هوشمندسازی حمل‌ونقل به تعریف استانداردهای ملی نیاز دارد

نخستین وبینار تخصصی استانداردسازی تجهیزات کنار جاده‌ای و سامانه‌های حمل‌ونقل هوشمند برگزار شد. در این رویداد فناورانه بر تعریف استانداردهای ملی برای هوشمندسازی حمل‌ونقل تاکید شد. این وبینار تخصصی بر اساس تفاهم‌نامه ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری و سازمان راه‌داری و حمل ونقل جاده‌ای برگزار شد.

به گزارش ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، نخستین وبینار تخصصی استانداردسازی تجهیزات کنار جاده‌ای و سامانه‌های حمل‌ونقل هوشمند به همت ستاد توسعه فناوری‌های فضایی، حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد. در این رویداد شهاب خدامرادی، مسوول حمل‌ونقل هوشمند این ستاد، گفت: باید برای هوشمندسازی سامانه‌ها و تجهیزات حمل‌ونقل استانداردهای ملی و یکپارچه تعریف شود.

به گفته وی، ضروری است که این استانداردها به سازمان‌ها و شرکت‌ها ابلاغ شود تا آنها بتوانند بر اساس یک پروتکل و استاندارد واحد محصولات خود را در این زمینه تولید و بهره‌برداری کنند.

خدامرادی ادامه داد: افزایش سامانه‌ها و وسایل حمل‌ونقل در سال‌های اخیر ما را با فرصت‌ها و چالش‌های بسیاری روبه‌رو کرده است. به همین دلیل استفاده از فناوری‌های نوین برای افزایش بهره‌وری آنها مهم است.

در حال حاضر استانداردهای ملی زیادی را در سیستم حمل‌ونقل هوشمند بر اساس استاندارد بین‌المللی به سه روش تدوین کرده‌ایم که یا استاندارد بین‌المللی و منطقه‌ای کشورهای دیگر را به‌عنوان استاندارد ملی پذیرفته‌ایم یا اینکه آنها را بومی‌سازی و با توجه به شرایط  کشور خودمان تدوین کردیم و همچنین استانداردهایی را هم در سطح ملی تدوین می‌کنیم که پژوهش محور است و برای آن‌ها پایه‌ای در سطح بین‌المللی وجود ندارد.

 

نصب ۸۳۰ دوربین نظارتی در کل کشور

در ادامه این وبینار، درباره سیستم‌های حمل‌ونقل هوشمندی که در مرکز مدیریت راه‌های کشور مستقر است توضیحاتی ارائه شد. در این مرکز از دوربین‌های نظارت تصویری، تردد شمارهای برخط ، دستگاه‌های بلوتوث زمان سفر، ردیاب‌های برخط، تابلوهای ترافیکی، سامانه‌های ثبت سرعت، توزین بین حرکت و شبکه ارتباطات رادیویی بی سیم استفاده می‌شود.

در حال حاضر ۸۳۰ دوربین نظارتی در کل کشور نصب شده است که شرایط ترافیکی را رصد می‌کند. اطلاعات و تصاویر این دوربین‌ها در اختیار دیگر نهادها از جمله هلال احمر، پلیس، اورژانس و … هم قرار می‌گیرد تا بتوانند با این اطلاعات خدمات بهتر و سریع‌تری اراده دهند.

همچنین حدود 9 هزار و 440 دستگاه‌ تردد شمار برخط در کشور فعال است که تکنولوژی این دستگاه‌ها با دیگر سامانه‌ها متفاوت است.  علاوه بر آن  یک هزار و 434 دوربین ثبت تخلف سرعت داریم که در نصب، راه‌اندازی و بهره‌برداری با پلیس مشترک است. گفتنی است ما از اطلاعات این سامانه‌ها و تجهیزات برای تحلیل ترافیکی هم استفاده می‌شود.

پایان پیام