استفاده نیسان از فناوریهای مریخنورد ناسا در خودروهای اتوماتیک
با وجود اینکه حتی سادهترین سیستمهای خودروهای اتوماتیک توانایی مقابله با بیشتر موقعیتها را دارا هستند، یعنی توانایی پیشروی در یک مسیر روشن در هوای خوب را دارند، هنوز هم بزرگترین مانع خودروهای کاملاً اتوماتیک، مواجهه با موقعیتهای پیشبینی نشده و یا شرایطی است که ساده ولی ناآشنا هستند.
SAM این امکان را مهیا میکند که اگر خودرو قادر به حفظ کنترل و یا اخذ تصمیم مناسب نباشد، یک "مدیر حرکت" تصاویری از خودرو و دادههای سنسورها را برای کمک به حل مشکل بررسی کند. برای مثال پلیسی را در نظر بگیرید که سعی دارد با اشاره دست، ماشین دیگری را از صحنه تصادف دور کند.
اگر پلیس از راننده خواسته باشد در مسیر اشتباه در یک جاده یک طرفه حرکت کند، خودروی اتوماتیک نمیتواند تصمیمگیری کند و در نتیجه به کمک نیاز خواهد داشت. در اینجا، مدیر حرکت که در مرکز تماس مستقر است، درخواستهای کمک را دریافت کرده و پس از بررسی موقعیت، یک مسیر جدید برای خودرو ترسیم میکند. پس از آنکه که خودرو از این مانع عبور کرد، میتواند عملیات اتوماتیک خود را از سر بگیرد.
موضوع جالبتر آن است که سیستم اتوماتیک خودرو میتواند این تجربیات را یاد بگیرد. همچنین راهکارهای ارائه شده در اختیار تمامی خودروهای اتوماتیک قرار داده خواهد شد. در حقیقت، هر بار که یک راهکار برای یک خودرو بهصورت دستی وارد میشود، احتمال اینکه دیگر خودروها در آینده در آن زمینه نیاز به کمک داشته باشند، کمتر میشود.
SAM از سیستم محیط بصری که در کاوش مجازی از راه دور (VERVE) ناسا استفاده میشود، اقتباس شده است. این سیستم برای نظارت بر روباتهای بینسیارهای مثل مریخنوردها استفاده میشود. دانشمندان ناسا با استفاده از این سیستم مسیرهای حرکت ایمن در دیگر سیارات را محاسبه میکنند و بدینترتیب روباتها میتوانند مانورهای خود را به انجام برسانند.
شرکت نیسان باور دارد این سیستم برای ناوگانهای تجاری که مسئولیت حمل بستههای پستی را بر عهده دارند و یا خدمات مسافربری ارائه میدهند، مناسب خواهد بود. همچنین به گسترش استفاده از خودروهای اتوماتیک کمک خواهد کرد چرا که در این صورت خیلی سریعتر به هدف کنترل موقعیتهای مختلف از سوی خودروهای اتوماتیک دست پیدا میکنیم.