پیاده روی فضایی برای تعویض باتری های ایستگاه فضایی بین المللی


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 20630
«شین کیمبرو» و «پگی ویتسون» فضانوردان ناسا دیروز در خارج از ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) برای تقویت سیستم توان الکتریکی ایستگاه مداری به پیاده روی فضایی پرداختند.

«شین کیمبرو» و «پگی ویتسون» فضانوردان ناسا دیروز در خارج از ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) برای تقویت سیستم توان الکتریکی ایستگاه مداری به پیاده روی فضایی پرداختند.

این دو فضانورد در روز ۶ ژانویه ۲۰۱۷ در ساعت ۱۲ به وقت گرینویچ از ایستگاه فضایی خارج شده و به مدت ۶ونیم ساعت به گشت و گذار در فضا پرداختند که فیلم این ماموریت توسط ناسا به صورت زنده منتشر شده و در زیر قابل مشاهده می باشد:

برای تشخیص فضانوردان از یکدیگر در کلیپ ویدیوی، لباس فضایی کیمبرو دارای خط های قرمز رنگ بوده ولی لباس ویتسون ساده است.

به گفته سرپرست بخش فعالیت های خارج از ایستگاه فضایی ناسا، هدف اصلی این پیاده روی فضایی تکمیل عملیات جایگزینی باتری های نیکل-هیدروژنی کنونی ایستگاه فضایی با باتری های لیتیوم-یونی است. کیمبرو در مصاحبه ای گفت: «باتری های کنونی ایستگاه فضایی از زمان راه اندازی ایستگاه فضایی مورد استفاده بوده و عمری بیش از ۱۰ سال دارند. اکنون زمان جایگزینی این باتری هاست.»

جایگزینی باتری ها یک فرآیند طولانیست که از ۳۱ دسامبر ۲۰۱۶ در قالب مجموعه ای از عملیات های روباتیک آغاز شد. جهت آماده شدن برای پیاده روی فضایی، یک بازوی مکانیکی در خارج از ایستگاه فضایی (به نام دکستر) باتری ها و آداپتورهای جدید را از فضاپیمای باری HTV-6 که در ۱۳ دسامبر محموله ای را برای ایستگاه فضایی آورده بود خارج کرد. به گفته ویتسون، اگر این بازوهای روباتیک نبودند به جای ۲ پیاده روی، به ۶ پیاده روی فضایی نیاز داشتیم.

پیاده روی فضایی دیروز اولین پیاده روی بود و در روز جمعه (۱۳ ژانویه ۲۰۱۷) کیمبرو به همراه فضانورد فرانسوی آژانس فضایی اروپا به نام «توماس پسکه» بار دیگر از ایستگاه فضایی بین المللی خارج خواهند شد. دیروز پسکه و فضانورد روسی «اولگ نوویتسکی» به فضانوردان در پوشیدن لباس فضایی و آماده شدن برای پیاده روی کمک کردند.

پیاده روی دیروز سومین تجربه پیاده روی فضایی کیمبرو (فرمانده ایستگاه فضایی) و هفتمین تجربه ویتسون بود. ویتسون به همراه «سونی ویلیامز» فضانورد ناسا، رکورددار بیشترین پیاده روی فضایی توسط فضانوردان زن است. او همچنین دو رکورد دیگر هم دارد: او مسن ترین زنیست که به فضا رفته و برای مدت بیشتری نسبت به دیگر فضانوردان زن در خارج از ایستگاه فضایی بوده. ویتسون اولین فرمانده ایستگاه فضایی بین المللی است و از ماه مارچ برای بار دوم این وظیفه را بر عهده خواهد گرفت.

منبع

انتهای پیام / ۱۶۴

تصاویر

نظرات شما
آدرس : تهران، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی، کوچه لادن، پلاک 20
تلفن : 83530-021
ایمیل : pr@isti.ir
//isti.ir/ZVzc
ستاد توسعه فناوری حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته

معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان

ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته