برگزار شد.
در این پروژه ملی، سهم ۲۵ تا ۳۰ درصدی شرکتهای دانشبنیان در طراحی، ساخت و تعمیر قطعات قطارهای مترو به ۸۵ درصد افزایش یافت و گامی بلند در مسیر شکست انحصار تولید قطار با دانش فنی بومی و تجهیزات ایرانساخت برداشته شد.
قطار ملی مترو با ظرفیت و توانمندی ۱۸ شرکت دانش بنیان و ۴ مجموعه صنعتی تولید شده است.تکمیل این پروژه ملی و در ادامه تولید انبوه و قطارهای مترو باعث کاهش وابستگی شبکه متروی کلانشهرها به محصولات کشورهای خارجی خواهد شد و دستاوردهای متعدد دیگری نیز به دنبال دارد.
ایجاد حداقل ۲۵ هزار شغل مستقیم و غیر مستقیم، فعال شدن ۲۵۰ شرکت داخلی در زمینه تامین مواد اولیه و همچنین سازندگان قطعات ایرانساخت صنعت ریلی، کاهش ۲۰ تا ۲۵ درصدی قیمت تمام شده واگنهای مترو از جمله دستاوردهای این پروژه است.
تبدیل تحریم ها به فرصت
محمدباقر نوبخت معاون رییس جمهوری در این مراسم با اشاره به افزایش همکاری دولت برای توسعه زیرساخت های مدیریت شهری، گفت: ما سال ۹۹ بیش از ۲ هزار میلیارد تومان بودجه به این کار اختصاص دادیم و این همکاری ها ادامه خواهد داشت.
وی افزود: دکتر ستاری در حوزه توسعه علمی و فناوری مدیریت شهری کمک و همراه هستند تا زیرساخت های فناورانه این کار در کشور فراهم شود.
به گفته نوبخت،این پروزه ها هم در بعد ملی مهم است و هم جوابی دندان شکن به دشمنان ایران است که با وجود همه تحریم ها و دشمنی ها، ایران همچنان پاربرجاست و چرخ توسعه کشور از حرکت نایستاده است.
وی ادامه داد: حمایت های دولت از مدیریت شهری با قوت و قدرت بیشتری ادامه خواهد یافت.
توانمندی دانشبنیانها درطراحی و ساخت مترو، اتوبوس برقی و تحقق شهر هوشمند
سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با اشاره به تحقق این پروژه ملی به کمک محصولات ایرانساخت و توانمندی شرکتهای دانشبنیان گفت: پروژه سیستم رانش ملی که به بیش از ۸۵ درصد بومیسازی دست یافتیم از این جهت حائز اهمیت و افتخار آفرین است که توانمندی طراحی در داخل کشور به دست آمد.
وی با اشاره به نقش آفرینی بیش از ۱۸ شرکت دانشبنیان و ۴ مجموعه بزرگ کشور عنوان کرد: تعداد قابل توجهی نیروی انسانی دانش آموخته و خلاق در این پروژه نقش آفرینی کردند تا کشور به توانمندی طراحی، که اهمیتی راهبردی دارد دست پیدا کنند.
معاون علمی و فناوری رییسجمهوری تاکید کرد: در عرصه تولید باید به این نکته توجه داشته باشیم که روح تولید دانشبنیان در توانمندی طراحی تحقق مییابد و این که به ۸۵ درصد توانمندی طراحی و تولید دست یافته ایم و این که خروج ارز با کمک محصولات ایرانساخت در تولید انبوه به ۱۵ درصد کاهش یافته، نشان از توانمندی شرکتهای دانشبنیان در طراحی و نوآوری است.
رییس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به توانمندی شرکتهای دانش بنیان در تحول حمل و نقل شهری و برون شهری گفت: در حوزه تولید موتورهای دوچرخ برقی و برقیسازی خودرو، شرکت های دانش بنیان فعالیت بسیار خوبی دارند و بعضی از آن ها که تاییدیه های لازم را دریافت کرده و حائز استانداردهای لازم هستند. اتوبوس برقی در تعامل با شهرداری تهران و مشهد به حوزه حمل و نقل شهری راه خواهند یافت.
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با اشاره به بهرهگیری از توانمندی شرکتهای دانشبنیان و خلاق در حوزه حل و نقل عمومی و شهر هوشمند گفت: در راستای تحقق شهری هوشمند کاملا آماده حمایت و همکاری هستیم و در این راستا با شهرداری کلان شهرها در حوزه های راهبردی همکاری داریم.
وی با اشاره به اهمیت بالای توسعه شهرهای هوشمند در تحول آفرینی و سوق دادن جامعه به سوی توسعه پایدار گفت: در آینده ، شهرها نقش راهبردی در توسعه، اقتشاد و آموزش ایفا مزکنند و تحقق شهرهای اوشمند به کمک شرکت های داشبنیان و خلاق محقق میشود.
نقش شرکتهای دانشبنیان در توسعه شهری و اقتدار
محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران نیز در این مراسم با بیان اینکه توانمندی شرکتهای دانشبنیان به درستی در مسیر بومیسازی سیستم رانش قطار مترو حرکت کردیم، ادامه داد: هزینههای هنگفتی در ایجاد زیرساختهای مترو صورت گرفته است، بااستفاده از سیستم رانش کارآمد ثمربخش و کارآمد میشود. بنابراین حضور شرکتهای دانش بنیان در این بخش مهم، اقدام قابل توجهی است که بهرهوری حمل و نقل کشور را افزایش خواهد داد.
رئیس شورای شهر تهران، با اشاره به نقش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در بومیسازی تجهیزات حمل و نقل عمومی به ویژه سامانه رانش مترو افزود: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تلاشهای ارزشمندی انجام داد و پای شرکتهای دانش بنبان به حوزه حمل و نقل عمومی باز شد.
هاشمی ادامه داد: سیستم بوژی و رانش جزو سامانههایی بود که روزهای نخست تصور نمیکردیم بتوانیم در داخل کشور تولید کنیم اما خوشبختانه با توانمندی دانشبنیانها نه تنها در داخل کشور تولید شده بلکه کارایی بسیار خوبی را ارائه داده است.
رییس شورای شهر تهران با تاکید بر اهمیت بومی سازی سامانه حمل و نقل عمومی در اقتدار و خودکفایی کشور گفت: با حرکت سازنده در مسیر سیستم رانش بومی امید است بتوانیم صاحب واگن کاملا بومی شویم. تحقق این موضوع به امنیت ملی بازمیگردد چراکه ۱۰ میلیون سفر مترویی در تهران نباید به بیگانگان وابستگی داشته باشد.
هاشمی با بیان اینکه تامین اعتبارها از سوی دولت می تواند زمینه سار ۲۵هزار شغل شود و ضمن تحقق سیستم حمل و نقل عمومی سازگار با محیط زیست از آلودگی هوای تهران کاسته شود.
این صنعت هنوز جای فعالیت بسیاری دارد و میتواند به شهرهای دیگر توسعه یافته و این صنعت پویا به مردم ایران خدمت کند.
توانمندی ایران در دستیابی به فناوری های پیشرفته
محمدحسن ابوترابی فرد امام جمعه موقت تهران نیز دستاورد جمهوری اسلامی در ۴ دهه در تربیت نیروی انسانی و توسعه زیرساختهای فناورانه را ارزشمند دانست و گفت: همچنان که تلاشهای کشور در حوزه درمان و سلامت به دست آمد که در رقابت تنگاتنگ با کشورهای پیشرفته قابل توجه بود، نشان دهنده توانمندی کشور در دست یابی به دانش، فناوری و دست یابی به زیرساختهای فناورانه است. در حوزه حمل و نقل شهری نیز به همین منوال اقتدار و توانمندی خود را به نمایش گذاشتیم که تمامی ابعاد آن درخور توجه، ارزشمند و شایسته قدردانی است.
ابوترابی فرد ادامه داد: این کار از سال ۱۳۶۱ آغاز شد و امروز به دستاوردهای ارزشمندی رسیدهایم که نماد اقتدار و توانمندی کشور است.
وی با اشاره به اقدام ارزشمند معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در کار دانشی و فناورانه ای که در بومی سازی واگن مترو صورت گرفته است ادامه داد: طراحی و ساخت قطار ملی انصافا کار بزرگی است؛ بومی سازی واگن مترو در کوتاه ترین زمان و با کمترین امکانات با حمایت معاونت علی و فناوری انجام شد، به طوریکه هزینه ارزی ۲۰ میلیون یورویی که برای طراحی و ساخت این محصول لازم است به ۸ میلیون یورو کاهش یافت.
ضرورت توسعه وسایل حمل و نقل شهری برقی
در ادامه این مراسم پیروز حناچی شهردار تهران نیز با اشاره به آلودگی هوای کلان شهرها، گفت: یکی از راه هایی که شهرهای بزرگ و آلوده جهان برای مبارزه با آلاینده ها در نظر گرفته اند، برقی سازی خودروها است. آمارها نشان می دهد که در تهران میزان آلاینده کمتر شده اما برای تحقق بیشتر این موضوع نیاز داریم که از وسایل حمل و نقل برقی استقاده کنیم.
وی افزود:پروژه امروز مصداق نهراسیدن ایران از بحران ها و استفاده درست از آنها برای توسعه و پیشرفت کشور است.
به گفته حناچی، توسعه حمل و نقل عمومی یکی از روش های کاربردی در کاهش آلودگی های شهری است. قصد داریم کاری کنیم که ۵۰ درصد سفرهای درون شهری با وسایل نقلیه عمومی به خصوص مترو انجام شود. اما این کار نیازمند تامین زیرساخت های لازم است.
وی ادامه داد: تا پایان امسال ۴ ایستگاه مترو در تهران راه اندازی می شود. تلاش می کنیم این کار با سرعت بیشتری ادامه یابد. وهمچین حمایت از ساخت واگن مترو توسط سازمان برنامه و بودجه را خواستار شد.
بازسازی ۳۱ رام قطار
همچنین معاون حمل و نقل و ترافیک شهردای تهران در این مراسم، گفت: امروز ۳ تفاهم نامه بازسازی کامل ۳۱ رام قطار متروی تهران، نوسازی ۱۰ هزار دستگاه فرسوده شهر تهران و ساخت ۱۰۵ دستگاه واگن قطارملی مترو امضا شد.
وی افزود: تفاهم نامه بازسازی ۳۱ رام قطار ملی متروی تهران به ارزش ۴۱۳ میلیارد تومان امضا شد که این کار با استفاده از توانمندی شرکت های فناور و دانش بنیان انجام خواهد شد.
به گفته هاشمی، ۳ هزار میلیارد تومان نیز برای ساخت ۱۰۵ دستگاه واگن قطار متروملی هزینه خواهد شد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهردای تهران با اشاره به افتتاح ایستگاه های یادگار امام و شهید ستاری خط ۶ متروی تهران، گفت: این ایستگاه ها با اختصاص ۶۰۰ میلیارد تومان راه اندازی شده است. تا پایان سال جاری ۶ ایستگاه مترو در تهران افتتاح شد.
بومی سازی ۸۵ درصدی قطعات واگن های مترو
تیرماه سال گذشته بود که تفاهم نامه ای میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شرکت راه آهن شهری تهران و حومه و صندوق نوآوری و شکوفایی برای ساخت یک رام قطار متروی تهران با ۸۵ درصد قطعات داخلی و دانش بنیان امضا شد.
یک رام قطار ملی شامل یک قطار ۷ واگنه است که بدنه قطار، دکوراسیون داخلی، سیستم بوژی، راهروی بین واگنی، ترمزها، اطلاع رسانی هوشمند، تهویه مطبوع، درب و سیستم رانش آن توسط شرکت های دانش بنیان طراحی و ساخته شده است.
این پروژه بزرگترین پروژه صنعتی در سطح قطارهای شهری و با فناوری پیشرفته است که پیش از این در انحصار چند شرکت بزرگ بین المللی بوده است.
پایان پیام/