سامانه تماس اضطراری رونمایی شد؛ تصادفات روندی نزولی میگیرد
ستاد توسعه فناوریهای فضایی و حملونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شرکت ماموت دیزل، دلفین آپادانا و ایرانسل با یکدیگر تفاهم کردند تا برای کاهش تصادفات جادهای با کمک ایجاد سامانه تماس اضطراری تلاشی مشترک داشته باشند. حاصل این تفاهمنامه هم به کاهش میزان تلفات جادهای و افزایش سرعت و دقت در عملیات امداد و نجات منجر می شود.
این سامانه با شناسایی هوشمند وقوع سانحه، اطلاعات مورد نیاز مانند شدت برخورد، زمان و مکان وقوع تصادف و سایر اطلاعات را برای مراکز مختلف ارسال میکند. همچنین امکان برقراری تماس دو طرفه با سرنشینان خودرو برای پیگیری وضعیت مصدومان تا رسیدن ناوگان امدادی فراهم است.
شهاب خدامرادی مسوول هوشمندسازی ستاد توسعه فناوریهای فضایی و حملونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در آیین رونمایی از سامانه تماس اضطراری، گفت: چنین کارهایی به افزایش ایمنی جادهها کمک میکند و تلفات ناشی از تصادفات رانندگی را به حداقل میرساند.
وی افزود: سامانه تماس اضطراری درونخودرویی که امکان آگاهی از وقوع تصادفات را برای دستگاههای امدادی فراهم میآورد، یکی از کلیدیترین اقدامات بری کاهش میزان تلفات جادهای در اتحادیه اروپا تلقی میشود.
به گفته خدامرادی، ایران کشوری حادثه خیز است و باید تلاش کنیم با استفاده از فناوریهای نوین، بروز و عوارض این نوع حوادث را کاهش دهیم. بر همین اساس هم نخستین سامانه تماس اضطراری که از بستر سامانههای مدیریت ناوگان (FMS) بهره میبرد، توسط ماموت دیزل و دلفین آپادانا توسعه داده شده است.
مسوول هوشمندسازی ستاد توسعه فناوریهای فضایی و حملونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همچنین گفت: مطابق جلسات مشترک تحلیل و بررسی سامانه تماس اضطراری میان سازمان اورژانس کشور و ستاد، خواستهها و قابلیتهای مطرح شده از سوی اورژانس کشور جمعآوری و در اختیار دو مجموعه تیتان دیزل و دلفین آپادانا قرار گرفته است.
عملکرد سامانه تماس اضطراری مانند جعبه سیاه خودرو
این سامانه قابلیت اعلام وقوع سانحه به صورت دستی و خودکار را دارا است. در صورت نیاز، کاربر خودرو میتواند از طریق دکمه تعبیه شده بر روی داشبورد خودرو، نسبت به ارسال درخواست امدادرسانی اقدام کند. همچنین سامانه نصب شده بر روی خودرو نیز قابلیت شناسایی وقوع سانحه در سه سطح مختلف را دارد. وقایعی مانند آتشسوزی خودرو، واژگونی و باز شدن کیسههای هوا.
این سامانه بهنوعی نقش جعبه سیاه خودرو را ایفا میکند و میتواند اطلاعات جامعتری چون سرعت، دور موتور، وضعیت لنتها، چراغهای خودرو و سایر اطلاعاتی که از طریق کامپیوتر خودرو قابل دریافت است را در سرور مرکزی ذخیره کند و در زمان نیاز در اختیار دستگاههایی چون پلیس و اورژانس قرار دهد.
براساس مشخصات سامانه توسعهیافته موجود، امکان ارسال اطلاعاتی نظیر دور موتور و سرعت خودرو در 15 ثانیه پیش و پس از برخورد در کنار اطلاعات موقعیتی وقوع تصادف برای مراکز امدادی وجود دارد. در نهایت باتوجه به ماژولار بودن سامانه، قابلیتهای بسیار زیادی متناسب با نیازهای کاربران و ذینفعان میتواند به سامانه اصلی افزوده شود.
پایان پیام/