رکورد شکنی چین؛

تونل باد با 33 برابر سرعت صوت برای شبیه سازی شرایط پرواز


زمان مطالعه : 1 دقیقه
کد خبر : 87678
غول پیکرترین تونل شوک پیستون آزاد جهان هم اکنون در جنوب غربی چین عملیاتی شده است. این مسئله تست های کم هزینه و بی نظیری را برای تحقیقات مافوق صوت فراهم خواهد کرد.

این مجموعه شرایط پروازی پیچیده در سرعت های 2.5 تا 11.5 کیلومتر بر ثانیه و یا بیش از 33 برابر سرعت صوت را شبیه سازی خواهد کرد.

به ادعای مدیر پروژه طرح در موسسه آئرودینامیک هایپرولاسیتی در مرکز تحقیق و توسعه آئرودینامیک چین، این بزرگترین تونل باد پیستون آزاد با لوله انبساط آنتالپی بالای جهان است. آنتالپی معیاری برای سنجش میزان گرمای هواست.

این تاسیسات پیشرفته که توسط یک دانشمند استرالیایی طراحی شده است، در نهایت به چندین ماموریت شامل ارسال فضانوردان چین به ماه، ساخت هواپیمای مافوق صوت (که امکان پرواز به هر نقطه از جهان در کمتر از یک ساعت را خواهد داشت) کمک خواهد کرد.

محققان ادعا می‌کنند، محفظه تست تقریبا دو برابر بزرگتر از امکانات مشابه در غرب بوده و قطر آن 80 سانتی متر است. پیستون بکار رفته در سازه به دلیل طراحی خاص و استفاده از مواد جدید، آزمایش های مکرر و طاقت فرسایی را بدون آسیب دیدگی تحمل خواهد کرد و طبق ادعای سازندگی این ویژگی تاثیر بسزایی در کاهش هزینه‌های عملیاتی خواهد داشت.

با این وجود این پیستون 840 کیلوگرمی که سنگین ترین پیستون بکار رفته در یک تونل باد به شمار می‌رود، مشکلاتی را دارد. پیستون باید فشار هوای کمپرسور معادل 10000 برابر نیروی گرانش که در حین حرکت با سرعت 540 کیلومتر بر ساعت وارد می‌شود را تحمل کند.

 

منبع: interestingengineering

پایان پیام/

 

نظرات شما
آدرس : تهران، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی، کوچه لادن، پلاک 20
تلفن : 83530-021
ایمیل : pr@isti.ir
//isti.ir/Zchu
ستاد توسعه فناوری حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته

معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان

ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته