خودران‌ها؛ آینده حمل‌ونقل


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 69581
عصر حاضر مشتاقانه منتظر ارائه روش‌هاي جديدي براي حمل‌ونقل و جابجايي است، به طوري‌که که سبک زندگي افراد را متحول می‌کند. خودروهاي خودران پديده آشکار سيستم‌هاي حمل‌ونقل هوشمند هستند. هرچند فناوری‌های اين دوره فقط به اين خودروها محدود نم‌ی‌شود و شامل تحولات چشمگيری می‌شود که جهان حمل‌ونقل را به شدت متاثر می‌کند.

تحولات اخير در فناوري رايانش ابري و فناوري‌هاي نوظهور مانند AI ، IOT و LIDAR باعث شده است که اتومبيل‌هاي خودران از رويا به واقعيت فعلي تبديل شوند. زيرا بسياري از شرکت‌ها برنامه‌هاي خود را براي راه‌اندازي اتومبيل‌هاي خودمختار اعلام کرده‌اند و نمونه‌هاي آزمايشي و نهايي اين خودروها در حال حاضر عرضه شده است.

شرکت‌هايي مانند وايمو و تسلا پيشگام صنعت خودروهاي خودران هستند. شرکت‌هاي کوچک و بزرگي ديگري در سراسر جهان به رشد اين فناوري کمک مي‌کنند. به تازگي DRIVE.AI، يک استارتاپ مستقر در سيليکون ولي، نرم‌افزار رانندگي خودراني منتشر کرده است و اعلام کرده که سواري رايگان به مسافران در فرانسيسکو تگزاس ارائه مي دهد. اتومبيل هاي خودران صنعت اتومبيل را به شدت تحت‌الشعاع قرار مي‌دهند و اين تحقق بزرگترين و نفس‌گيرترين تحول از زمان آغاز فعاليت خود در آغاز قرن بيستم خواهد بود.

اتومبيل‌هاي سواري آينده توانايي تغيير شکل به اشکال مختلف را دارند که باعث افزايش سطح و عملکرد آنها همراه با تطبيق‌پذيري مي‌شود. تويوتا وسيله نقليه مفهومي را به عنوان e-Palette طراحي کرده است که مي‌تواند از يک تاکسي معمولي به فروشگاه انواع کالاها يا ون تحويل‌دهي کالا تبديل شود.

به  اين صورت که يک تاکسي به هنگام عصر می‌تواند به يک فروشگاه تي‌شرت تبديل شود و در هنگام شب به يک ون تحويل غذا تغيير کاربري دهد. شرکت‌ها همچنين صندلي‌ها را در وانت و اتوبوس تغيير مي‌دهند تا در آينده آنها قابليت تبديل شدن بيشتری داشته باشند.

تسلا به دليل داشتن فناوري‌هاي پيشرفته از شهرت خوبي برخوردار است. برنامه ديگر این شرکت ايجاد يک سيستم متروی محلي است. اين طرح آينده‌نگرانه در حال حاضر در لس‌آنجلس در جريان است. تسلا ساخت نخستين بخش از تونل خود را در اين شهر به پايان رسانده است که افراد را با اتومبيل خود يا عابران پياده را  با سرعت 150 مايل در ساعت حرکت مي‌دهد. اين سيستم به مردم اجازه مي‌دهد از ترافيک فرار و سريع حرکت کنند.

هايپرلوپ تکنولوژي يک تونل بسته يا سيستمي از تونل ها است که از طريق آن يک محفظه مي‌تواند بدون مقاومت هوا يا اصطکاک در انتقال افراد يا اشياء با سرعت بالا حرکت کند. تسلا و هایپرلوپ وان دو شرکت بزرگ توسعه‌دهنده Hyperloop هستند. هايپرلوپ اجازه مي‌دهد تا مسافران با حداکثر سرعت 600 مايل در ساعت تردد کنند که اين بيش از دو برابر بيشترين سرعت سريعترين قطار است.

تاکسي هاي پرنده ممکن است کمي فانتزي به نظر برسد، اما شرکت هاي بزرگي مانند Uber ، Boeing و Airbus توسعه اين فناوري را آغاز کرده‌اند. Uber قصد دارد تا سال 2023 اين تاکسي‌ها را آماده پرواز کند و براي اين منظور همکاري‌هايي با ناسا دارد.

مسوول هوشمندسازی ستاد توسعه فناوری فضایی و حمل‌و‌نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری*

پایان پیام/

نظرات شما
آدرس : تهران، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی، کوچه لادن، پلاک 20
تلفن : 83530-021
ایمیل : pr@isti.ir
//isti.ir/ZHDp
ستاد توسعه فناوری حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته

معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان

ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته