رئیس پژوهشگاه فضایی ایران خبر داد

ماهواره مخابراتی ناهید یک به زودی آماده پرتاب خواهد شد


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 19054
رئیس پژوهشگاه فضایی ایران در دومین همایش آشنایی با علوم و فناوری فضایی و کاربرد آن از پرتاب ماهواره مخابراتی ناهید یک در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فضایی ایران دکتر حسن حدادپور رئیس پژوهشگاه فضایی ایران در دومین همایش آشنایی با علوم و فناوری فضایی و کاربرد آن که به مناسبت هفته جهانی فضا برگزار شده بود با اشاره به پروژه‌های در دست اجرای پژوهشگاه فضایی ایران بیان کرد پروژه ماهواره مخابراتی ناهید ۱ در مراحل پایانی تجمیع و تست ماهواره قرار دارد و به‌زودی آماده پرتاب خواهد شد.

بنا بر این گزارش وی ضمن اشاره به این نکته که فضا موهبت الهی برای تمام بشریت است و همه مردم جهان باید بتوانند از نعمت‌های آن برخوردار باشند گفت پژوهشگاه فضایی ایران در راستای انجام وظایف و ماموریت‌های خود در توسعه فناوری‌های فضایی کشور و ایجاد زیرساخت‌های لازم، ۴۳ پروژه فضایی را به اجرا درآورده که ۲۴ پروژه آن خاتمه یافته و ۱۹ پروژه در دست اجرا است.

وی در ادامه افزود، پروژه‌های ماهواره مخابراتی ناهید ۲، ماهواره سنجشی پارس ۱ و بلوک انتقال مداری در این پژوهشگاه در دست اجرا بوده که طراحی اولیه آنها به اتمام رسیده و در مرحله ساخت مدل مهندسی سیستم قرار دارند.

دکتر حسن حدادپور همچنین بیان کرد از دیگر پروژه‌های این پژوهشگاه، سامانه بالن مخابراتی تدبیر ۱(بام) است که طراحی آن انجام شده و به ‌زودی تست بالن مقید انجام خواهد شد.

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران در ادامه ضمن اشاره به وضعیت صنعت ماهواره در جهان و نقش آن در توسعه پایدار و اقتدار ملی بیان کرد کشورهای جهان در این عرصه به رقابت پرداخته و سرمایه‌گذاری‌های کلانی در این حوزه می‌کنند. وی اذعان داشت فعالیت‌های فضایی هزینه‌بر، اما درآمدزا است.

وی در ادامه گفت نگاهی به صنایع ماهواره‌ای نشان می‌دهد در سال ۲۰۱۵، درآمد جهانی حاصل از صنعت ماهواره معادل ۲۰۸,۳ میلیارد دلار بوده که بیشترین سهم آن با مبلغ ۱۲۷,۴ میلیارد دلار به خدمات ماهواره‌ای اختصاص دارد که نسبت به سال قبل آن، ۴ درصد افزایش داشته است. پس از آن، صنایع تجهیزات زمینی ۵۸,۹ میلیارد، ساخت ماهواره ۱۶,۶ میلیارد و صنایع پرتاب ۵,۴ میلیارد دلار درآمد داشته‌اند.

دکتر حسن حدادپور همچنین در مورد هفته جهانی فضا و فعالیت‌های ترویجی آن گفت با توجه به هزینه‌های کلان مورد نیاز در حوزه علوم و فناوری فضایی، آشناسازی عموم با دست‌آوردهای کسب شده و تأثیر مثبت آن‌ها در زندگی روزمره بشر، به‌منظور جلب حمایت‌های مردمی، یکی از مأموریت‌های اصلی سازمان‌ها و نهادهای فعال در حوزه فضا به شمار می‌رود.

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران در ادامه گفت برگزاری مراسم هفته جهانی فضا که بزرگ‌ترین رویداد فضایی هماهنگ در سطح جهان به‌شمار می‌رود، فرصت بسیار خوبی است که فعالان این حوزه به آموزش و ترویج فناوری‌های فضایی بپردازند تا بدین ترتیب، افزون بر آشناسازی مردم با فعالیت‌های جهانی انجام شده در این حوزه و مزایای آن، فعالیت‌های انجام شده در کشور خود را نیز معرفی نمایند.

تصاویر

نظرات شما
آدرس : تهران، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی، کوچه لادن، پلاک 20
تلفن : 83530-021
ایمیل : pr@isti.ir
//isti.ir/Zgab
ستاد توسعه فناوری حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته

معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان

ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته