تحریم

تحریم ها روی فناوری فضایی کشور دو تاثیر متضاد داشته است.


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 12770
در حال حاضر سیاستی که در پیش گرفته ایم، این است که دستاوردهای حاصل شده در این حوزه را با همکاری و مشارکت های بین المللی کاملتر کنیم و دیگر این که ظرفیت های بین المللی را به کار گیریم، همچون پرتابگرهای مختلفی که می توانیم ماهواره های خود را با آنها پرتاب کنیم و برای برنامه ریزی منظم توسعه ماهواره های خود به کار ببریم.

رئیس مرکز ملی فضایی گفت: علاوه بر پرتابگرهای بومی از پرتابگرهای دیگر نیز استفاده کنیم، زیرا ما نمی توانیم تحقیقات ماهواره را با تحقیقات پرتابگر ماهواره گره بزنیم، زیرا تحقیقات ماهواره خیلی جلوتر از تحقیقات پرتابگر که فناوری پیچیده ای دارد، حرکت می کند. بنابراین با چند جا مذاکراتی را شروع کرده ایم که با توجه به ماهواره هایی که در برنامه داریم، از ظرفیت پرتابگرهای آنها استفاده کنیم.

دکتر منطقی افزود: در دنیا مرسوم است که یک سری ماهواره توسط کشورها ساخته می شود اما تعداد پرتاب کننده ها محدود هستند، و با مذاکراتی که در خصوص این دو انجام می شود، ماهواره ها پرتاب و در مدار زمین قرار می گیرند، استفاده از ظرفیت های خارجی نیز در چارچوب برنامه ریزی های انجام شده، از برنامه های مرکز ملی فضایی برای توسعه این فناوری در کشور است.

ایشان در ادامه افزود: ماهواره های مختلفی با وزن های مختلف توسط دانشگاه ها طراحی شده است و هیچ یک از این ماهواره ها با ماهواره برهای موجود همخوانی ندارد، ما تنها دو ماهواره بر (پرتابگر) سفیر و سیمرغ داریم. یک سیاستگذاری این است که جمهوری اسلامی در نهایت یک سری محصولات استاندارد داشته باشد که برای رفع نیازهای کشور و نیز سایر کشورها معرفی کند.

منطقی تاثیر تحریم ها علیه ایران را متضاد دانست و گفت: تحریم ها روی فناوری فضایی کشور دو تاثیر متضاد داشته است. نخست این که به خاطر محدودیت های اعمال شده علیه کشور، از توان داخلی استفاده کردیم و به این فناوری دست یافتیم، تاثیر دوم تحریم ها این است که با توجه به بین المللی بودن دانش فضایی، از یک سری همکاری های بین المللی بی بهره ماندیم.

وی یادآور شد: در حال حاضر سیاستی که در پیش گرفته ایم، این است که دستاوردهای حاصل شده در این حوزه را با همکاری و مشارکت های بین المللی کاملتر کنیم و دیگر این که ظرفیت های بین المللی را به کار گیریم، همچون پرتابگرهای مختلفی که می توانیم ماهواره های خود را با آنها پرتاب کنیم و برای برنامه ریزی منظم توسعه ماهواره های خود به کار ببریم.

منطقی گفت: در دوران تحریم بسیاری از کشورها در این حوزه آماده همکاری با ایران نبودند، اما در پی برجام با دو کشور در این زمینه تفاهم صورت گرفته است.

منطقی ادامه داد: در دوران پساتحریم همکاری های آتی در حوزه فضایی در سه گروه کلی، همکاری مشترک در توسعه محصولات، استفاده از امکانات پرتابگر ها و زیرسیستم های کشورها، همکاری و فعالیت با مراکز بین المللی که در جهت توسعه علوم فضایی فعال هستند، انجام می شود.

وی یادآورشد: همکاری بهتر با آپسکو (سازمان همکاری فضایی اقیانوسیه و آسیا)، تعامل با دانشگاه های بین المللی فعال در حوزه فضایی و همکاری با مرکز ملی اروپا در آلمان، از جمله اقداماتی است که یا قبلا شروع شده و یا بعضا با ورود هیات های مختلف از کشورهای صاحب فناوری در این حوزه انجام خواهد شد.

وی گفت: اکنون مذاکرات همکاری با دانشگاه فضایی روسیه و همکاری توسعه فناوری فضایی با این کشور انجام شده است.

رئیس مرکز ملی فضایی در پایان افزود: به دنبال این هستیم که در سال ۹۵ با شرکت های دانش بنیانی که ظرفیت و توان فعالیت در حوزه های فضایی را دارند، بر مبنای یک سری اطلاعات ورودی کار کنیم و در سال آینده تعدادی شرکت در مجموعه داشته باشیم که در زمینه رفع نیازها به دستگاه های مختلف کمک کنند.

تصاویر

تحریم
نظرات شما
آدرس : تهران، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی، کوچه لادن، پلاک 20
تلفن : 83530-021
ایمیل : pr@isti.ir
//isti.ir/Z2e9
ستاد توسعه فناوری حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته

معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان

ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته