F-35

تجهیزات پیشرفته جنگ الکترونیک (AN/ASQ-239) در هواپیمای F-35


زمان مطالعه : 3 دقیقه
کد خبر : 77265
کارشناسان نیروی دریایی ایالات متحده برای به روزرسانی قابلیت‌های جنگ الکترونیک (EW) جنگنده اف-۳۵ به یک سیستم جدید نیاز داشتند و پس از بررسی گزینه‌های موجود، به سراغ شرکت BAE رفتند.

کارشناسان نیروی دریایی ایالات متحده برای به روزرسانی قابلیت‌های جنگ الکترونیک (EW) جنگنده اف-۳۵ به یک سیستم جدید نیاز داشتند و پس از بررسی گزینه‌های موجود، به سراغ شرکت BAE رفتند. آوریل سال جاری اعلام شد که طی یک قرارداد ۷۷ میلیون دلاری، شرکت BAE Systems سیستم جنگ الکترونیک مورد نیاز نیروی دریایی را برای استفاده در جنگنده‌های F-35 تولید خواهد کرد.

سیستم جنگ الکترونیک فعلی به کار رفته در این جنگنده نیز توسط شرکت BAE ساخته شده است. این سیستم AN/ASQ-239 نامیده می‌شود. این سیستم یک سامانه پیشرفته، کاملا یکپارچه و مقرون به صرفه است که با آگاهی از موقعیت اطراف هواپیما سیستم دفاعی توانمندی را برای هواپیما ایجاد می‌نماید. سیستم مذکور می‌تواند تهدیدهایی مثل موشک‌های ضد هوایی هدایت شونده با رادار و سیستم‌های راداری جستجوی هوایی را شناسایی و آنالیز کند. معماری الکترونیکی این دستگاه به گونه‌ای طراحی شده است که امکان افزودن راحت قابلیت‌های جدید به آن وجود دارد. به همین دلیل BAE قصد دارد نیازمندی‌های جدید نیروی دریایی را روی همین سیستم برآورده نماید.

پیشرفته ترین هواپیمای جنگنده جهان ضمن استفاده از قابلیت‌های حفاظتی، پشتیبانی و حمله الکترونیک با استفاده از این سامانه می‌تواند تهدیدات زمینی و هوایی و دریایی را شناسایی و اقدام متقابل دفاعی را متناسب با این تهدیدات به کار گیرد.

این سامانه داری فناوری پیشرفته‌ای است که ضمن کمک به شناسایی، نظارت، تجزیه و تحلیل و پاسخ به تهدیدات، ‌شرایط مناسبی برای جنگ الکترونیک این هواپیما ایجاد می‌نماید. این سامانه AN/ASQ-239 به عنوان نسل آینده جنگ الکترونیک مظرح می‌باشد. این سامانه با وجود تجهیزات اویونیکی و سنسورهای پیشرفته با نمایش ۳۶۰ درجه از فضای صحنه نبرد، حداکثر دامنه  شناسایی و گزینه‌های قابل انجام شامل فرار، درگیری،‌ مقابله را به خلبان ارائه می‌دهد.

 شرکت BAE Systems مدعی است این سامانه فناوری و طراحی امروز برای نیازمندی‌های عملیاتی فردا می‌باشد.

از توانمندی های این سیستم پیشرفته،‌ توانایی کار سامانه در محیط‌های پر سیگنال است که سیستم می‌تواند اقدامات متقابل مادون قرمز و پاسخگویی سریع به تهدیدات را دارا بوده و علاوه بر این موارد، معماری طراحی و فناوری‌های بکار رفته در ساخت این سامانه به گونه ای است که توانایی نگهداری و قابلیت اطمینان این سامانه را به میزان بسیار زیادی افزایش داده است. هزینه های تعمیر و نگهداری کم و چرخه عمر طولانی از سایر مزیت‌های این سامانه به شمار می‌رود.

همچنین این سامانه با معماری منحصربفرد امکان افزودن قابلیت‌های جدید برای ماموریت‌های آینده در این هواپیما را فراهم ساخته است. این سامانه به نحو قابل توجهی از سامانه‌های قبلی عملکرد بهتری ارائه داده و به طرز محسوسی حجم تجهیزات جانبی را کاهش می‌دهد. جزئیات زیادی از تغییرات آینده این سیستم و نیازمندی نیروهای نظامی ایالات متحده منتشر نشده است، اما احتمالا بخشی از این بروزرسانی ها مربوط به سازگاری بیشتر سیستم با سایر تجهیزات دفاعی و شناسایی هواپیما و همچنین افزایش سرعت تحلیل سیگنال‌های رادیویی و مادون قرمز خواهد بود.

به طور خلاصه می‌توان مزایای این سامانه را به صورت زیر بیان کرد:

  • هشدار راداری و اقدامات پشتیبانی از هدف گیری متقابل
  • کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری
  • چرخه عمر طولانی
  • آگاهی موقعیتی و نمای ۳۶۰ درجه از فضای صحنه نبرد
  • قابلیت پاسخ سریع برای محافظت از هواپیما و خلبان
  • هشدار اطمینان بخش در مقابل تهدیدات (پاسخ موثر در برابر اقدامات)
  • امکان دستیابی به اهداف کاملا محافظت شده راداری (LPI)، در محیط های پر سیگنال

 

منبع: نشریه خبری-تحلیلی شرکت صنایع هواپیماسازی هسا

پایان پیام/

نظرات شما
آدرس : تهران، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی، کوچه لادن، پلاک 20
تلفن : 83530-021
ایمیل : pr@isti.ir
//isti.ir/Zv5r
ستاد توسعه فناوری حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته

معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان

ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته