افزایش ایمنی با توسعه حمل و نقل هوشمند


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 50612
حوزه حمل و نقل در دهه های اخیر با رشد روزافزون وسایل نقلیه در فضاهای شهری و بین شهری و تقاضاهای فراوان جابجائی کالا و مسافر مواجه شده است. به این ترتیب فرصت ها و چالش¬های متعددی پیش روی این صنعت قرار گرفته است.

 

 

امروزه، بهره­ گیری از فناوری­های نوین مانند فناوری اطلاعات و ارتباطات(IT) در صنعت حمل و نقل را هوشمندسازی حمل و نقل گویندکه موجب افزایش کارائی و بهره­وری می­گردد.در سالیان اخیر تقاضای استفاده از خدمات حمل و نقل هوشمند به نحو چشمگیری افزایش یافته است واز مهمترین مزایای آن افزایش ایمنی است.

به این ترتیب در راستای بهره­گیری از ظرفیت­های هوشمندسازی حمل و نقل وبه جهت کاهش تلفات جاده­ای، پروژه­ای با عنوان "پیاده­سازی سامانه تماس اضطراری (e call)" در ستاد توسعه فناوری­های فضایی و حمل و نقل پیشرفته تعریف شده است. کاربرد سامانه مذکور، اطلاع­رسانی خودکار محل وقوع سانحه خودرو به واحدهای اورژانس بوده که موجب کاهش تلفات جاده­ای از طریق کاهش زمان امدادرسانی می­گردد.لازم به ذکر است که پیاده­سازی این سامانه در کشورهای پیشرفته به یک الزام تبدیل شده است.

 از جمله فرصت های این صنعت می توان به کارآفرینی، رونق تولید وتوسعه کسب و کارهای دانش بنیان اشاره کرد. افزایش تقاضاهای روز افزون و بلوغ فناوری، باعث توسعه فرصت­های نامبرده شده به نحوی که صنعت حمل و نقل را در زمره یکی از بزرگترین صنایع دنیا قرار داده است.

همچنین چالش­های این صنعت شامل سوانح و تصادفات، ترافیک، آلودگی هوا و افزایش میزان مصرف حامل های انرژی می­باشد. هر یک از چالش­های نامبرده آثار مخرب اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی فراوانی را به دنبال خواهد داشت.

با توجه به اینکه حدود 90% حمل و نقل بار و مسافر در کشور از طریق جاده صورت می­پذیرد لذا ایمنی در بخش حمل و نقل جاده­ای بسیار حائز اهمیت می­باشد. مطابق آمار، هر ساله به میزان 5 الی 8 درصد از درآمد تولید ناخالص داخلی کشورصرف هزینه­های ناشی از تصادفات و تلفات جاده­ای می­گردد. به این ترتیب می­توان گفت که بزرگترین چالش حمل و نقل جاده­ای کشور، سوانح و تلفات است.

ستاد توسعه فناوری­های فضایی و حمل و نقل پیشرفته تلاش دارد با مشارکت تمامی سازمان­های ذیربط و بهره­گیری از توان شرکت­های دانش بنیان داخلی، گام­های موثری در راستای پیاده­سازی سامانه تماس اضطراری(e call) و کاهش تلفات جاده­ای برداشته و آثار مخرب مادی و معنوی ناشی از سوانح جاده­ای را به حداقل رساند.

با توجه به اهمیت موضوع سوانح حمل و نقلی در کشور، روز هفتم اردیبهشت ماه، به نام روز ملی ایمنی حمل و نقل نامگذاری شده است.

 

* شهاب خدامرادی؛ گروه هوشمندسازی ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل ونقل پیشرفته 

پایان پیام/

 

 

 

نظرات شما
آدرس : تهران، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی، کوچه لادن، پلاک 20
تلفن : 83530-021
ایمیل : pr@isti.ir
//isti.ir/ZVW3
ستاد توسعه فناوری حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته

معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان

ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته