برگزاری نخستین کنفرانس ملی علم اطلاعات جغرافیایی، بنیادها و کاربردهای بین رشته‌ای


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 47420
با حمایت ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، نخستین کنفرانس علم اطلاعات جغرافیایی، بنیادها و کاربردهای بین رشته‌ای همزمان با بزرگداشت روز جهانی GIS در 14 آبان ماه در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

 

در این همایش که با حضور شرکت‌های دانش بنیان، اساتید و دانشجویان و مدیران استانی و کشوری در شهر مقدس مشهد برگزار شد، برنامه‌های متنوعی از جمله سخنرانی‌های کلیدی، ارائه مقالات منتخب و پنل‌های تخصصی حوزه ژئوماتیک اجرا شد. 

پنل نخست با عنوان "آسيب شناسي تعاملات ذينفعان دولتي، دانشگاهي و خصوصي در زمينه GIScience"، پنل دوم با عنوان "كاربرد GIS  و سنجش از دور در مخاطرات و مديريت بحران" و پنل سوم با عنوان "GIScience و شهرهای هوشمند" با حضور نخبگان و مهمانانی از دانشگاه ها و سازمان های معتبر کشور برگزار شد.

یاسر ابراهیمیان قاجاری، رئیس گروه ژئوماتیک ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از سخنرانان کلیدی در این همایش به بیان ضرورت توسعه ژئوماتیک در کشور و برنامه‌ گروه و ستاد برای توسعه این فناوری در کشور پرداخت. 

ابراهیمیان اظهار داشت: اطلاعات مکانی زیر بنای توسعه پایدار بوده و لازمه تحقق اقتصاد دانش بینان و اهداف کلان نقشه جامع علمی کشور، توسعه فناوری‌های راهبردی از جمله فناوری‌های ژئوماتیک است.

وی تدوین سند راهبردی و نقشه راه ژئوماتیک کشور، شناسایی و حمایت از محصولات شرکت‌های دانش بنیان، ترویج و فرهنگ سازی و راهبردی طرح های کلان ملی حوزه ژئوماتیک را از مهمترین برنامه های در دست اقدام در راستای توسعه ژئوماتیک در کشور عنوان کرد.

مسعود مینایی، عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد و دبیر این همایش نیز مهمترین هدف از برگزاری این کنفرانس را ترویج و فرهنگ سازی علوم اطلاعات مکانی و توسعه زیست بوم فناوری های ژئوماتیک در کشور دانست و خاطر نشان کرد: حمایت معاونت علمی و فناوری از این رویداد ملی موجب افزایش مشارکت شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌های مستقر در مراکز رشد استان خراسان رضوی شده است.

فناوری‌های ژئوماتیک به مجموعه ای از فناوری‌هایی گفته می‌شود که در ذخيره‌سازي، به‌هنگام‌سازي، بازيافت، حفظ و نگهداري، تجزيه و تحليل، کاربرد و نمايش موثر اطلاعات مکان محور نقش اساسی دارند.

از جمله این فناوری‌ها می توان به فناوری‌های اطلاعات مکانی مانند GIS، LIS سامانه های اداره زمین و حدنگار، فناوری‌های تعیین موقعیت و ناوبری  سنجش‌از‌دور، فتوگرامتری، فناوری‌های پویشگرهای لیزری و ژئودزی اشاره کرد.

پایان پیام/

 

 

تصاویر

نظرات شما
آدرس : تهران، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی، کوچه لادن، پلاک 20
تلفن : 83530-021
ایمیل : pr@isti.ir
//isti.ir/ZVX2
ستاد توسعه فناوری حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته

معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان

ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته