از ابر کارخانه (Giga factory) تسلا چه می‌دانید؟


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 42868
شرکت تسلا را می‌توان به عنوان معروف‌ترین و بزرگترین تولیدکننده خودروهای برقی در دنیا دانست.

شرکت تسلا را می‌توان به عنوان معروف‌ترین و بزرگترین تولیدکننده خودروهای برقی در دنیا دانست. تسلا که در گذشته نه چندان دور به عنوان یک استارت‌آپ کار خود را آغاز نمود امروزه به عنوان شرکتی فعال در عرصه جهانی شناخته می‌شود که خودروهای تمام برقی تولید و به بازار عرضه می‌نماید. مجموعه تسلا با هدف دستیابی به برنامه‌های بلندمدت خود در افزایش تولیدات خودروهای الکتریکی نیاز به منبعی برای تأمین باتری‌های مورد استفاده در خودروها و ایستگاه‌های شارژ خود داشت و به همین منظور اقدام به ساخت بزرگ‌ترین کارخانه تولید باتری لیتیومی در جهان نمود. این کارخانه که به عنوان گیگافکتوری (Giga Factory) شناخته می‌شود در صحرای نوادا در آمریکا قرار دارد.

تاریخچه گیگافکتوری تسلا که امروزه نمونه‌های بعدی آن در حال ساخت می‌باشد به سال 2013 باز می‌گردد؛ گرچه اعلام رسمی آغاز ساخت این ابر کارخانه در جولای سال 2014 بود که پاناسونیک و تسلا به توافقی اولیه در خصوص همکاری در سرمایه‌گذاری و ساخت این مجموعه (با رقمی در حدود 5 میلیارد دلار) دست یافتند.

گیگافکتوری تسلا با هدف تأمین نیاز این شرکت به باتری‌های لیتیومی با قیمت پایین‌تر ایجاد گردید تا شرکت قابلیت انعطاف در قیمت‌گذاری محصولات خود را داشته باشد که این هدف تا حدودی با ارائه مدل 3 تسلا که به عنوان ارزان‌ترین خودروی این کمپانی شناخته می‌گردد برآورده گردید.

برای ساخت گیگافکتوری شماره 1 زمینی به وسعت 3000 هکتار در نظر گرفته شد که مجموعه ساخته‌شده در آن پس از ساختمان Everett کارخانه بوئینگ به عنوان دومین ساختمان بزرگ دنیا لقب گرفت؛ این کارخانه تا سال 2018 در حدود 3000 نفر نیروی کار داشت که پیش‌بینی شده است تعداد نیروی انسانی مستقیم موردنیاز برای بهره‌برداری کامل در حدود 6000 الی 6500 نفر بوده و علاوه بر آن در حدود 16 هزار شغل غیرمستقیم نیز موردنیاز باشد. اما نکته جالب‌توجه در خصوص گیگافکتوری استفاده این کارخانه از انرژی‌های تجدید پذیر می‌باشد؛ موضوعی که تسلا در سال 2017 بیان کرد و تصمیم این شرکت برای پوشش کل سقف بنای این مجموعه با استفاده از باتری‌های خورشیدی را اعلام نمود. اتفاقی که این کارخانه را تبدیل به بزرگترین سقف خورشیدی دنیا خواهد کرد.

تسلا گیگافکتوری که روزی تصور بر آن بود تنها یک نمونه خواهد داشت و امروزه برنامه‌های متعددی برای ساخت نمونه‌های دیگری از آن اعلام شده است باید تا سال 2020 به توانایی سالیانه تولید 50 گیگاوات ساعت (50 GWh) باتری دست یابد، حجمی از تولید که برای تأمین باتری موردنیاز 500 هزار دستگاه (حجمی از تولید خودرو که بدون وجود گیگافکتوی عملاً دستیابی به آن غیرممکن بود زیرا هیچ‌یک از مجموعه‌های تولیدکننده باتری‌های لیتیومی در دنیا توانایی تأمین نیاز تسلا برای این میزان تولید را نداشتند) از خودروهای تسلا کافی خواهد بود.

اما همان‌طور که اشاره شد ابرکارخانه شماره یک تنها نمونه ساخته‌شده از این کارخانه نیست و  نخواهد بود و در آینده نزدیک شاهد به بهره‌برداری رسیدن ابر کارخانه‌های دیگر تسلا در دیگر نقاط جهان هستیم. گیگافکتوری شماره دو تسلا در ایالت کالیفرنیا در آمریکا در حال فعالیت می‌باشد و این در حالی است که چندی پیش و در جولای سال 2018 میلادی برنامه مجموعه تسلا برای ساخت سومین ابر کارخانه این شرکت در شهر شانگهای چین به‌طور رسمی اعلام گردید؛ ابرکارخانه اروپایی تسلا نیز در آینده نزدیک در یکی از کشورهای اروپایی که گمان زده می‌شود آلمان باشد راه‌اندازی خواهد شد تا بخشی دیگر از برنامه‌ها و تغییرات بزرگی باشد که تسلا اعلام نموده در آینده رقم خواهد زد. 


تصاویر

نظرات شما
آدرس : تهران، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی، کوچه لادن، پلاک 20
تلفن : 83530-021
ایمیل : pr@isti.ir
//isti.ir/Z4u1
ستاد توسعه فناوری حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته

معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان

ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته