مدیریت هوشمند تقاطعات شهری
عدم عملکرد مناسب زمانبندی چراغ در تقاطعات، میتواند زمان تاخیر زیادی را به کاربران تحمیل کند. لذا حرکت به سمت استفاده از روشهای کنترل هوشمند تقاطعات بسیار حائز اهمیت است. این نوع سیستمها بر اساس معیارهای مختلفی نسبت به برنامهریزی برای تخصیص زمان سبز و قرمز در هر رویکرد از تقاطع اقدام می کند. با استفاده از این تجهیزات، امکان اتصال دوربینهای ثبت تخلف عبور از چراغ و یا توقف بر روی محل عبور عابرین پیاده نیز فراهم خواهد شد.
استفاده از روشهای کنترل هوشمند تقاطعات مزایایی چون «زمانبندی و مدیریت هوشمند هر تقاطع بر اساس میزان حجم ترافیک عبوری»، «امکان مدیریت برنامه زمانی تقاطعات به صورت بههنگام»، «امکان مدیریت تقاطعات در سطح یک تقاطع، طول یک خیابان و شبکه معابر»، «ایجاد هماهنگی برای تشکیل موج سبز میان چندین تقاطع متوالی»، «امکان پایش عملکرد و تجهیزات تقاطع و ارائه گزارش و ثبت آمار میزان حجم ترافیک عبوری» و همچنین «خرابی تجهیزات» را دارد.
یکی از پرکاربردترین نرمافزارهای مدیریت تقاطع در ایران، نرمافزار معروف به SCATS است که توسط کشور استرالیا توسعه یافته است. این سیستم براساس دادههای ترافیکی ثبت شده توسط شمارشگرهای نصب در هر رویکرد از یک تقاطع، نسبت به زمانبندی تقاطعات چراغدار اقدام میکند. براساس نیازمندیهای هر شهر این سیستم دارای قابلیت توسعه نیز هست. بهعنوان مثال میتوان به اولویتدهی برای عبور خودروهای امدادی و همگانی در تقاطعات چراغدار اشاره کرد.
همچنین یکی از شرکتهای داخلی نیز اقدام به تولید نسخه بومی سامانه مدیریت هوشمند تقاطعات در ایران کرده است. این سامانه در برخی از شهرهای کشور مورد بهرهبرداری قرار گرفته است. سامانههای مدیریت هوشمند تقاطعات بهطور کلی در 14 شهر کشور نصب و راهاندازی شده است. شهرهایی نظیر تهران، تبریز و شیراز از سامانه SCATS و شهر مشهد از هر دو سامانه داخلی و خارجی در مدیریت تقاطعات استفاده کردهاند.
نکته قابل توجه در نمونه داخلی این سامانه (BITS) وجود سرورهای آن در داخل کشور و امکان دسترسی مناسب به کدهای برنامهریزی شده سامانه برای انجام اصلاحات متناسب با شرایط هر شهر است.
*شهاب خدامرادی مسوول گروه حملونقل هوشمند ستاد توسعه فناوریهای فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
پایان پیام/